Ni med schnauzer/dvärg schnauzer

falukorw

Trådstartare
Hur gör ni? Klipper eller trimmar era hundar? Klipper en del och trimmar en del? Varför gör ni som ni gör? Vore intressant att höra lite olika åsikter om detta.

Själv så trimmas våra hundar helt och hållet, möjligtvis så klipps dom lite till med efileringssax innan utställning. Annars så trimmas de över hela kroppen. Tycker det är blir mycket finare, dessutom så blir de mycket tåligare mot smuts, snö etc som gärna fastanar i ulliga benhår.
 
Sv: Ni med schnauzer/dvärg schnauzer

vi trimmar hela hunden, eller rättare sagt, uppfödaren trimmar åt oss. vi har en granne som klipper sina svartsilver och de är så gott som gråa och pälsen är mycket mjuk. jag har dessutom för mig att de fäller en del. vår hund har sträv och glansig päls som inte drar år sig smuts och är lätt att kamma. tasshåret och ögonbrynen klipper jag med sax
 
Sv: Ni med schnauzer/dvärg schnauzer

Min riesen klipper jag, mest för att jag inte orkar trimma... Men han har mycket bra päls som "tål" att klippas. Han behåller sin strävhet och svärta.
Mina dvärgar trimmar jag däremot. Klipper dock kinder, haka och bröst med maskin. Den gamle har jag faktiskt klippt med maskin nu sist, för han började protestera väldigt mot trimningen. Tydligen blir vissa äldre lite ömma i skinnet. Han har också väldigt bra päls och har också behållt strävhet och färg.
Benhåren trimmar jag bara lite grann, men håller efter med ullkam, så att det mjuka försvinner.
Hundarna fäller inte mer när dom är klippta! Det är väl i så fall om man väntar länge innan man klipper igen. På en klippt hund blir ju då alla hårstrån mogna samtidigt och därför upplevs det som om de fäller mer.
 
Sv: Ni med schnauzer/dvärg schnauzer

Jag har riesen, trimmar hela hunden förutom i rumpan i huvet/öronen... Har alltid gjort så...
 
Sv: Ni med schnauzer/dvärg schnauzer

Vi trimmade alltid våran när han var yngre (klippt bröst, kinder) men runt 10 årsåldern började han bli öm och därefter klippte vi... Det innebar dock att han blev gråare och mjukare...
 
Sv: Ni med schnauzer/dvärg schnauzer

vi har två riesen p/s och de trimmas då pälsen håller sig mer sträv och framhäver färgen bättre. Klipps som de andra skrivit runt rumpan och öronen. Min sambo gör det själv då han tycker det är roligt.
Elisabeth
 
Sv: Ni med schnauzer/dvärg schnauzer

Kul att folk här trimmar sina Risen också! trodde att man klippte de flesta, har bara sett sådana. Hörde om en tjej som gick till brukshundsklubben med sin trimmade risen och där var alla på henne att hon skulle klippa den för den blev mycket glansigare i pälsen. Men hon stod på sig och trimmar fortfarande hunden. Finns så mycket okunskap även bland schnauzerägare.
 
Sv: Ni med schnauzer/dvärg schnauzer

falukorw skrev:
Hur gör ni? Klipper eller trimmar era hundar? Klipper en del och trimmar en del? Varför gör ni som ni gör? Vore intressant att höra lite olika åsikter om detta.

Själv så trimmas våra hundar helt och hållet, möjligtvis så klipps dom lite till med efileringssax innan utställning. Annars så trimmas de över hela kroppen. Tycker det är blir mycket finare, dessutom så blir de mycket tåligare mot smuts, snö etc som gärna fastanar i ulliga benhår.

Ojojoj - här har du en trimmar-rookie av stora mått! :crazy: Jag trimmar för glatta livet på min alldeles nya familjemedlem. Det är svårt att låta bli honom och jag pysslar med pälsen i stort sett dagligen. Jag kammar ull och rycker här och där mest hela tiden.

Jag har precis lärt mig hur jag skall hantera klippmaskinen, men tycker att den känns klumpig i handen och hundens lilla ansikte är alldeles för litet och jag har lyckats klippa fel med vanlig frisörsax och... ja... men skam den som ger sig! :smirk:

Nu funderar jag på hur jag skall hantera de vildvuxna håriga benen då den lille hunden ser mer ut som en afghan nedtill än en schnauzer.

Men jag älskar pysslet! :love: Jag var rädd för att det skulle bli för mycket att göra, jag som alltid haft underhållsfria hundar (bortsett att jag nästan dammsög ihjäl mig istället :crazy: ) - men jag ser fram emot stunderna när jag sitter på golvet med hunden. Den stunden är en lisa för själen och riktigt avkopplande. I synnerhet när unge herrn älskar pälsvården och all uppmärksamhet han får.

Vi får tillfälle till riktigt fin samvaro och det är underbart! :love:

/Priffe som avgudar sin lilla dvärgschnauzer
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med schnauzer/dvärg schnauzer

Precis priffe. Det ska vara en trevlig samvaro med hunden när man trimmar :love:
Jag har alltid varit noga med att det ska vara kul att stå på trimbordet. Och jag försöker få det så trevligt som möjligt. Visst tröttnar de ibland, eller att de måste stå helt stilla när man ska klippa mm. Men det är ju en sorts träning det också :D
Min valp älskar att få komma upp på bordet, då vet hon att hon får all uppmärksamhet :)

Och svar till trådskrivaren. Jag trimmar, men klipper rumpan, halsen (under hakan) och kinderna. Sen jämnar jag till så det blir fina skarvar med effileringssaxen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 628
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 048
Senast: Pratsch
·
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 448
Senast: Wenniz
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 401
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp