Ni som är någon form av kreatörer

Voeux

Trådstartare
Har ni några nätverk, kanaler eller plattformar? Delar ni med er av vad ni gör?

Jag har under många år famlat lite i mörker när det kommer till mitt skapande. Jag har fotograferat, lärt mig redigera lite, lärt mig illustrera lite, rita lite, skriva desto mer. Nu för tiden jobbar jag även delvis med att göra digitala kreationer, innehåll till sociala medier och nyhetsbrev mm. Vilket är väldigt roligt men också begränsat i kreativ frihet såklart på ett jobb. Nu går jag dessutom snart på föräldraledighet igen och kommer inte få utlopp för någon form av skapande via jobbet på en tid.

Så jag är lite nyfiken på er som skapar som hobby, eller som egenföretagare. Vad gör ni, och vad har ni för community och plattformar? Publicerar ni texter eller bilder någonstans? Ställer ni ut eller säljer konstverk? Jag kan såklart skapa lite på min egen kammare men det känns lite ensamt och tråkigt. Jag vet inte vad jag själv letar efter men tänker att jag skulle behöva lite inspiration från andra :)
 
Har ni några nätverk, kanaler eller plattformar? Delar ni med er av vad ni gör?

Jag har under många år famlat lite i mörker när det kommer till mitt skapande. Jag har fotograferat, lärt mig redigera lite, lärt mig illustrera lite, rita lite, skriva desto mer. Nu för tiden jobbar jag även delvis med att göra digitala kreationer, innehåll till sociala medier och nyhetsbrev mm. Vilket är väldigt roligt men också begränsat i kreativ frihet såklart på ett jobb. Nu går jag dessutom snart på föräldraledighet igen och kommer inte få utlopp för någon form av skapande via jobbet på en tid.

Så jag är lite nyfiken på er som skapar som hobby, eller som egenföretagare. Vad gör ni, och vad har ni för community och plattformar? Publicerar ni texter eller bilder någonstans? Ställer ni ut eller säljer konstverk? Jag kan såklart skapa lite på min egen kammare men det känns lite ensamt och tråkigt. Jag vet inte vad jag själv letar efter men tänker att jag skulle behöva lite inspiration från andra :)
En god vän till mig målar. Hon lägger ut sina färdiga verk på en instagram skapad för detta ändamål. Hon säljer även tavlor (mest till vänner och bekanta) och hade en öppen visning i höstas på ett hotell. Därefter köpte hennes jobb om flera tavlor som nu hänger i korridorerna på arbetsplatsen 😊
Min fru målar också en del, i perioder. Hon lägger dock inte ut något av sina verk och vill knappt visa mig. Hon blir heller sällan färdig med ett alster 😁
 
Har ni några nätverk, kanaler eller plattformar? Delar ni med er av vad ni gör?

Jag har under många år famlat lite i mörker när det kommer till mitt skapande. Jag har fotograferat, lärt mig redigera lite, lärt mig illustrera lite, rita lite, skriva desto mer. Nu för tiden jobbar jag även delvis med att göra digitala kreationer, innehåll till sociala medier och nyhetsbrev mm. Vilket är väldigt roligt men också begränsat i kreativ frihet såklart på ett jobb. Nu går jag dessutom snart på föräldraledighet igen och kommer inte få utlopp för någon form av skapande via jobbet på en tid.

Så jag är lite nyfiken på er som skapar som hobby, eller som egenföretagare. Vad gör ni, och vad har ni för community och plattformar? Publicerar ni texter eller bilder någonstans? Ställer ni ut eller säljer konstverk? Jag kan såklart skapa lite på min egen kammare men det känns lite ensamt och tråkigt. Jag vet inte vad jag själv letar efter men tänker att jag skulle behöva lite inspiration från andra :)
Svenska Tecknare är ett bra ställe - det kostar lite och man behöver "godkännas" fast det borde inte vara så svårt. De ger masssssor med goda råd - från ekonomiska till juridiska osv osv och man får en intressant medlemstidning. Kontakta dem!
 
Jag fotar en hel del i perioder och har försökt hitta någon bra plattform. Just nu har det stannat vid Instagram och Fotosidan, även om jag är en periodare även där. Har haft ett par utställningar på gång men det har bara runnit ut i sanden. När jag fotar åt familj och vänner publicerar jag aldrig de bilderna, utan delar bara med mig till berörda i form av antingen digitala bilder eller utskrifter.
 
När jag läste frågeställningen så tänkte jag spontant att jajjemän nog har jag sådana plattformar. Men när jag sen funderade lite så delar jag faktiskt i princip ingenting av det jag hobbyskapar 🤔😁 Däremot yrkesmässigt blir det en del nätverkande och utbyte.

Men skulle jag välja något för hobbyalster eller småskalig försäljning så hade nog Instagram, Pinterest och Dribbble legat nära till hands :)
 
Jag tänker att vi håller tråden fri från länkar till våra respektive egna plattformar av olika slag.

//lizan, moderator
 
Har ni några nätverk, kanaler eller plattformar? Delar ni med er av vad ni gör?

Jag har under många år famlat lite i mörker när det kommer till mitt skapande. Jag har fotograferat, lärt mig redigera lite, lärt mig illustrera lite, rita lite, skriva desto mer. Nu för tiden jobbar jag även delvis med att göra digitala kreationer, innehåll till sociala medier och nyhetsbrev mm. Vilket är väldigt roligt men också begränsat i kreativ frihet såklart på ett jobb. Nu går jag dessutom snart på föräldraledighet igen och kommer inte få utlopp för någon form av skapande via jobbet på en tid.

Så jag är lite nyfiken på er som skapar som hobby, eller som egenföretagare. Vad gör ni, och vad har ni för community och plattformar? Publicerar ni texter eller bilder någonstans? Ställer ni ut eller säljer konstverk? Jag kan såklart skapa lite på min egen kammare men det känns lite ensamt och tråkigt. Jag vet inte vad jag själv letar efter men tänker att jag skulle behöva lite inspiration från andra :)
Min partner som är digital konstnär, använder Instagram mest och annars typ Reddit, egen hemsida, facebook och lite twitter .

Han blev ”upptäckt” av ett galleri genom Instagram och har just nu en fysisk utställning på detta galleri 😊. Tror han sålde 5 verk på vernissagen i söndags 🥰.

Innan så har han mest gjort kommersiella uppdrag som typ filmposters och artwork/merch till band, förutom sin egen konst som har varit mer för hans egen skull men med lite försäljning till dem som har varit intresserade 😊. Ungefär lika delar folk man känner och folk från internet, med övervikt på amerikaner.
 
Det som går under kreativt skapande för mig lägger jag mest ut på Instagram. Har olika konton för olika saker. Just nu skapar jag för mig själv och har valt att inte dela med mig av detta alls på några plattformar, det har sänkt prestationsångesten och fokus är att bli bättre för mig själv liksom och utvecklas i skapandet. Kanske gör på annat sätt längre fram, men nu känns det rätt.
 
Har ni några nätverk, kanaler eller plattformar? Delar ni med er av vad ni gör?

Jag har under många år famlat lite i mörker när det kommer till mitt skapande. Jag har fotograferat, lärt mig redigera lite, lärt mig illustrera lite, rita lite, skriva desto mer. Nu för tiden jobbar jag även delvis med att göra digitala kreationer, innehåll till sociala medier och nyhetsbrev mm. Vilket är väldigt roligt men också begränsat i kreativ frihet såklart på ett jobb. Nu går jag dessutom snart på föräldraledighet igen och kommer inte få utlopp för någon form av skapande via jobbet på en tid.

Så jag är lite nyfiken på er som skapar som hobby, eller som egenföretagare. Vad gör ni, och vad har ni för community och plattformar? Publicerar ni texter eller bilder någonstans? Ställer ni ut eller säljer konstverk? Jag kan såklart skapa lite på min egen kammare men det känns lite ensamt och tråkigt. Jag vet inte vad jag själv letar efter men tänker att jag skulle behöva lite inspiration från andra :)

Jag har instagram, en facebook-grupp som är skapad för att andra ska få hjälp med intresset och en discord kopplad till intresset. :)
 
Tack för alla era svar!

Tittar lite på Pinterest just nu. För mig är Instagram en social plattform och det har skavt lite för mig i det här sammanhanget. Jag vill inte ha kommentarer och likes, och ingen relation med följare. Jag vill inte ha någon social interaktion alls kring detta. Sedan har jag också stört mig på att bilder ligger i kronologisk ordning, på ett och samma konto och då måste man ha en röd tråd genom allt för att det ska bli visuellt tilltalande. Alla bilder ser inte vackra ut bredvid varandra, men är vackra separat eller ihop med sina "vänner". Jag vill kunna flytta runt och sortera, ha olika mappar för olika visuella uttryck osv. Ska se om Pinterest kan vara något!
 
Tack för alla era svar!

Tittar lite på Pinterest just nu. För mig är Instagram en social plattform och det har skavt lite för mig i det här sammanhanget. Jag vill inte ha kommentarer och likes, och ingen relation med följare. Jag vill inte ha någon social interaktion alls kring detta. Sedan har jag också stört mig på att bilder ligger i kronologisk ordning, på ett och samma konto och då måste man ha en röd tråd genom allt för att det ska bli visuellt tilltalande. Alla bilder ser inte vackra ut bredvid varandra, men är vackra separat eller ihop med sina "vänner". Jag vill kunna flytta runt och sortera, ha olika mappar för olika visuella uttryck osv. Ska se om Pinterest kan vara något!
Skulle verkligen inte tipsa om Pinterest då, utan snarare att du bygger en egen hemsida! En Wix-hemsida kostar några slantar, men kan helt klart vara värt det, och jag som inte kan programmera eller bygga hemsidor hade väldigt lätt att sätta upp en helt klart godkänd sida. Så; wix + webbhotell :)
 
Tack för alla era svar!

Tittar lite på Pinterest just nu. För mig är Instagram en social plattform och det har skavt lite för mig i det här sammanhanget. Jag vill inte ha kommentarer och likes, och ingen relation med följare. Jag vill inte ha någon social interaktion alls kring detta. Sedan har jag också stört mig på att bilder ligger i kronologisk ordning, på ett och samma konto och då måste man ha en röd tråd genom allt för att det ska bli visuellt tilltalande. Alla bilder ser inte vackra ut bredvid varandra, men är vackra separat eller ihop med sina "vänner". Jag vill kunna flytta runt och sortera, ha olika mappar för olika visuella uttryck osv. Ska se om Pinterest kan vara något!
Som plusmedlem på Fotosidan kan man sätta ihop sin egen portfolio och sortera upp sina bilder i mappar där. Såklart mycket fyrkantigare än om man bygger sin egen hemsida och inte heller lika snyggt, men smidigt om man inte har den tiden och det engagemanget för just hemsidebyggande och man slipper själva grejen med sociala medieplattformarna
 
Skulle verkligen inte tipsa om Pinterest då, utan snarare att du bygger en egen hemsida! En Wix-hemsida kostar några slantar, men kan helt klart vara värt det, och jag som inte kan programmera eller bygga hemsidor hade väldigt lätt att sätta upp en helt klart godkänd sida. Så; wix + webbhotell :)

Jag gillar ändå att vara i ett sammanhang och delar gärna med mig av mina bilder. Gillar tanken på följa och pinna, skapa egna och vara en del av andras boards. Men just Instagram är så fokuserat på likes och kommentarer. Fyndiga captions osv. Jag vill bara ha det visuella, och en tyst(are) gemenskap, typ :D VSCO är också ett bra alternativ för sådant kan jag tycka.
 
Jag gillar ändå att vara i ett sammanhang och delar gärna med mig av mina bilder. Gillar tanken på följa och pinna, skapa egna och vara en del av andras boards. Men just Instagram är så fokuserat på likes och kommentarer. Fyndiga captions osv. Jag vill bara ha det visuella, och en tyst(are) gemenskap, typ :D VSCO är också ett bra alternativ för sådant kan jag tycka.
Insta är mitt knark för keramik. Struntar ofta i captions utan kollar reels för tekniker och inspiration. Hittar rätt via #. Går sällan in på profiler och gör jag det så struntar jag högaktningsfullt i hur "estetiskt" flödet ser ut, det känns bara tramsigt. Jag vill få inspiration av olika saker, inte se en polerad yta.
 

Liknande trådar

S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 677
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp