Bukefalos 28 år!

Ni med senskador

Ja det är lång tid. Det är jätteviktigt att träna rätt. Först läkning, sen ska det stärkas med lagom arbete, för att vävnaden ska bli elastisk igen. Det tar lång tid. Ju mer man ger det tid och tränar upp klokt ju större chans att hästen sen håller hur bra som helst. Det har jag erfarenhet av.
 
Ja, lång vila men min häst ska vara helt återställd. Dock har hon men från en annan skada som gör att vi inte är igång med ridning.
 
Jag låter inte mina hästar vila nå länge alls. Jag vill att de ska börja röra på senorna så fort det går utan att de är halta eller sväller i. Har haft 3 senskador på hästarna jag jobbat med (det är många hästar, travare) och alla har kommit tillbaka till fullt tävlingsskick.
 
För att förtydliga så skrev jag inte lång vila men att det tar tid. Om senan ska hålla över tid behöver man ge återhämtningen tid. Det betyder att avpassa arbetet efter läkningen, och att ge det tid att få senan elastisk igen. Det sker ju genom träning.
 
Min skadade sig för mer än 1,5 år sedan (21 månader för att vara mer exakt) och är fortfarande inte återställd.

Han fastande i ett staket och slet av en bit av sträcksenan samt skadade ett sidoligament. Fick 3 månaders strikt boxvila. Allt gick väldigt upp och ner, och 8-9 månader efter skadan var han fortfarande inte återställd. Han var UA på UL och röntgades därför igen (för 4:e gången?) och då hittades pålagringar i kronleden som han fått till följd av ligamentskadan. Dessa behandlades men han blev inte helt bra och vi bestämde oss därför för att göra en CT, där man hittade en större skada på djupa böjsenan, en mindre på ytliga böjsenan samt någon form av skelettskada. Dessa satt alla nere i hoven, därför de inte upptäckts tidigare...

Så, konvalescenstiden kan uppenbarligen bli väldigt lång.
 
Min skadade sig för mer än 1,5 år sedan (21 månader för att vara mer exakt) och är fortfarande inte återställd.

Han fastande i ett staket och slet av en bit av sträcksenan samt skadade ett sidoligament. Fick 3 månaders strikt boxvila. Allt gick väldigt upp och ner, och 8-9 månader efter skadan var han fortfarande inte återställd. Han var UA på UL och röntgades därför igen (för 4:e gången?) och då hittades pålagringar i kronleden som han fått till följd av ligamentskadan. Dessa behandlades men han blev inte helt bra och vi bestämde oss därför för att göra en CT, där man hittade en större skada på djupa böjsenan, en mindre på ytliga böjsenan samt någon form av skelettskada. Dessa satt alla nere i hoven, därför de inte upptäckts tidigare...

Så, konvalescenstiden kan uppenbarligen bli väldigt lång.

Usch vad trist. Ja när det är nere i hoven med ligament osv då är det inte roligt.
Hoppas att ditt hästen blir ok även ordet tar ytterligare tid. Nu vet ni ju i alla fall vad som är problemet.
 
Ni som haft häst med senskada hur gick det? Lång rehabilitering? Blev den helt bra?
Liten skada på djupa böjsenan, 6 månader vila i större hage och 1 timmes skrittpromenad per dag från dag 3. Skritten var otroligt viktig enligt veterinären så att senan stärktes, dock var inte min häst halt alls. Men efter 6 månader så var senan hel igen och jag började trava 10 min per dag och ökade lite för varje månad och efter ca 6-7 månader så var han i full träning igen i både hopp och dressyr.

Detta var 7 årsen och han har hållt än sålänge. Dock otroligt viktigt att inte börja rida och trava innan senan faktiskt är läkt. Det är viktigt med senskador att dom får ta den tiden det tar även om inte hästen visar några direkta symptom som hälta eller svullnad. Det är lätt att bli lite girig och tro att hästen håller för mer än den gör under läkningen.
 
En ny fråga, har ni ultrajludat senan för att se hur det ser ut eller har ni gått på hur hästen är halt/ohalt svulken inte svullen
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, har en häst som har rehabiliterats ett antal månader (7) efter senskada i ytliga böjsenan. Trodde vi skulle få börja återgå till...
Svar
14
· Visningar
1 418
Senast: CarroT
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
21 422
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
878
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 295
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp