Ni med utekatt - vad använder ni för fästingmedel ?

Tiffany

Trådstartare
Finns det någon här som har koll på fästingmedel? Vi har en utekatt som vi har frontline på men jag måste ändå plocka bort fästingar varje dag. Han har otroligt tjock päls så det är svårt att få på medlet direkt på huden. Nu undrar jag undrar om det finns något bättre? Hur gör ni andra som har utekatter?
 
Bravecto spot-on verkar kattägare betydligt nöjdare med än frontline.
Finns även en tuggtablett som heter Credelio.
Pratade med läkemedelsrepresentant från tillverkare av credelio, dom vet inte när den går att få tag på igen, restad på obestämd tid typ.

Bravecto håller jag med om, den är bra, men måste likt frontline appliceras på huden om det är problemet så hjälper inte bravecto.

Till TS: båda dessa alternativ är receptbelagda, ring din lokala veterinär och be om recept.
Man kan klippa bort en tuss päls i nacken där man ska applicera dropparna så det kommer ner på huden.
 
Jag använder Frontline med bra resultat på en långhårig ute/inne-katt. Men när jag tar på medlet så delar jag pälsen så att jag verkligen kommer åt huden med pipen. Sen ger jag på minst 5 olika ställen i nacken och bakhuvudet.
 
Finns det någon här som har koll på fästingmedel? Vi har en utekatt som vi har frontline på men jag måste ändå plocka bort fästingar varje dag. Han har otroligt tjock päls så det är svårt att få på medlet direkt på huden. Nu undrar jag undrar om det finns något bättre? Hur gör ni andra som har utekatter?

Vi har en katt med kort mot semilång och otroligt tjock päls!
Vi använder Frontline från apoteket (receptfritt) och jag delar pälsen NOGA på 2-3 ställen med varje pipett så att medlet verkligen kommer på huden. Brukar ta från nacken och bak mellan skuldrorna. Alltså bara en pipett per omgång givetvis!
Varje pipett håller 2 månader ungefär för oss innan det börjar komma nya fästingar och vi bor på landet med rejäl naturträdgård samt skogen som granne åt nästan varje håll :)
 
Jag puttar upp en gammal tråd.

Har blivit med katt, en idag ca året gammal ragdollblandis. Han verkar vara en magnet för fästingar så behöver se till att han får nån form av skydd.

Frågan är bara vilken sort? Credelio som nämns ovan, finns det för katt? Ser ut att vara finnas för hund när jag kollar på fass.

Bravecto, hur känsligt är det när man har barn? Jag kommer självklart se till att de inte gosar med katten den dagen jag applicerat medlet om jag väljer det, men hur är det sen?

Finns det något annat alternativ?
Hunden äter Nexgard med gott resultat och hade helst haft något liknande till katten, men det verkar inte finnas?
 
Jag puttar upp en gammal tråd.

Har blivit med katt, en idag ca året gammal ragdollblandis. Han verkar vara en magnet för fästingar så behöver se till att han får nån form av skydd.

Frågan är bara vilken sort? Credelio som nämns ovan, finns det för katt? Ser ut att vara finnas för hund när jag kollar på fass.

Bravecto, hur känsligt är det när man har barn? Jag kommer självklart se till att de inte gosar med katten den dagen jag applicerat medlet om jag väljer det, men hur är det sen?

Finns det något annat alternativ?
Hunden äter Nexgard med gott resultat och hade helst haft något liknande till katten, men det verkar inte finnas?

Credelio finns som tuggtablett till katt. Skulle välja det före spot-on om jag hade barn som gärna gosar.

Vill man ha avmaskning och fästingskydd i ett så har det kommit ett nytt kombipreparat Stronghold Plus, dock spot-on.
 
En får vanlig Frontline och det fungerar perfekt. Den har ytterst få fästingar, kort, tjock lite sälliknande päls.
Den andra, som är fästingmagnet, får receptbelagda Stronghold Plus.
Den är lite svår att få i avmaskningsmedel, så veterinären skrev ut det här för att den skulle "Slippa stressen med, att bli kränkt av att bli tvingad till tablettintag". 😅
Sprutor och annat är helt ok, men är det oralt, blir det slagsmål.

Stronghold Plus ska ta hakmask, spolmask, hjärtmask, loppor, löss, skabb och kvalster, samt de flesta fästingarter.
Jag brukar få det utskrivet i samband med vårens vaccinering. Håller ca 6-7 veckor på vår katt, även om det står mindre på förpackningen.
Jag kammar upp ett par benor från huvudet och ned till skulderbladen, när den ligger och sover!
 
Credelio finns som tuggtablett till katt. Skulle välja det före spot-on om jag hade barn som gärna gosar.

Vill man ha avmaskning och fästingskydd i ett så har det kommit ett nytt kombipreparat Stronghold Plus, dock spot-on.
Tack!
Det blev credelio, fick utskrivet av firstvet igår. Det är en väldigt gosig katt som gärna ligger nära nära på barnen, så det känns bättre än Spot on.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
885
Senast: Keb71
·
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 667
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: Roheryn
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 209
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp