Ni som avlivat med spruta, vad är era erfarenheter?

Av att läsa era svar så tycker jag det känns som att de lutar åt bultmetoden. Men om jag går iväg efter att bulten är avlossad kan jag verkligen veta säkert att hon är död sedan då? Det är ju naturligtvis paranoida tankar att inte lita på att hon försvinner helt.. av den anledningen så måste jag kanske även komma tillbaks en stund senare efter avblodningen för att verkligen få se att hon är borta. Men en veterinär lyssnar ju på hjärtat, de gör ju ingen från lantbrukstjänst? Dom utgår från att hästen är död efter avblodningen? Hur kan jag veta att hon är helt avblodad och inte att hjärtat slår när hon sedan forslas bort? Som ni märker en panikslagen orolig hästägare med paranoida tankar.

Jag har varit med vitt ett gäng avlivningar med bult. Det är ingen tvivel om att hästen är borta efter bulten. Sen när man väl avblodar finns inget blod att pumpa runt och hästen är då död på alla vis som finns.
Jag tror det kommer räcka för dig att se hästen efter bultningen och gå innan avblodning. Du kommer se att den är borta.

De som kommer ut från tex lantbrukstjänst och liknande brukar vara helt fantastiska i att hantera både hästar och människor i den svåra stunden. Jag har aldrig stött på någon från dem som inte varit rent toppen!
Man blir ju bra på det man gör ofta. De gör ju det här hela tiden.
Då tycker jag faktiskt det är vanligare med veterinärer som inte riktigt är toppen på avlivning.

När jag tog bort min egen häst som jag haft i 20 år kände jag att det vore för jobbigt att stanna efter bultningen gjorts. Jag kände att hästen var borta och ville inte själv se mer. Det var för tufft.
Jag hade med min pappa som skötte det praktiska efteråt.
Min häst stod med huvudet i en jättehink med mat och reagerade inte alls.

Jag har haft någon elev vars häst varit huvudskygg men som inte tyckt sedering varit läskigt. Då har vi fått lugnande utskrivet för att ge innan. Då har vi givetvis sett till att få en fast tid för att matcha det lugnande till den tiden. Det har gått jättefint med de med.

Jag kommer utan tvekan välja bult framöver.
 
Litar du inte på yrkesmänniskor, anlita andra. Det är mitt enda svar. För vad i ditt handlande skulle garantera att det går på ena eller andra hållet? Vänder du dig om och kontrollerar, då kommer det att gå vägen eller? Och vad ska DU göra om du anser att hästen inte är död? Är du tillräckligt kunnig för att avgöra om det är nervryckningar?

Jag vill kunna lita på yrkesmänniskor. Skulle tro att jag kommer att göra det också. Men jag är en person som grubblar mycket. För MIN del så skulle det kännas bra att verkligen kunna se att hästen är död innan den lämnar gårdsplanen. Det mest troliga är att det kommer vara ganska tydligt. Men det är ganska vanligt med paranoida tankar och hjärnspöken när man börjar närma sig ett sådant här beslut. Det är därför jag delar med mig av mina funderingar här. Jag skulle personligen tycka de vore fruktansvärt om hästen fortfarande hade nervryckningar när den väl är pålastad och ska fraktas iväg.
 
Av att läsa era svar så tycker jag det känns som att de lutar åt bultmetoden. Men om jag går iväg efter att bulten är avlossad kan jag verkligen veta säkert att hon är död sedan då? Det är ju naturligtvis paranoida tankar att inte lita på att hon försvinner helt.. av den anledningen så måste jag kanske även komma tillbaks en stund senare efter avblodningen för att verkligen få se att hon är borta. Men en veterinär lyssnar ju på hjärtat, de gör ju ingen från lantbrukstjänst? Dom utgår från att hästen är död efter avblodningen? Hur kan jag veta att hon är helt avblodad och inte att hjärtat slår när hon sedan forslas bort? Som ni märker en panikslagen orolig hästägare med paranoida tankar.
Du kan absolut säkert veta att hästen är död när bulten har tagit. Jag hade liknande tankar som du när jag skulle ta bort min första häst. Ångesten var enorm och mycket av den kom såklart av den vidriga situationen jag befann mig i. Att behöva säga farväl till en vän. Att bestämma att nu är det slut. Jag pratade med några veterinärer jag kände väl och litade på i flera omgångar innan jag bestämde mig för tillvägagångssättet och jag frågade tusen frågor liksom du gör nu. Det är varken konstigt eller onormalt att vara i upplösningstillstånd och att tankarna snurrar. Jag hade inte behövt vara så orolig. När bulten hade fallit fanns bara skalet kvar. För mig var det så väldigt tydligt och uppenbart att hästen var borta. Ingen överlever en bult som tar och ingen överlever utan blod. Man bultar för att döda hjärnan och avblodar för att stoppa hjärtat. När inget blod finns att pumpa så stannar hjärtat. Så länge hjärtat slår pumpar blodet ut ur halspulsådern. Därför behöver inte lantbrukstjänst lyssna på hjärtat. När blodet har slutat pumpa så har hjärtat slutat slå.
 
Jag har varit med vitt ett gäng avlivningar med bult. Det är ingen tvivel om att hästen är borta efter bulten. Sen när man väl avblodar finns inget blod att pumpa runt och hästen är då död på alla vis som finns.
Jag tror det kommer räcka för dig att se hästen efter bultningen och gå innan avblodning. Du kommer se att den är borta.

De som kommer ut från tex lantbrukstjänst och liknande brukar vara helt fantastiska i att hantera både hästar och människor i den svåra stunden. Jag har aldrig stött på någon från dem som inte varit rent toppen!
Man blir ju bra på det man gör ofta. De gör ju det här hela tiden.
Då tycker jag faktiskt det är vanligare med veterinärer som inte riktigt är toppen på avlivning.

När jag tog bort min egen häst som jag haft i 20 år kände jag att det vore för jobbigt att stanna efter bultningen gjorts. Jag kände att hästen var borta och ville inte själv se mer. Det var för tufft.
Jag hade med min pappa som skötte det praktiska efteråt.
Min häst stod med huvudet i en jättehink med mat och reagerade inte alls.

Jag har haft någon elev vars häst varit huvudskygg men som inte tyckt sedering varit läskigt. Då har vi fått lugnande utskrivet för att ge innan. Då har vi givetvis sett till att få en fast tid för att matcha det lugnande till den tiden. Det har gått jättefint med de med.

Jag kommer utan tvekan välja bult framöver.


Tack för ett pedagogiskt och välformulerat svar 😊 Så dom kommer åt att bulta ändå om hästen äter något ut en hink samtidigt? Jag trodde man var tvungen att stå och hålla huvudet still och rakt?
 
Avlivade min häst i torsdags med spruta.
Veterinären sätte halskanylen och gav lite lugnande. Hästen stod och åt mat i en hink och var skitglad sen frågade veterinären om vi var redo och gav då avlivningsmedlet. Tog inte så lång tid förrens han ramlade ihop. La sig rakt på sidan och var helt borta. Veterinären gav en spruta i hjärtat också och satt bredvid och lyssnade och kände tills han var helt borta. Gick väldigt lugnt och kändes bra.
Hästens kompis avlivades samtidigt med bult vilket jag inte varit med om förut men även det gick lugnt och bra.
Beklagar ❤
Känns bra att höra att det finns goda upplevelser av spruta också.
 
Avblodningen finns ingen anledning att stanna på. Hästen är redan borta då. Man bultar just eftersom djuret då blir hjärndött och känner då inget. Ibland kallas det för bedövning att man bultar men jag kan lova dig att hästen är borta innan hen faller. Hästen märker alltså aldrig av sticket.

Det man behöver förbereda sig på är att det låter när ett djur som är så stort och tungt faller och det gäller ju oavsett om det är med spruta eller bult. Jag tvingades ta bort en av våra när det var snö och det ljudet var jag inte förberedd på då det varit barmark när de hästar jag tidigare har tvingats ta bort har fått somna in.

Jag har gjort så att när alla är redo så vänder jag mig om. Släpper ut grimskaftet när hästen faller, säger hejdå en sista gång, tar grimma och grimskaft (den tar de från lantbrukstjänst av om man ber om det) och går. Allt inom 30 sekunder vilket är tidsgränsen innan de måste avbloda. Sedan bryter jag ihop...
Själva bultningen gör inte att det rinner blod även om lite kan komma. Mina har haft såpass pannlugg att jag inte ens har sett märket (jag har inte tittat efter det heller).

Den senaste avlivningen var nog den allra bästa ur både häst och människohänseende. Hästen som hade en historia av att vara rädd för män fick dubbel dos lugnande (veterinären skriver ut och man ger själv i lagom tid innan det är dags i munnen) och jag bestämde mig då för att så kommer jag göra hädanefter. Det gick så lugnt till och han var knappt medveten om att vi gick ut eller vilka mer än jag som var där. Ger man lugnande så är det viktigt att kommunicera det till lantbrukstjänst så att man kan komma överens om en exakt tid. De brukar ha respekt för det och vilja göra sitt bästa för att det ska bli bra.

Något man kan behöva tänka på om man inte kan begrava hästen hemma är att lantbrukstjänst som vanligen utför bultning/avblodning inte alltid kan komma och hämta hästen direkt om man avlivar med spruta eller ber veterinären bulta. För mig hade det känts väldigt jobbigt att hästens kropp ligger kvar i några dagar efteråt.

Jag beklagar det du står inför :(

Tack ❤
 
Tack för ett pedagogiskt och välformulerat svar 😊 Så dom kommer åt att bulta ändå om hästen äter något ut en hink samtidigt? Jag trodde man var tvungen att stå och hålla huvudet still och rakt?

Det brukar gå fint att de får äta under tiden. Håller du en full hink still äter ju de flesta rätt stillsamt. Och man kan ju ge dem obegränsade mängder just den sista måltiden med för att lugna dem vid behov.
De bultar ju högre upp än vad många hästar får ner i en hink mat.
De har ju vana i att läsa av hästarna i de här lägena och kan hjälpa dig om något behöver göras annorlunda.
 
Av att läsa era svar så tycker jag det känns som att de lutar åt bultmetoden. Men om jag går iväg efter att bulten är avlossad kan jag verkligen veta säkert att hon är död sedan då? Det är ju naturligtvis paranoida tankar att inte lita på att hon försvinner helt.. av den anledningen så måste jag kanske även komma tillbaks en stund senare efter avblodningen för att verkligen få se att hon är borta. Men en veterinär lyssnar ju på hjärtat, de gör ju ingen från lantbrukstjänst? Dom utgår från att hästen är död efter avblodningen? Hur kan jag veta att hon är helt avblodad och inte att hjärtat slår när hon sedan forslas bort? Som ni märker en panikslagen orolig hästägare med paranoida tankar.

Har du sett en bultad häst så inser man att risken de skulle resa sig eller överleva är minimala. Och man vet att de kommer avbloda. Bara mängden blod efteråt gör att man lugnt inser hästen var stendöd när den åkte iväg.

De är hjärndöda av bulten. Och de är hjärtdöda efter avblodningen.

Dvs du behöver inte oroa dig. Såvida de inte skulle fuska med avblodningen, vilket de inte gör, så finns ingen risk hästen levde på ens organnivå när den åkte.
 
Har tyvärr fått ta bort några hästar både pga ålder och akut sjukdom, långvarig skada etv.
Av dem har 2 varit bult, resterande 6 hästar togs bort med spruta, både gammalt och nyare medel.
Alla sprutningar gick toppen, så bra det bara kan gå. En var lite långsammare då han hade så dålig cirkulation. Men han stod lugnt och käkade havre här på gårdsplan för fulla muggar och verkade inte ha någon uppfattning alls om vad som höll på att hända. Tog bara "en halv minut" längre än vanligt för honom att falla pga det.

Store grove herrn på 180 tog med sig en halv boxdörr i fallet, tog bort honom på klinik just pga herrns storlek, men då var han ju redan stendöd. Där kände vi bara att typiskt honom att gå med buller och bång :love:

En bult gick bra, den andra bra när de väl kunde komma nära huvudet på hästen.. Vilket tog 2 besök av lantbrukstjänst samt ordnande av en himla massa lugnande däremellan = allt tog en hel dag att få gjort.
Så han skulle tagits med spruta, helt klart, men var en foderhäst så vi valde inte den metoden själva. När det väl gick så gick det fort/bra.

Varit med och tagit bort 2 kor med bult/gevär och det gick toppen det också, med huvudet i en foderhink så tjoff, borta.
 
Av att läsa era svar så tycker jag det känns som att de lutar åt bultmetoden. Men om jag går iväg efter att bulten är avlossad kan jag verkligen veta säkert att hon är död sedan då? Det är ju naturligtvis paranoida tankar att inte lita på att hon försvinner helt.. av den anledningen så måste jag kanske även komma tillbaks en stund senare efter avblodningen för att verkligen få se att hon är borta. Men en veterinär lyssnar ju på hjärtat, de gör ju ingen från lantbrukstjänst? Dom utgår från att hästen är död efter avblodningen? Hur kan jag veta att hon är helt avblodad och inte att hjärtat slår när hon sedan forslas bort? Som ni märker en panikslagen orolig hästägare med paranoida tankar.
Jodå, lantbrukstjänst kontrollerar puls innan de börjar lyfta kroppen.
 
Min avlivades med spruta. Det gick bra, förutom att veterinären var livrädd så jag fick fixa kanyl etc. själv. sen var det andra omständigheter som gjorde det till en fruktansvärd situation, men ja. Sprutan fungerade bra.
 
Förstår att dina tankar snurrar💜.
Funderande själv när minna två skulle bort vilken metod jag skulle använda, valet blev bult och fick en som var toppen vid avlivning.

Blev bult då jag bättre kan förstå hur hästen dör än vid spruta (uppvuxen i jaktfamilj) och att kroppen kan tas med med en gång, en annan viktig sak för mig var hur rutinerad den som avlivar är, en som åker runt och har det som jobb att avliva eller en vet som inte gör det i närheten av lika ofta.

Eller klart jag förstår hur vid spruta rent teoretiskt men mer hur det känns när dom dör.
 
Sedan behöver du inte vara orolig för att det inte ska avblodas, hästar är stora djur och det blir en massa vikt i onödan att transportera runt massa blod, även dom måste tänka på maxlasten på sina lastbilar.
 
Jag har avlivat flertalet hästar genom åren och tycker bult är väldigt sunt och okomplicerat .
Det har hänt en gång att pistolen klickat och hästen då blivit orolig, vilket var jobbigt .

Spruta /avlivningsvätska , så var det större varningar utifrån första medlet som kom (Somulose), som alternativ att öht avliva så stora djur med den metoden.

Jag väljer bult helst även om avlivning intravenöst förbättrats utifrån tidigare med Somulose.

Tyvärr, (eller vad man ska säga) så många veterinärer som tillkallas akut för avlivning akut, är inte lika säkra /utbildade på bult utan mer avlivningsvätska .

Om det är icke akut utan planerad avlivning så väljer jag mycket hellre bult .
 
Den dagen det blir dags för mej att avliva häst blir det med bult. Vi har en väldigt duktig, proffsig och sympatisk karl som sköter det här i trakten. Alla har bara bra erfarenheter av honom. Han avlivade min gamla medryttarponny och det gick bra till, han hjälpte också till att transportera hästen efteråt till den plats där hon skulle begravas. Annars tar han med sig kroppen efteråt om man inte vill begrava hästen.

Vi har avlivat ett par hästar i stallet de senaste två åren, vi har en lite avskild plats dit vi brukar ta dem. Där växer det gräs och marken suger bra i sig. Jag har gått dit och kollat efteråt och det syns inte så mycket mer än någon mörk mindre pöl på marken, vet man inte om att det är blod så reagerar man inte ens på det. Alla har avlivats med bult. En gång var hästen skadad och kunde inte gå så långt, då fick den tas vid gödselstacken men det gick drt också.
 
Med min egen häst gick det ganska illa, det var stopp i porten där sederingsvätska sprutats en stund innan så avlivningsvätskan sprutades i ansiktet på veterinären. Men jag hoppas att hästen var död innan hen sprang upp till stallet för att tvätta bort. Jag såg ju att hästen var död en liten stund senare där han låg där jag lämnat över tidigare. Jag vet inte om jag egentligen vill veta allt. :cry: Jag bad om bult men hen hade ingen med sig. Hade velat det alla dar i veckan då jag bara sett bra avlivningar tidigare.

Det där är rent slarv, en rutinerad veterinär kontrollerar att det är fri passage innan man går vidare med att injicera avlivningsvätskan. Somulose tex (när det användes) är ju inte helt ofarligt att få på sig, ännu värre i ansikte med slemhinnor och ögon :grin: Med andra ord inte så käckt :banghead:
 
Tack för ett pedagogiskt och välformulerat svar 😊 Så dom kommer åt att bulta ändå om hästen äter något ut en hink samtidigt? Jag trodde man var tvungen att stå och hålla huvudet still och rakt?

De bultar ungefär vid pannluggens rot. Så det är inte "mitt i pannan" som många tror. Mina har som sagt fått beta eller mumsa lyxmat in i det sista. Ingen har varit huvudskydd utan mannen från LT har stått och klappat, pratat, och efter bekräftelse från mig lagt undan pannluggen och bultat.

Du kommer inte att ha några som helst tvivel om att hästen är död. Även de nervryckningar som sker direkt inpå har jag själv aldrig tyckt varit obehagliga eftersom det är så tydligt att det är just nervryckningar.

De "förstagångsbultare" jag pratat med har alla varit ledsna över sitationen, men ingen har varit ledsen för att man man tvivlat på att det gått rätt till.
 
Av att läsa era svar så tycker jag det känns som att de lutar åt bultmetoden. Men om jag går iväg efter att bulten är avlossad kan jag verkligen veta säkert att hon är död sedan då? Det är ju naturligtvis paranoida tankar att inte lita på att hon försvinner helt.. av den anledningen så måste jag kanske även komma tillbaks en stund senare efter avblodningen för att verkligen få se att hon är borta. Men en veterinär lyssnar ju på hjärtat, de gör ju ingen från lantbrukstjänst? Dom utgår från att hästen är död efter avblodningen? Hur kan jag veta att hon är helt avblodad och inte att hjärtat slår när hon sedan forslas bort? Som ni märker en panikslagen orolig hästägare med paranoida tankar.
Om du är så orolig kanske du kan försöka att få en dag för bultning, och sedan att hästen forslas bort först nästa dag..? Då kan du i lugn och ro ta den tid du behöver för att känna hästen kallna och bli stel. Då kommer du absolut inte att ha några funderingar om den är död eller levande sedan. Be att nån lägger en fin filt över, så kan du smyga fram i den takt du vill och klappa på och känna på hästen.
Låter lite makabert och märkligt, jag vet, men av respekt för människans funderingar kanske man kan göra lite okonventionellt bland. Hästen är ju som sagt redan borta. Och det finns ju de hästar som får ligga länge ändå, pga att de tagits bort akut.

Kram!
 
Om du är så orolig kanske du kan försöka att få en dag för bultning, och sedan att hästen forslas bort först nästa dag..? Då kan du i lugn och ro ta den tid du behöver för att känna hästen kallna och bli stel. Då kommer du absolut inte att ha några funderingar om den är död eller levande sedan. Be att nån lägger en fin filt över, så kan du smyga fram i den takt du vill och klappa på och känna på hästen.
Låter lite makabert och märkligt, jag vet, men av respekt för människans funderingar kanske man kan göra lite okonventionellt bland. Hästen är ju som sagt redan borta. Och det finns ju de hästar som får ligga länge ändå, pga att de tagits bort akut.

Kram!

Att besöka liket är ganska vanligt iallafall när någon närstående dött så tycker inte det skulle vara konstigt om någon gjorde så med ett djur.

bortforsling kan man ju fixa själv, det måste ju inte vara lantbrukstjänst som hämtar.
Exempelvis är det vanligt att folk kommer med hästarna till krematoriet på vanliga släpvagnar.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en 13 årig valack som har utvecklat melanom vid huvudet, dessa växer konstant och är uppkollade hos vetrinär. Pågrund av att...
Svar
6
· Visningar
1 048
Senast: Nikan
·
Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 083
Senast: Sedna
·
Hästmänniskan Jag har dragits med tidvis ganska rejäl smärta vid ridning under flera år. För ett par år sen sökte jag hjälp genom sjukvården och då...
Svar
8
· Visningar
470
Senast: MiniLi
·
Hästvård Det finns ju en uppsjö av olika pulver och sprutor som sägs ha en lugnande effekt på hästarna och bättre fokus på arbete. Däremot verkar...
Svar
12
· Visningar
1 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp