Ni som är fullvaccinerade håller ni på restriktonerna?

Detta är inte exakt On Topic, men kände att en ny tråd var onödigt och det är i linje med Topic iaf...

Jag hörde av en idag att det tydligen varit ok i Sthlm att gå och handla på affären med konstaterad Covid (m munskydd o handsprit)?!?
Men det måste väl hen ha missuppfattat?!?
 
Detta är inte exakt On Topic, men kände att en ny tråd var onödigt och det är i linje med Topic iaf...

Jag hörde av en idag att det tydligen varit ok i Sthlm att gå och handla på affären med konstaterad Covid (m munskydd o handsprit)?!?
Men det måste väl hen ha missuppfattat?!?
Det står väl på typ alla ställen att om man är sjuk så ska man vara hemma. Men jag vet också att det varit på tal att man inte kan hindra folk från att handla mat.. tycker det är så fel. Jag jobbade i matbutik tidigare under året och jag har ju liksom inte lust att utsättas för den risken. Finns ju andra sätt att få hem mat, så känns helt galet faktiskt att man ska få det.
 
Detta är inte exakt On Topic, men kände att en ny tråd var onödigt och det är i linje med Topic iaf...

Jag hörde av en idag att det tydligen varit ok i Sthlm att gå och handla på affären med konstaterad Covid (m munskydd o handsprit)?!?
Men det måste väl hen ha missuppfattat?!?
Nu bor jag inte i Stockholm men det bör vara samma som här... Det är INTE ok att gå in och handla på en affär när man har konstaterad smitta! Hen kunde ha beställt hem matvaror eller pratat med butikspersonalen på telefon så kunde de packat ihop varor och låtit hen hämta utanför butiken.
 
Detta är inte exakt On Topic, men kände att en ny tråd var onödigt och det är i linje med Topic iaf...

Jag hörde av en idag att det tydligen varit ok i Sthlm att gå och handla på affären med konstaterad Covid (m munskydd o handsprit)?!?
Men det måste väl hen ha missuppfattat?!?
Här ska man vara i hemkarantän. Man får extremt tydlig information i samband med provtagning och positivt resultat.
 
Det står väl på typ alla ställen att om man är sjuk så ska man vara hemma. Men jag vet också att det varit på tal att man inte kan hindra folk från att handla mat.. tycker det är så fel. Jag jobbade i matbutik tidigare under året och jag har ju liksom inte lust att utsättas för den risken. Finns ju andra sätt att få hem mat, så känns helt galet faktiskt att man ska få det.

Nu bor jag inte i Stockholm men det bör vara samma som här... Det är INTE ok att gå in och handla på en affär när man har konstaterad smitta! Hen kunde ha beställt hem matvaror eller pratat med butikspersonalen på telefon så kunde de packat ihop varor och låtit hen hämta utanför butiken.

Eller hur!
Jag sa det till hen att det kan väl ändå inte va okej. Då sa hen att de fått hjälp att handla, men den maten räckte ju inte... :/. O ja, har man ingen som kan hjälpa finns ju handla online eller säkert frivilliga som hjälper från t ex fb.
För ja - det är ju BIG NO NO att ens gå o handla med symtom och då om man inte ens vet om det bara är förkylning! Eller t ex vid väntan på testsvar.
Jag blir helt matt! Hur kan man missuppfatta så?!?
 
Eller hur!
Jag sa det till hen att det kan väl ändå inte va okej. Då sa hen att de fått hjälp att handla, men den maten räckte ju inte... :/. O ja, har man ingen som kan hjälpa finns ju handla online eller säkert frivilliga som hjälper från t ex fb.
För ja - det är ju BIG NO NO att ens gå o handla med symtom och då om man inte ens vet om det bara är förkylning! Eller t ex vid väntan på testsvar.
Jag blir helt matt! Hur kan man missuppfatta så?!?
Låter som de hört vad de vill höra :grin:
 
Känns lite som att man släpper mer och mer på gränserna nu.

Sedan vi fick lite lättade restriktioner syns få personer i tåg- och busstrafiken som har munskydd på tider man ska.

Jag gick in i ett köpcenter i Malmö i tisdags då där är ett Apotek som jag tänkte passa på att göra ett besök på. Jisses vad mycket folk på sagda köpcenter ändå. Trots att det är en pandemi fortfarande.

När jag har handlat har folk varit mer närgågna än vanligt och handlar mer i grupp än vanligt. Man verkar inte orka hålla ut längre. Jag förstår nästan det, men jag håller verkligen tummarna för att smittan inte ska börja stiga igen trots att många börjar få svårare och svårare att tänka sig för.
 
Detta är inte exakt On Topic, men kände att en ny tråd var onödigt och det är i linje med Topic iaf...

Jag hörde av en idag att det tydligen varit ok i Sthlm att gå och handla på affären med konstaterad Covid (m munskydd o handsprit)?!?
Men det måste väl hen ha missuppfattat?!?
Beror på hur lång tid det gått sedan personen testade positivt?
För många blir det bara en veckas isolering, om de har lindriga symptom.
 
Låter som de hört vad de vill höra :grin:

Ja...
Beror på hur lång tid det gått sedan personen testade positivt?
För många blir det bara en veckas isolering, om de har lindriga symptom.

Hmmm ja det har du rätt i förstås! Hen sa att de fått hjälp att handla i början när de hade mest symtom och sen när de inte var så sjuka längre handlade de själva.... som jag förstod det fortf med symtom dock, men jag kan ju hoppas vi missförstod varann!
 
Ja...


Hmmm ja det har du rätt i förstås! Hen sa att de fått hjälp att handla i början när de hade mest symtom och sen när de inte var så sjuka längre handlade de själva.... som jag förstod det fortf med symtom dock, men jag kan ju hoppas vi missförstod varann!
Man ska isolera sig i 7 dagar minst. Om man efter 7 dagar är allmänt förbättrad och inte haft feber på 48 timmar räknas man inte som smittförande längre även om man har restsymptom (kan vara hosta, lite snorig osv).
 
Man ska isolera sig i 7 dagar minst. Om man efter 7 dagar är allmänt förbättrad och inte haft feber på 48 timmar räknas man inte som smittförande längre även om man har restsymptom (kan vara hosta, lite snorig osv).

Okej, tack.
Det lät på personen som att hen gått och handlat trots att hen visste att hen var positiv och det jag reagerade på.
Om personen följt de regler hen fått vid positivt test hade jag uttryckt mig annorlunda om jag varit hen.
Men - jag hoppas det var ett missförstånd!
 
Jag är nu fullvaccinerad men givetvis kommer jag även vara försiktig i fortsättningen. Kommer att besöka Sverige på semestern och även träffa vänner. Min mamma är riskgrupp och jag kommer att träffa henne men bara utomhus och inte sova över. Vill inte ta den risken helt enkelt.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 219
Senast: Sedna
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 930
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Hur får man en anhörig som de senaste åren (ca fem) inte riktigt fullt ut klarat av att ta hand om sig själv att förstå behovet av hjälp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 175
Kropp & Själ (Om någon nu vet vem jag är - håll gärna tyst om det) En i min närhet bor tillsammans med sin man. 3 barn (rätt så icke lugna sådana)...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 046
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp