Ni minns väl Kadde? *långt*

Varmblod90

Trådstartare
Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en massa fina ord, men istället blev det kaos. "Ser du inte att din häst är smal?" "Men så smal han är" osv osv.
Jag som då bara 16 år blev ju helt förstörd. Ni fick mig att se det jag inte hade sett innan, hemmablind! Helt plötsligt såg jag ju att min älskade häst var så tunn och smal. Blev ju såklart helt knäckt.
Fick en massa hjälp från er här på buke när ni väl insåg att jag faktiskt inte gjort honom smal med flit utan att det varit ren okunskap.
Bl.a denna bilden la jag ut då
april-07
41572_1367938960.jpg

Maj-07
20575_1267732301.jpg

Tar vi ett skutt till 2009
10124_169338334856_5059494_n.jpg


Förra året valde jag att sätta ut Kadde på foder pga att tiden eller ekonomin ej räckte till. Det kom en jätte trevlig och go tjej och provred, fick en bra magkänsla med en gång och vi stod och pratade i evighet. Dock så red hon ej honom så bra under provridningen men det är inte allt kände jag. Inte lätt att rida en ny häst.
Så hon fick ta honom. Skrev kontrakt på 1 år 22/3.12 tom 22/3-13. Fick uppdateringar från facebook där vi var vänner, där la hon ut bilder osv. Var aldrig orolig.
Den 8/9-12 åkte vi och hälsade på honom.
183240_10151138526759857_1703949150_n.jpg

http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-frc1/185130_10151138529579857_1020908325_n.jpg
383312_10151138530299857_2289071_n.jpg


Han var så fin att rida, jag satt och njöt. Och han mådde hur bra som helst!
Kändes så bra när vi åkte hem.
Blev tal på att hon ev ville köpa honom. Och hon va så intresserad!
Men helt plötsligt backade hon och sa att Kadde inte kunde mer än det han kan och att hon inte längre va intresserad, ok tänkte jag. Kontraktet löpte ut den 22 mars 2013 och detta va i början på januari detta året.
Helt plötsligt hade hon fått nys på en annan häst hon ville köpa och som hon va tvungen att köpa direkt. Så där stod hon med 2 hästar och 1 box. Jag fick dålig magkänsla så efter en överrenskommelse så kom Kadde hem den 25 januari 2013. Enligt fodervärden så var han i topptrim! Musklad och tom lite tjock. Jätte bra kände jag men..
Hästen som kom hem var inte detsamma som jag lämnade
http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/550099_10151363789109857_753498563_n.jpg
http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/540580_10151363796804857_1378098076_n.jpg
http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/603080_10151363801349857_2109293124_n.jpg
Smal, inga muskler, kunde räkna varenda revben utan att ens behöva trycka med fingret. När han böjde halsen och huvdet åt tex vänster sida så kunde man se varenda revben på hans högra sida.
Höftbenen stack ut.
Samt så hade han fruktansvärt ont i ryggen, va grinig när man kom med sadel och blåste upp sig när man skulle spänna gjorden. Något han aldrig gjort tidigare.
Hård i munnen och inte alls samma fina, mjuka häst att rida som innan.
Och Kadde som alltid varit svår att hålla i hull och är inte det lättaste att få upp i vikt, det tar tid!
Han fick äta så mycket hö han ville, samt så fick han krafft groov 90 och senare krafft plus protein.
Ryggen blev fixad av en kinesiolog och sakta började han gå upp i vikt. Tiden jag fick lägga ner på att rida om honom efter att fodervärden förstört honom fullständigt.
Tidigare hade jag gått i tankar på att sälja honom men när han kom hem sånhär försökte jag göra allt så jag kunde behålla honom. Men som tidigare så räckte varken tiden eller ekonomin.
Och åter igen fick jag ta det svåra beslutet att skiljas ifrån honom. Denna gången valde jag att sälja honom.
Med sorg i hjärtat la jag ut annons och flera hörde av sig, ingen lät direkt intressant, fram tills en kvinna ringde. Fick direkt bra kontakt med henne. Pratade i telefon i över 30 min.
Hon kom och provred och hon förälskade sig snabbt i Kadde. Men hon ville komma en gång till rida honom. Kom veckan senare. Och några dagar därefter kom hon en gång till för att hon hade vägarna förbi.
Den 22 april 2013 flyttade Kadde till sitt nya hem hos denna helt underbara person i Landvetter, jag fick följa med så jag fick se vart han hamnade, stannade över natten och tog tåget hem dagen efter. Där kommer han få ett kärleksfullt och ett livslångt hem.
2 dagar innan han åkte tog jag detta kortet, han som står med sidan åt.
http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/920432_10151533157574857_1260254026_o.jpg

Jag och Kadde har gått igenom så otroligt mycket tillsammans, så det känns tungt men jag måste tänka på hans bästa. Jag är så glad över dessa år jag fick ihop med honom, lärt mig massor.
Och jag vet att han har kommit till ett toppenbra hem. Fick bra referenser från folk som kände henne.
Min lilla gubbe som hunnit bli 13 år gammal. Minns som det vore igår, när han endast 5 år gammal klev av transporten hos mig när vi köpte honom. Tyckte han va så liten. Men så snäll!
Och då var han bara travtränad och riden rakt fram i skogen.
All utbildning gjorde jag helt på egen hand, red inte så ofta för tränare.
Minns glädjen när jag kunde gå ner på betten. Först reds han på delat pelham, sen gick jag ner till kimblewick och idag kan han ridas enbart på vanligt tredelat.

Nya ägaren är så förälskad i honom, få ofta nyheter där hon skriver hur bra det har gått osv, och hur glad hon är över att ha honom. Så snäll och cool han är osv.

Känns konstigt ändå, jag som aldrig någonsin skulle sälja honom.
Tänk var allt kan förändras...

Lite filmer
http://www.youtube.com/watch?v=u4G0Kmx04PA&list=UU2mVNwJsNqf4rUxTs0rs9Hg&index=10
http://www.youtube.com/watch?v=3fw_xmBJEOU&list=UU2mVNwJsNqf4rUxTs0rs9Hg&index=9
Detta filmades 8 dagar innan han åkte till fodervärden. Kolla inte hur jag rider, knappt ridit på hela vintern och ett bra tag sedan jag red dressyr. Man tappar snabbt:p
http://www.youtube.com/watch?v=AOms2-qfk_U&list=HL1367941264&feature=mh_lolz

Så nu kommer ni inte få några fler uppdateringar från mig och Kadde.
Och vill såklart åter igen tacka ni som hjälpte mig den dagen för 6 år sedan:bow:
 
Sv: Ni minns väl Kadde? *långt*

Vad bra att allt löste sig till slut.
Jag har haft ett gott öga till din Kadde sen jag läste ett av dina inlägg första gången. Hade en liten tanke att ev kontakta dig när du första gången sökte fodervärd, och även sen när du nu skulle sälja honom, tycker det verkar vara en urmysig häst. Tyvärr föll det på att jag tyckte att han var lite för liten, försökte istället på grannen att köpa honom :D
 
Sv: Ni minns väl Kadde? *långt*

Så roligt att höra :) Ja Kadde är en sån härlig och cool häst. Kan göra allt med honom och ingen som stressa upp sig.
Ja det är ju en liten nackdel med honom, just att han är så liten. Inte alla som kan rida honom. ^^
 
Sv: Ni minns väl Kadde? *långt*

Jag kommer mycket väl ihåg din tråd. Jag var en av dom som var väldigt hård på dig, så jag är jätteglad att det gick så bra!

Fina Kadde :)
 
Sv: Ni minns väl Kadde? *långt*

:cry: Åh, vilken berättelse, är alldeles tagen...:cry: Han hade tur som kom till en som VILLE lära sig, och ville hans bästa!

Önskar er lycka till i framtiden, både dig och Kadde!
 
Sv: Ni minns väl Kadde? *långt*

Jag kommer mycket väl ihåg din tråd. Jag var en av dom som var väldigt hård på dig, så jag är jätteglad att det gick så bra!

Fina Kadde :)

Åh kul att någon minns :) Jag är så glad än idag att fick eran hjälp :)
 
Sv: Ni minns väl Kadde? *långt*

:cry: Åh, vilken berättelse, är alldeles tagen...:cry: Han hade tur som kom till en som VILLE lära sig, och ville hans bästa!

Önskar er lycka till i framtiden, både dig och Kadde!

Naw tack ^^
Ja fast han fick ju betala ett litet pris för det. Men ibland måste man misslyckas för att kunna lyckas. Och det lärde mig att man faktiskt inte kunde så mycket om hästar då, och än idag lär man sig något varje dag :)

Tusen tack :)
 
Sv: Ni minns väl Kadde? *långt*

Kommer ihåg din tråd och önskar den fanns kvar att läsa, har själv ett varmblod som är svår att få upp i vikt, och även om jag tycker att han börjar bli bättre så ser jag i dina bilder att det är en bit kvar för honom..

Har tänkt på tråden ibland och funderat över vilket nick du hade för att kunna kolla hur det går nu.. Och såklart tittade jag också på honom när du skulle ha ut honom första gången, fast det föll på att jag bor en bit för långt bort.
 
Sv: Ni minns väl Kadde? *långt*

Jag tycker att du är lite väl hård mot fodervärden i denna tråd.
Du säger ju själv att han är svår att hålla i hull och att det var något som du fick jobba med i flera år för att han skulle kunna hålla sig i rätt hull. Du lånade ut honom i Mars och hälsade på i september och då var han ju i jätte fint hull och var "en dröm att rida". Hon hade alltså skött honom utmärkt tills dess. Han kommer hem i januari och är lite tunn. På bilderna är han ju inte "helt förstörd" som du uttrycker dig, utan endast lite tunn. Han är ju extremt mycket tunnare på bilderna som du visade från när du presis köpt honom. Det är väl inte lustigt att det är svårt för en ny fodervärd att kunna hålla en häst i hull över vintern om hästen dessutom är svår att hålla i hull. Du om någon borde väl isåfall förstå fodervärden.
 
Sv: Ni minns väl Kadde? *långt*

Jag tycker att du är lite väl hård mot fodervärden i denna tråd.
Du säger ju själv att han är svår att hålla i hull och att det var något som du fick jobba med i flera år för att han skulle kunna hålla sig i rätt hull. Du lånade ut honom i Mars och hälsade på i september och då var han ju i jätte fint hull och var "en dröm att rida". Hon hade alltså skött honom utmärkt tills dess. Han kommer hem i januari och är lite tunn. På bilderna är han ju inte "helt förstörd" som du uttrycker dig, utan endast lite tunn. Han är ju extremt mycket tunnare på bilderna som du visade från när du presis köpt honom. Det är väl inte lustigt att det är svårt för en ny fodervärd att kunna hålla en häst i hull över vintern om hästen dessutom är svår att hålla i hull. Du om någon borde väl isåfall förstå fodervärden.

Fodervärden fick det väldigt tydligt förklarat att han är svår att hålla i hull och hon får inte snåla med höet! Han ska ha minst 9 kg hö alt 12 kg hösilage om dagen! Och gärna ge lusern men jag har själv inte behövt ge det på 2 år.
Utan gett mest hö och hållt mig till krafft grund, alt groov 90.
Och det har han hållt sig bra på!
Allt detta sa jag till fodervärden!
Klart att hästen håller sig fin under sommaren när han har fri tillgång till gräs! Och han var likadan att rida som när jag lämnade honom, han har alltid varit en dröm att rida!
När Kadde kom hem berättade hon att han bara hade fått 8 kg hösilage om dagen!! Och 10 dl lusern. Och det är alldeles för lite!
Jo han var helt förstörd i ridningen. Skrev inte ner allt. Men från att han var mjuk och fin att rida så var han stenhård i munnen och hängde ordentligt i tygeln. Gick knappt att rida honom för man blev helt slut i armarna efter bara 20 min!
Han härliga stora steg i skritt hade förvändlats till små trippiga, typiskt travar skritt.
Och som jag skrev, jätte ont i ryggen!
Det var inte samma häst som när jag lämnade honom. Jag fick börja om i princip från grunden med ridningen!
Fodervärden är 30 år och enligt henne själv väldigt erfaren och kunnig.
Komma och påstå att Kadde är så fin, topptrim, välmusklad och nästan lite tjock, men ur transporten kommer Kadde ut snarare tvärtom!!
Säger inte det dig något?

Men visst, hade du blivit glad att få hem din häst i ett sådant skick så är det ju sorgligt!
Men jag blev väldigt ledsen och förbannad, speciellt när hon fått så tydligt förklarat hur hon ska fodra honom osv men sen inte följer det!
På senare tid är han inte lika svår att få upp i hull som han var förr. Men han är inte lättfödd och kräver mer mat.
Och är man kunnig som hon påstod att hon va så borde hon väl ändå se att Kadde var allt annat än tjock, välmusklad och i topptrim?!
 
Sv: Ni minns väl Kadde? *långt*

Kommer ihåg din tråd och önskar den fanns kvar att läsa, har själv ett varmblod som är svår att få upp i vikt, och även om jag tycker att han börjar bli bättre så ser jag i dina bilder att det är en bit kvar för honom..

Har tänkt på tråden ibland och funderat över vilket nick du hade för att kunna kolla hur det går nu.. Och såklart tittade jag också på honom när du skulle ha ut honom första gången, fast det föll på att jag bor en bit för långt bort.

Ja det önksar jag också faktiskt att den fanns kvar. För att bl.a visa andra och lära andra.
Ja nu när han åkte var han fortfarande inte helt ok i hull eller muskler. Men helt klart mycket bättre. Tar ju inte en dag att fodra upp en häst precis. Nya ägaren har fått all info och vet att han inte är speciellt lättfödd. Och hon skulle fortsätta där jag slutade nu så att säga.
Kadde är övrigt en nätt häst, inte speciellt rejäl i kroppen. Så det gör att han kan se smalare ut än vad han egentligen är.

Roligt att du gillade/gillar honom :)
 
Sv: Ni minns väl Kadde? *långt*

Har inte sett ditt inlägg.
Tyvärr finns inte den gamla tråden kvar :( Jätte tråkigt tycker jag, hade velat läsa den :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 360
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 240
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 227
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp