Ni som är någon form av kreatörer

Jag gillar ändå att vara i ett sammanhang och delar gärna med mig av mina bilder. Gillar tanken på följa och pinna, skapa egna och vara en del av andras boards. Men just Instagram är så fokuserat på likes och kommentarer. Fyndiga captions osv. Jag vill bara ha det visuella, och en tyst(are) gemenskap, typ :D VSCO är också ett bra alternativ för sådant kan jag tycka.
Du kan stänga kommentarsfältet på din instagram om du vill!

Annars, om du vill kunna sälja dina bilder, ÄR kommunikationen med följarna extremt viktig. Att det blir "personligt". Om man vill alltså.
 
Har ni några nätverk, kanaler eller plattformar? Delar ni med er av vad ni gör?

Jag har under många år famlat lite i mörker när det kommer till mitt skapande. Jag har fotograferat, lärt mig redigera lite, lärt mig illustrera lite, rita lite, skriva desto mer. Nu för tiden jobbar jag även delvis med att göra digitala kreationer, innehåll till sociala medier och nyhetsbrev mm. Vilket är väldigt roligt men också begränsat i kreativ frihet såklart på ett jobb. Nu går jag dessutom snart på föräldraledighet igen och kommer inte få utlopp för någon form av skapande via jobbet på en tid.

Så jag är lite nyfiken på er som skapar som hobby, eller som egenföretagare. Vad gör ni, och vad har ni för community och plattformar? Publicerar ni texter eller bilder någonstans? Ställer ni ut eller säljer konstverk? Jag kan såklart skapa lite på min egen kammare men det känns lite ensamt och tråkigt. Jag vet inte vad jag själv letar efter men tänker att jag skulle behöva lite inspiration från andra :)
Jag vet inte om jag räknas men jag har insta, Facebook och har ställt ut ett par gånger. Kör bara som hobby och har inget eget företag eller så. Jag försöker vara noga med att ha en kommunikation med mina följare och det har gett mig mycket inspiration och framförallt motivation till att fortsätta.
 
Tack för alla era svar!

Tittar lite på Pinterest just nu. För mig är Instagram en social plattform och det har skavt lite för mig i det här sammanhanget. Jag vill inte ha kommentarer och likes, och ingen relation med följare. Jag vill inte ha någon social interaktion alls kring detta. Sedan har jag också stört mig på att bilder ligger i kronologisk ordning, på ett och samma konto och då måste man ha en röd tråd genom allt för att det ska bli visuellt tilltalande. Alla bilder ser inte vackra ut bredvid varandra, men är vackra separat eller ihop med sina "vänner". Jag vill kunna flytta runt och sortera, ha olika mappar för olika visuella uttryck osv. Ska se om Pinterest kan vara något!
Vad jag förstår på min partner så är något av det bästa med att använda Instagram till sin konst, det community som finns där 😊. Mindre konstnärer hittar och stöttar varandra på Instagram! Vi blev till exempel inbjudna till en utställning som en av dessa konstnärer hade och det var hur kul som helst att åka till ett event som vi annars aldrig hade varit på 😊. Så man ska inte underskatta Instagram som ett socialt medie, men med andra konstnärer/kreatörer snarare än ”visa upp sig” för allmänheten/generella följare.
 
Tack för alla era svar!

Tittar lite på Pinterest just nu. För mig är Instagram en social plattform och det har skavt lite för mig i det här sammanhanget. Jag vill inte ha kommentarer och likes, och ingen relation med följare. Jag vill inte ha någon social interaktion alls kring detta. Sedan har jag också stört mig på att bilder ligger i kronologisk ordning, på ett och samma konto och då måste man ha en röd tråd genom allt för att det ska bli visuellt tilltalande. Alla bilder ser inte vackra ut bredvid varandra, men är vackra separat eller ihop med sina "vänner". Jag vill kunna flytta runt och sortera, ha olika mappar för olika visuella uttryck osv. Ska se om Pinterest kan vara något!
Min sambo avskyr att använda Instagram av den anledningen men han livnär sig på detta och det är på Instagram han når ut till sin kundkrets. Han tycker det är rätt jobbigt att behöva tänka på captions, kontinuitet, hashtagg osv för att synas i flödet.
 
Min sambo avskyr att använda Instagram av den anledningen men han livnär sig på detta och det är på Instagram han når ut till sin kundkrets. Han tycker det är rätt jobbigt att behöva tänka på captions, kontinuitet, hashtagg osv för att synas i flödet.

Instagram är ju en väldigt stor plattform som dessutom är nästan helt byggd på visuella intryck så som konstnär eller kreatör som vill nå ut så saknar det nog konkurrens. Själv älskar jag ju allt som har att öka synbarhet att göra. Testa, följa upp, mäta, tweeka lite, mäta igen. Men sen är det ju mitt jobb också att syssla med sådant, som jag verkligen gillar. Privat blir Instagram för personfokuserat för mig. Att skapa, skriva captions, maximera synbarheten, annonsera mm. i syfte att sälja/skapa spridning fast med mig som privatperson som avsändare skaver hela vägen in i benmärgen. Jag kan sälja och marknadsföra så in i bomben, som yrkesperson. Men det är för att jag kan ta på mig den hatten som yrke. Privat är mitt språk och mitt sätt att kommunicera väldigt annorlunda så för mig är det viktigt att kunna skilja det åt.

Så jag förstår din sambo. Livnär man sig på det har man ju inget val, oftast, så det är nog en vanlig uppoffring som kreatörer gör.
 
Vad jag förstår på min partner så är något av det bästa med att använda Instagram till sin konst, det community som finns där 😊. Mindre konstnärer hittar och stöttar varandra på Instagram! Vi blev till exempel inbjudna till en utställning som en av dessa konstnärer hade och det var hur kul som helst att åka till ett event som vi annars aldrig hade varit på 😊. Så man ska inte underskatta Instagram som ett socialt medie, men med andra konstnärer/kreatörer snarare än ”visa upp sig” för allmänheten/generella följare.

Kan tänka mig det! Det är fint att se hur folk får kontakt genom gemensamma intressen och företagande, människor man kanske aldrig fått kontakt med annars. Själv är det nog inte riktigt det jag är ute efter, just nu i varje fall, men ser att det är en kraftfull kanal på många sätt.
 

Liknande trådar

S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 660
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp