Ni ponnyryttare

R

Rejält_felskapad

Hur många av er rider på hävstångsbett (tänker främst på pessoa)?
Och rider ni på det även när ni inte hoppar?
 
hoppade förra foderponnyn på pessoa, jag ville inte ha det egenlitgen men ägarna ville att jag skulle ha de.
Nu rider jag bara på tre-delat och hackamoore ibland även om ja känner att han kan bli för stark.
 
sköthästen gick på det förut... mest vid hoppning, men även ute, då hon kunde bli heeelt galen...=) nu har vi bytt till hackamore, och det brukar vi varva med vanligt tränsbet, vilket hon går bra på mellanåt.
 
Mina småsyskon har det på min ponny när dom rider ut(pessoa), han blir SÅ starka annars. Speciellt i galoppen. Annars så går han på ett tre delatbett
 
Jag tävlar ponny i mellanåt åt en kompis och rider den då med pessoa (den går alltid med det bettet). Själv rider jag nästan uteslutande med vikthjälper och för mig fungerar bettet bra, då det inte krävs någon kraft i handen i vändningarna (vad jag sen tycker om tjocka, tvådelade åbäken till bett är en annan historia, jag vill inte kritisera hästägaren). Däremot finns det många på våra klubbtävlingar som rider sina heta B-ponnyer på pessoa (gärna sista ringen) och gör det...på ett sätt som får det att vrida sig i magen på mig...
 
Åh! Hästen på din användarbild påminner så himla mkt om min förra ponny att jag blir alldeles tårögd av saknad! :crazy:
 
Har ALDRIG ridit på hävstångsbett!!!!
min söta ponny rider jag med rakt eller 3-delat

(jo, kanske på en nordsvensk när jag var 10 år, innan jag började på ridskola)
 
Har pelham vid hoppning, men bara vid hoppning. Rider ut och i skogen och tränar dressyr på tredelat tränsbett
 
Rider just nu på ett två delat tränsbett, men börjar faktiskt fundera om det börjar bli dags att "betsla upp" honom lite mer för att få tillbaka honom bättre.
Han är dressyrriden upp till LA, så dressyren är det inga problem med, men han blir helt enkelt bara glad när han får hoppa, speciellt på tävling nuförtiden. :smirk:
 
Nej, rider dressyr,uteritt, hoppning och tävlar på tränsbett, rakt, två- och tredelat på "mina" ponnier.
Min kompis medryttarponny reds dock på pessoa, och ett gigantiskt bett som måste haft mycket hävstångseffekt. :crazy: Jag fick henne till slut att rota fram ett av ponnyns gamla tredelat, men det hjälpte föga eftersom fodervärden red med det bettet. Ska inte tala om hur hon är att rida nu, hon som var så härlig ett tag :(
 
jag red med de förut men har nu bytt till ett vanligt tränsbett.
 
jag rider på vanligt tredelat, hoppar iofs inter så mkt längre.

hade pessoa på min förförra c-ponny då det var enda chansen att jag skulle kunna hålla henne, men efter ett halvår med mängder av markarbete gick även hon på tredelat så det var ju bara en period jag hade det.
 
Sv: Ni ponnyryttare

grimma? rider du din häst i grimma? kan du typ hoppa och allt sånt i en grimma?
 
Sv: Ni ponnyryttare

jag rider endast ut med pessoa på ena ponnyn då han blir väldigt stark och glad. :D
men hemma rider jag på vanligt tredelat och tävlar på det oxå. kan inte tävla med pessoa på honom då han blir allt för känslig och jag vill gärna att han ska va lite stark inne på banan.
 
Sv: Ni ponnyryttare

jag rider med pessoa på båda mina ponnyer och på min stor häst fast på honom har jag på den vanliga ringen. Jag tycker det är ett jätte bra bett :)
 
Sv: Ni ponnyryttare

jag rider min ena D-ponny på Pessoa, men bara när vi rider ut. Hoppar gör han på 3-delat bett. Roder jag ute på en tur i skritt och bara trav så blir det 3-dealt då med, men vet jag att jag ska galloppera ute så blir det Pessoa.
 
Sv: Ni ponnyryttare

Red mkt på dt innan men satte sedan på ett tredelat gummibett som ponnyn trivdes mkt bättre på.
Innan när jag hoppade så var dt främst på pelham, ibland även pesso.
Upplever att hästen blir lite "stum" i munnen av att bli riden dagligen på ett sånt bett, dock rider jag oftast ut på ett lite skarpare bett.
 
Sv: Ni ponnyryttare

Red min förra hyrponny på pessoabett vid hoppning och uteritter tillsammans med andra ibörjan annars blev han på tok för stark. Annars red jag på vanligt tredelat vilket funka utmärkt.
 
Sv: Ni ponnyryttare

Min ena ponny går på vanligt två-delat inne på dressyr banan, sen har jag ett D-rings (två-delat) på henne ute i skogen och när jag hoppar. Förra ägaren red henne på stång och graman ute.. :crazy: Jag kan tänka mig att rida med t ex pessoa , men då ska det bara vara en kort period så man kan rida "till" hästen med lite markarbete och sen byta till något mildare så fort som möjligt.
 

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 623
Senast: JohannaB
·
Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 040
Senast: hamilton1
·
Dressyr Är som så många andra uppriven och tagen efter Helgstrand-fimerna, men kanske mest frustrerad över känslan att det liksom går utför med...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
8 386
Svar
0
· Visningar
583
Senast: Lexa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp