Ni som analyserar intil sista havrekornet...

Jaha vad kul!! Ännu ett påhopp på oss som analyserar grovfoder och räknar foderstat! Det behövde vi verkligen! :idea:

Dock är vattnet i mitt stall kollat, det renas även då det är lite mkt järn i det annars. Ibland, när reningsanordningen precis rensat, kan vattnet vara ljusgult, men det är tydligen inget farligt. Så, fick du svar på din fråga nu?

Och jo en grej till, jag analyserar inte min havre. :eek:
 
Synnerligen dum och onödig kommentar tycker jag. :mad:

Gav förresten Krafft en spark i baken ang deras utfodringsanvisningar kontra analys. Nu finns det en mycket tydlig uppmaning på deras hemsida om att analysera grovfodret och det är från denna analys man räknar foderstat och väljer kraftfoder. :banana: De säger oxå mycket tydligt där att deras anvisningar grunnar sig på ett "standard" hö. En guldstjärna till Krafft. :bow:

//Alice
 
Om nu frågan är seriöst menad, syftar du på mineralerna då?
Jag antar att du har rätt i att det kan finnas både kalk, fosfor och magnesium i vattnet.

Har jag faktiskt inte tänkt på. :o

mvh Jessica
 
fast jag tycker att det var en intressant tanka ändå. Hästen dricker ju massor med vatten, och bor man tex på gotland där vattnet är väldigt kalkrikt, så nog lär det spela in lite för mineralbalansen?
 
Vi har analyserat vatten, men enbart pga att gamla brunnen visade sig ha otjänligt vatten. Det duger inte till vare sig folk eller fä...endast till att vattna blommor med. Grävde en ny brunn och har analyserat och nu har vi mycket bra vatten!

Viktigt med vatten av bra hygienisk kvalitet till djur. De kan bli ordenligt sjuka om vattnet är otjänligt pga bakterier.
 
Men snälla människa!
Tar du det där som ett påhopp :confused:?
Jag frågade en enkel fråga. Jisses vad du tar illa upp ibland :crazy:...
 
Vilken kommentar var onödig?
Jag har inte hoppat på er och jag har inte försökt förlöjliga er som analyserar allt erat foder. Däremot undrade jag om ni hade analys på vattnet!
 
Ja, frågan var och är seriöst menad. Och ja, jag syftar på minderalerna som finns i vattnet.
En häst som bor i Norrland har inte lika mycket kalk i sitt vatten som en häst som bor här tex. Att räkna en foderstat med analys på grovfoder och kraftfoder kan då inte bli lika för dom hästarna.
 
Hahahahaha, du också ;) De har ju en enkät man ska svara på, så jag skrev snällt svar på alla frågorna och så skrev jag ett lååångt svar där jagade mot att de har generella anvisningar i stil med X kilo hö och Y kg breed till åringar t ex. Fick snabbt svar tillbaka där de sa att mååånga hade klagat och att de skulle ändra *hehe*

För att återgå till ursprungsfrågan som var den fjantigaste på länge, men jag har faktiskt analys på vattnet. Jag räknar inte med den analysen men eftersom hästarna får sitt vatten ur samma brunn som vi får vårt så är det faktiskt kollat.

De mineraler som finns i vatten råkar nämligen vara svårupptagliga för hästen så de gör som inte speciellt mycket varken till eller från. Ska man analysera något mer än foder ska man analysera BETET. Där talar vi väldigt skiftande mineralinnehåll över olika delar av landet, och även från kommun till kommun ganska nära varandra.

Och nej jag analyserar inte betet MEN jag vet vad som är insått där, jag vet hur mineralinnehållet i jorden är och jag vet mineralinnehållet i det hö/hösilages som tas från dessa marker så jag har koll på vad de behöver för mineraltillskott sommartid.

Havren är oanalyserad.
 
Ett mycket hårt vatten kan ha en kalkhalt på kanske 100 mg per liter (över 150 mg av kalk+magnesium anses oanvändbart till tvätt od) säg en stor häst som dricker 40 liter per dag o behöver 70 g kalk så blir de extra 4 grammen inte av någon betydelse ffa som upptaget varierar beroende hur kalken är bunden.
Att lägga pengar på en vattenanalys kan vara bra men gör då en hygienisk analys. Teknisk analys gör man för att veta om man kommer att få problem med rör o maskiner.
PL
 
Att analysera sitt vatten avseende mikroorganismer borde väl alla göra, både för människor och djur. Avseende mineraler kan man väl diskutera om det gör någon nytta.
Men faktiskt är det en bra fråga tycker jag (om det är mo som avses, kanske även extrema värden av t ex järn som ger smak åt vattnet) eftersom ett dåligt vatten kan göra att hästarna dricker dåligt och därmed också äter sämre.
mvh Maria
 
Ja. Vi har analyserat vårt vatten, men jag använder ju inte den analysen när jag räknar foderstater till hästarna! :D
 
Japp det gör jag! Tycker inte det är kul att höra, att ja hallå- ni som analyserar intill sista havrekornet analyserar ni vattnet också? En onödig formulering på en fråga du kunde ställt på ett bättre sätt.
 
Ha ha!! Det är därför man har sina hästar på bete där markägaren tar silage på sina marker åren mellan djuren betar där. Det analyseras ju, och mineralhalten ligger relativt lika från år till år. Det genomgående på just de marker där hästarna går nu är att det är LITE kalk och normalt med fosfor, så man får tänka på det när hästarna går på bara bete.
 
Man får passa sig vad man säger här, jag vet.... :D :D Bra fråga föresten!
 
Ja jösses vilken genomtänkt fråga :smirk: Läs alla svar så förstår du hur genomtänkt den var. Läs tex Peters svar.
 
Ja vi har analys på vattnet, så det så. Inget farligt och inte konstiga mängder av några mineraler eller så.

Smakar lite konstigt bara.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är det någon som analyserat mikromineraler i lusern hack? Även om det lär variera från bal till bal så vore det intressant att se vad en...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: Bamburine
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 248
Senast: super
·
Skola & Jobb Har såklart läs metodlitteratur och kandidathandbok men kanske finns det nån bukefalist som vill ge sin syn på vad som är viktigt att...
Svar
0
· Visningar
359
Skola & Jobb Hej! Nu har jag varit sjuk från mitt jobb i två veckor. Jag anmälde inte inte till försäkringskassan då jag dels trodde att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 213

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp