Ni som är helt oreligiösa - dop?

Jag är själv inte döpt, ej heller mitt yngre syskon. Däremot "tvångsmedlem" i kyrkan via födseln; som det var på den tiden. Jag gick ur när jag var 18. Min man gick ur kyrkan några år efter vi träffades (han hade tänkt det länge men det hade inte blivit av innan). Självklart döpte vi inte våra barn - för mig hade det varit lika märkligt som om vi hade skaffat dem medlemsskap i en seglarklubb, den lokala frikyrkan eller ett politiskt parti.
Eftersom ingen av oss tror på Gud och har aktivt gått ur kyrkan så hade det varit väldigt konstig (tycker jag) att döpa våra barn.

Vi hade heller ingen namngivningsceremoni. EN släkting sa skämtsamt något om att "men om JAG hade sagt att jag ville ni skulle döpa då?". Då klargjorde jag rätt snabbt att hen valde för sina barn, vi väljer för våra.

Jag har all respekt för dem som väljer ATT döpa sina barn, men om de är lika icke-troende som jag så skulle jag nog undra varför. Dopet är ju i allra högsta grad en religiös handling. Jag tycker nog att om man ska göra en religiös handling så bör man vilja just det - att det handlar om Gud och religionen. Annars bör man avstå. Den som har en tro av något slag och vill döpa sina barn ska självklart göra det.
 
En fråga till er som inte är religiösa/troende.

Jag och min sambo är inte religiösa alls. Vi har klurat på det där med dop även om det är ett tag kvar till barnet kommer. Det skulle kännas fel på något vis att lova in barnet i allt det där när det är något vi inte tror på, även om det är en fin tradition.

Så, har ni döpt ert barn trots att ni inte är troende? Om ja, varför?

Ni som inte har gjort det utan istället tex haft namngivningsceremoni/annat(?), hur har släkt reagerat på det?

Äldre släkt tycker säkert att man ska döpa, om så bara av tradition, men vi kommer givetvis göra som vi vill.
Har fem barn och ingen är döpt. Har inte ifrågasatts av våra släktingar. Däremot någon kompis morsa som gastade om tradition och det ska man minsann göra. Jag bara, nä sånt trams håller vi inte på med.

Vi har inte haft namnfest heller för den delen..
 
@Suspiria Nu har ju jag varken barn eller planerar att skaffa inom det närmsta. Men mina föräldrar är icke-troende och valde att inte döpa mig. Det fick jag välja själv när jag blev äldre. Korkad som jag var döpte jag mig i samband med konfirmationen. Grejen är den att DÅ såg jag konfirmation som något kul med sina vänner, äta tårta och i slutet få presenter. Helt galet. Hade jag fått göra om det hade jag tackat nej!
Och om det kommer en unge i framtiden så kommer jag inte döpa hen, det får hen välja själv senare.
 
Sambon var på dop idag för första gången till en släktings bebis och han tyckte att det var väldigt fint men kände verkligen att det inte är något för oss så om vi inte var säkra innan så är vi iallafall det nu.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
38 152
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 350
Senast: sjoberga
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 305
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 716
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp