Ni med sadelgjordskramp-hästar

L

lill_flesky

har ni märkt på era hästar att de blir lite "stappliga" i rörelserna, låsta i bogarna den första stunden efter ni har spänt sadelgjorden/tömkörningsgjorden etc. Har tänkt på det tidigare på min häst, när jag tex. spänt tömkörningsgjorden/saselgjorden/täckesgjoren att hon inte tar ut steget i fram och blir lite stapplig. Det ger med sig rätt snabbt men har ni sett samma symptom på era hästar?
 
Ja visst!!

Så gjorde min valack, som hade KRAFTIG sadeltvång.
När hans " sadelryck" kom så kastade han sig hejdlöst baklänges & landade på rygg/nacke. ( lever ej idag..) men ej pga det, utan udömd pga andra orsaker.
Hans mamma hade oxå sadeltvång, men sjönk bara ihop när hon fick sina " ryck".
Har ett sto nu som är rädd när sadlen läggs på hennes rygg, reagerar dock absolut inget på gjorden, mer än de här stumma korta stegen fram, framförallt på ett ben.
Så har alltså alla mina hästar gjort.
& det har gått över på ett par meter..
 
Att hästar beter sig som du beskriver är inget ovanligt och jag skulle inte klassa det som sadeltvång.

Jag har själv en häst med sadeltvång och han har inte alls de symptomen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 621
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 614
Senast: Sirap
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 361
Senast: emma-vsm
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 610
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Arbetsintervju
  • Den första tråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp