Ni som arbetar med hästar...

Inelin

Trådstartare
Vilka arbetsuppgifter har ni? Vad har ni för utbildning och hur fick ni arbetet?
Undrar Inelin.
 
mocka,släppa ut,fodra och byta täcken. har ingen utbildning ca 14års erfaren het sv hästar samt 8års erarenhet av problem hästar. satt ut annons.
 
Får man fråga vad du känar på de då? funderar på att åka i väg som hästskötare efter gymn, men jag är inte säker!
 
inget hästjobb är så himla "väl betalt" jag får 4500kr i månaden och det är en bra lön,det är vad dom flesta betalar om du jobbar heltid. var och tittade på ett jobb där dom ville att jag skulle rida 10hästar perdag,mocka alla boxar,hantera 5problemhästar samt pyssla m dom,fodra och då skulle jag få typ 2000kr,skulle jobba från 07:00-18:00
 
nej inte inklusive det, detta är en ganska bra lön inom hästjobben jag jobbar max 3timmar om dagen,ej helger. jag bor hemma så jag kan gott och väl leva på denna lönen. det jobbet som jag hade varit å tittat på där dom max gav mig 2000kr sk slavjobb hade knappt räckt till mat och bensin och då skulle jag jobba även på helgerna.
 
Jag jobbar helg, mockar, tar hand om barn, djur och besökare, folkörningar osv. Utbildning har jag inte men vari aktiv i stallet i många år och jobbat i lite olika stall innan.
 
Då har jag nog bra lön! Jag får ut 1000kr per helg(efter skatt) (400kr per vardag)
/G
 
ni som bor i stockholm får nog lite bättre lön än vi i skåne,men det är en mkt bra lön....
 
jag har hästskötar examen, gått hästgymn.
är :bump:ungdomsledare osv..när jag jobbade på ridskola som hästskötare fick jag ut 12000 i månaden, men då ingick stallplats osv för en häst! Dock hade de inte råd att ha kvar mej. De anställde en "självlärd" som fick hälften av min lön...
nu letar jag nytt, men kommer aldrig jobba för en lön där jag inte får UT 10000
 
Jag jobbar på ett stuteri/träningsstall och gör alla möjliga saker: mockning, fodring, skötsel, ridning, föl-och unghästhantering mm.
Är utbildad hästskötare med hästskötarexamen och tidigare erfarenhet. Får lön enligt avtal. Fick jobbet genom en annons i Ridsport.
 
mocka fodra släppa ut, städa sadelkamamren och klubbstugan, sköta hästarna, rida, kolla att all utrustning är som den ska. m.m. Håller på och utbildar mig.
 
Mockade, fodrade, red och tränade(ffa unghästar, men även de färdiga showhästarna) samt hjälpte till vid betäckningar och fölningar. Jag tjänade ca 3 000 kr/månad, men hade gratis boende. Fick alltså "betalt" genom kunskap och erfarenheter. :crazy: Arbetade 7-21, 7 dagar i veckan, vecka ut och vecka in. Fick en sovmorgon varannan månad och någon gång ibland fick jag sluta tidigare.

Detta var inte i sverige, men jag tror inte det är helt olikt arbetssituationen för co-tränarna här. Har ingen utbildning. Jag fick jobbet genom en annons samt referenser och tävlingsmeriter.
 
Ingen speciell utbildning mer än att jag hållit på med hästar i över tio år. Jag jobbade i tyskland drygt ett år, fick ut typ 5000kr/mån, försäkrad, gratis sjukvård, rum, frukost och kvällsmat. Jag jobbade som hästskötare, mocka, fodra, göra i ordning hästar och ta hand om hästarna, åka på tävling... Man jobbade 7-18, 6 dagar /vecka ungefär, olika om man var iväg på tävling. Jag tycker att om man bara ska jobba som hästskötare och inte får något "ridjobb", se då till att hamna på ett ställe där du kanske kan åka iväg på större internationella tävlingar och se lite av världen :) Om det nu är vad man vill.. Det var mkt jobb, men samtidigt en jättekul och lärorik upplevelse. Dessutom tror jag att det är lättare att få iaf en liten lön och inte bara kost och logi om man är utomlands jämfört med Sverige.
 
Hej.
Mitt arbete på stuteriet var fodring, mockning, in- och utsläpp och att vara med vid tömmningar och semin. Och sedan allt runt omkring som bara "är". Jag jobbade måndag till fredag 7-16,30 och hade en ingångslön på 13,800:-
Jag har ingen utbildning, men lång erfarenhet och en god vilja. Jag fick jobbet pga att jag skrev att jag var intresserad av att lära mig mera. :)
 
I stort sett allt man behöver göra i ett stall. Släppa in/ut, mocka, motionera hästar, se till att anläggningen är i bra skick (stall, ridhus, stängsel, vattna ridbanor m.m...) kolla igenom hästar och utrustning, vattna hästar, å massa mer! Att jobba i stall är mycket olika jobb, från rida till att laga traktorn...;) Om man dessutom jobbar i ett stall där man får gäster utifrån så måste man vara serviceinriktad och kunna ta folk också..
 
Rider olika antal hästar per dag, har telefontid på kontoret, ansvarar för visst kontorsarbete, utrustning & tvätt, hästarnas frisyrer och har lektioner både dag & kvällstid. Jag har ingen utbildning men funderar på att söka hippolog, blev tillfrågad om jobbet.
 
Arbetsuppgifter en dag:
Släppa ut hästarna
Mocka
Rida en, eller ett par hästar
fodra lunch
göra iordning hästar åt arbetsgivaren
putsa lädergrejorna
fodra em
(ungefär så ser arbetsuppgifterna ut)
Fick mitt jobb som jag har nu genom kontakter (tränare)
men har sökt på annons tidigare & det funkade ju oxå, men det är ju bra om man känner någon som känner till stället man hittat isåfall. Man kan ha tur, eller inte...
:D
 
Jag har jobbat utomlands, red 8-12 hästar varje dag, fem och en halv dag i veckan. För det fick jag 5000 kr plus boende och bil. Långa dagar mellan 8-20.
Tycker att du ska söka dig utomlands. Är du lite bättre ryttare kan man få slippa mockning och sånt, det gör man ju aldrig i Sverige... Som nån sa innan är det jättekul att komma ut på internationella tävlingar! Ett bra tips är om man har körkort kan det underlätta.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har vid ett tillfälle blivit nekad att komma till en löshoppning när jag hade en häst på inridning, det var sista gången innan 3-års...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 780
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Hästnyheter För många är arbete med hästar ett riktigt drömjobb, men den bransch som ger oss så mycket glädje, häftiga sportupplevelser, trygga...
Svar
0
· Visningar
105
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag har ett jobb där prio 1 är att svara i telefonen, allt ska släppas när det ringer. Men jag har ju en massa andra administrativa...
2
Svar
20
· Visningar
1 462
Senast: Görel
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp