Ni med ringskor på hästarna?

V

veronican

Hur länge har/kommer ni ha dessa skor på hästen?

Förra veckan blev min häst skodd, första gången med nya hovslagare som f.ö. verkade jättebra. Först fick jag leda min häst i skritt och trav så han fick se hur hon rörde sig och vad han kanske kan förbättre, t.ex. i mitt fall kortare tå för att överlätta överrullningen.

Vi pratade mycket, jag ställde frågor och han berättade. Jag ställde tom en fråga som han inte kunde svara på :D vilket han iofs tyckte var bra, det var en tankvärd fråga..

Hur som helst så frågade han om varför hon hade ringskor fram och jag berättade att min häst för dryga året sedan konstaterades ha en liten urkalkning på höger fram. För att bättre fördela trycket skulle hon -som jag fattade det- alltid skos med ringskor fram hädanefter.
Men hovslagare fick en väldigt förvånad uppsyn när jag sa "alltid" och tyckte det var märkligt eftersom ringskon i längden hämmar hoven lite. (minns inte exakt varför men det nåt där bak i hoven har jag för mig)
Han tyckte att man kan ha en sådan sko en tid, men sedan via rätt skoning (kort tå bla) fördela trycket rätt och sedan byta tillbaka till vanliga skor. Då blev jag väldigt förvirrad... veterinärerna sa kanske inte uttryckligen "alltid" men så tolkade jag det iaf? Hur gör ni mer era hästar?

Dessutom undrade han hur andra benet sett ut och jag har för mig att det inte röntgades (nu blir jag knasig, kanske röntgades det iaf??? tror inte det...) och när jag sa det blev han ännu mer förvånad och sa att hästar som har urkalkningar ofta har det på båda frambenen... Stämmer detta?

Förvirrade hälsn
Veronica :p
 
Man har ofta ringskor på travare både som sjukbeslag och som viktningsgskor och hur länge man har dem är olika. Så längde det behövs skulle jag vilja säga. Det en ringsko hämmar är bl. annat strålens utveckling, det blir lite felaktig belastning på den vilket ju ger en sämre hovfunktion.
 
Min häst har haft ringskor en omgång, 8 veckor. Nu har hon vanliga igen, för att nästa gång ha ringskor igen. Anledning är att hovslagaren vill "bygga upp" hoven lite baktill, hon är väldigt låg i trakterna. Och för att hon ska få mera stöd har hon ringskor. (Om jag har fattat allt rätt :crazy:)

Det som inte är bra med ringskor är ju att dom "håller fast" hoven mer än en vanlig sko, så hoven kan inte röra sig lika mycket.
 
Din häst är skodd med ringskor för att den HAR en ”sjuklig” förändring i strålbenen (antar jag att det sitter i, det är där urkalkningarna brukar sitta). Ringskon är ett sjukbeslag och i normalfallet är sjukbeslag något som man har under en begränsad tid, tills man kommit tillrätta med problemet. I ditt fall så är det ett problem som hästen kommer ha kvar förmodligen under resten av livet, därför ska man nog också räkna med att ha sjukbeslaget lika länge.
Beslaget i sig har måhända vissa negativa effekter på hoven, men de positiva effekterna överväger och då får man ta det onda med det goda.
Veteriärer har ofta ingen större koll på beslag annars (de kan inget om hovar och hovbeslag, det ÄR hovslagaren som är proffs på detta), men i just detta fallet håller jag helt och fullt med din veterinär (LS?).
Det finns några olika varianter på beslag som kan hjälpa hästen, men att kunna återgå till ”normalskoning” är nog tyvärr en utopi.
OM det är en urkalkning i strålbenet vi pratar om så ser det förmodligen likadant ut på det andra benet också. Det är alltså helt korrekt som din hovslagare sa, att detta ”lidande” i princip alltid är dubbelsidigt. Ring kliniken och kolla om båda fötterna röntgades, det brukar inte vara några problem att få svar på det.

Sen blir jag ju naturligtvis lite nyfiken på vilken hovis du anlitat ;)? Jag finns ju i samma område (NEJDÅ, jag ska inte lura dig att välja mig :p, jag varken kan eller vill ha några nya kunder!! *höggravid*) och är lite nyfiken på vem det är som är så noggrann ändå. :crazy: (Vi bor nämligen i ett ”svart hål” när det gäller hovslagare…) PMa gärna ;)
 
Jodå urkalkningen sitter i strålbenet, glömde skriva det förut. Det var precis sånt här jag ville veta! Ska absolut kolla upp om hon röntgades på båda fram, har dock tappat förtroendet lite för den kliniken, hört så mkt trist om dem på senaste... (jo det var L**a, minns inte efternamnet?)

Nej jag har haft en känsla av att hon nog bör ha dessa skor för alltid, men vill ju såklart VETA.

Å du? PM är på väg! :D :cool:
 
Min pålle har ringskor + tjocka, hårda sulor (de vita)i fram. Han har början till ringkota hf enligt MK -02. Enligt Ultuna -01 hade han strålbenshälta + hovledsinflammation hf.
Just nu är han konvalecent för griifelbensfraktur hb medialt. Vet ej om han ska sjukbeslag där oxå.
Ska ha ringskor + sula resten av livet.
Jag har letat och letat, men ännu inte hittat någon hovis i Uppsalatrakten som KAN och VILL göra ringskor. :crazy:
Smedjan på Ultuna kommer man inte in på, knappt om man har remiss.
Nu åker vi till MK för att sko var 7-8 vecka :love:
Med allt var det innebär att vara körkortlös och utan dragbil och släp. :(
Kan PG funka på en häst som har de "skador" som min?
 
Fick du olika diagnos på honom?? (om jag fattar det du skrev rätt? :D) Vad är och innebär ringkota undrar jag som inte hört talas om det innan?

Förstår ditt problem med att hitta hovslagare som vill sko med ringskor... här är det inga problem men när jag bodde i Lund var det svårare! Fast till slut hittade jag en kille som kom ut och tog av skorna, verkade och "formade" skorna och sen åkte han till flyinge smedja och svetsade dem! :cool: :bow:
 
Det är inte alldeles omöjligt att det finns ett samband mellan strålbensbekymmer och ringkota (och även hovledsinflammation), de ses ofta i samband med liknande benställningar... (som ett svar till veronicans fråga)

JA, jag skulle kunna tänka mig att PG skulle kunna fungera bra på din häst. Det är i alla fall värt att prova och se om det fungerar. PG funkar ofta bra på strålbenshästar. Det är lite dyrare än vanliga skor, men är det lättare att hitta nån som skor med PG än att hitta nån som kan göra ringskor så är det ju värt det! :)

Och nej, man har inget särskilt sjukbeslag vid griffelbensfrakturer. :)
 
Det är alltid så att det finns många nöjda och ett antal missnöjda hästägare efter besök på hästkliniker. :smirk: Det är bara det att man hör bara talas om dem som är missnöjda... Du kan gott lita på den veterinären, hon ÄR kunnig :)! Och strålbensbekymmer är svåra att feltolka...
Ibland kan veterinärerna välja att avstå från vissa undersökningar när de ändå i princip VET vad undersökningen kommer ge. (så var det t.ex med min egen häst senast...) Veterinärerna VET ju att hästägarnas plånböcker är hrt belastade redan innan, så de behöver ju inte göra fler undersökningar än nödvändigt. Fast ibland kanske man kunde önska att de var bättre på att upplysa hästägarna om hur de tänker... :smirk:

Ska jag vara riktigt ärligt angående ditt hovisval, så hade jag nog rekommenderat "den andra" i första hand, efter det jag sett av dem... ;) (syftar på PMet, skriver inte ut det mer än så, så vet INGEN vem det är vi pratar om) Tror att du har större chans till lyckat resultat med den, om h*n tar på sig fler hästar...
 
Pratade med min hovis MK i tors. Det funkar bara med ringskor på min häst, så PG kan jag glömma.
Han rekommenderade en hovis som håller till runt Uppsala (NY?). Fick hans telenr och ringde upp honom.
Var väldigt trevlig och bokade in en tid direkt! :love:
7 november pga att pållen har en griffelbensfraktur hb och vill inte lyfta än så mkt i bak. Han ska bara gå i sjukhage till dess så skorna sitter nog kvar då. Då har hästen gått 11 veckor i stället fär 7-8 v. som han normalt går. :o
Hovis skulle ta med all utrustning för ringskor, sulor, tjärdrev och broddhål. :bow:
Om en häst har griffelbensfraktur, behöver man ha sjukbeslag på det benet?
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 553
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 873
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp