Ni men hästar på bete

Nikki o Fabian

Trådstartare
hur gör ni när det gäller foder o tillskott?

Jag undrar för jag vet inte hur jag ska göra. Min häst, klbtravare, ska ridas o köras hela sommaren precis som han har blivit under resten av året som gått. Han ska släppas på bete på lördag o ska gå där tills augusti eller 1 september.

Han får nu vitlök, alger, mineraler och salt. Tokosel en dag i veckan.
0,5 kg havre, 0,5 kg kornkross, 0,5 kg betfor. Hösilage har han ätit 13 kg.

Så vad hade ni gjort i min situation?
 
Sv: Ni men hästar på bete

Det finns redan många trådar i samma ämne, och alla får samma svar...:angel:

Ta bort kraftfodret helt om du inte vet med dig att hästen är av det svårfödda slaget. Var observant på små förändringar och ge kraftfoder om hästen faller ur.

Mineraler, Tokosle och vitlök kan du ge även på betet om du vill ändå, kanske tillsammans med någon dl betfor om det behövs.
 
Sv: Ni men hästar på bete

Min islandshäst släpptes på bete går, det enda hästarna får är fri tillgång på salt och krafft minerpellets och vatten naturligtvis.

Jag vande min häst vid gräs i tre veckor innan betessläppet, så han inte skulle få en proteinchock samtidig som jag även sänkte fodergivan succesivt, de tre sista dagarna fick han endast 5 kg hö, 0,5 kg lusern, 0,3 kg aspbarkspellets, 1 dl salt och mineraler.

/Linda
 
Sv: Ni men hästar på bete

Hej. Vi brukar ta bort kraften helt när han går på bete trots att han rids ungefär som innan. Däremot får han mineraler som vi ger tillsammans med lite morötter.

Han får det i en liten hink som vi ger när vi tagit ut honom från hagen. Det blir alltså ingen fast tid på dygnet som när han vart uppstallad utan det blir när vi råkar komma dit under dagen.

Funkat jättebra men skulle vi märka att han behöver lite mer energi vid ridningen så lägger vi till lite krafftfoder också. Man får "känna av" honom liksom. :)
 
Sv: Ni men hästar på bete

Min häst tränas minst lika hårt nu på betet och står kvar på samma kraftfodergiva fast jag bytte från Krafft Grov till Grund. Ger även 2msk salt, mineraler och lite betfor för att ha något att gömma saltet i.
 
Sv: Ni men hästar på bete

Min häst tränas under hela sommaren, precis som nu men ännu lite hårdare eftersom jag får mer tid på sommaren. Han betar en del men äter samma som förut, hö, Krafft rehab, äppelcidervinäger och mineraler. Samt extra för sommaren är salt i fodret + fri tillgång till saltsten och vatten såklart.
 
Sv: Ni men hästar på bete

jag har fullblods uppfödning hemma så vi har dem ute dygnet runt på sommaren men i och med att vi har föl och åringar som går där så tar vi in dem i 2 timmar på kvällen låter dem äta och borstar till dem och visiterar och så och sen släpper ut dem. Men de får betfor och krafft grov i olika mängder beroende på ålder och så och sen får stona lite extra mineraler och vitaminer. men de får inget hö förutom lite på morgonen när vi är på väg ut. Vi fodrar det vill säga som vanligt byter bara ut lite smågrejer på grund av att de får gräs.
Gör som du brukar bara byt ut höet mot gräs. du kan gärna vänja honom ett par veckor innan utsläpp. Men ska kan tränas så gör de ingen skillnad om du drar ner på kraftfoder eller inte. han står bara ute istället
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni men hästar på bete

har hört för länge sen av en vän att äppelcidervinäger funkar som flug och knott skydd (inkl bromsar getingar mm) om man inte kan ge ett sto riktigt flugmedel. kan ju inte ge de dräktiga stona det. nån som har tips på nåt annat man kan göra mot flugor på dräktiga ston eller ston med föl
 
Sv: Ni men hästar på bete

Jag kommer att minska kraftigt på kraftfoderet denna sommaren.
Hon har redan gått upp så mycket i vikt! :smirk:
Hon kommer bara att få knutar på kroppen så det behövs inte.
Jag ger henne lite grann bara och mineraler och vitlök. Det räcker i våran hage!
 
Sv: Ni men hästar på bete

Jag funderar på hur jag ska göra med mitt digivande sto nu när fölet o hon ska gå ute dygnet runt. Nu när hon vart inne på nätterna har de fått 1kg pluss o fri tillgång på hö. Jag är ju inte så duktig o kan se hur kraftigt betet är o vi har beten på lite olika hagar o ställen så en analys skulle inte ge mig så mkt. Läste lite på denna sidahttp://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/vallfoder.cfm?Call=foder#29

om stoet går på välskött bete kan hon klara sig utan problem att få hela behovet täckt. Men om betet inte är så bra bheöver hon även foder. Är ju 1-2 dm gräs i hagen de är nu blandat med klöver så det kanske borde täcka behovet eller?..nervös
 
Sv: Ni men hästar på bete

Hej fjordinghanna!

Visst kan sto & föl klara sig på endast bete, men vad jag hört så börjar betena bli väldigt näringsfattiga i augusti månad, då kanske det är lämpligt att stödfodra mor & barn, om de fortfarande går ute dygnet runt.

Mvh Linda
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 114
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 623
Senast: Habina
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 796
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 043
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp