Ni som avlivat med spruta, vad är era erfarenheter?

Tilma

Trådstartare
Som rubriken lyder. Vad jag förstår så är avlivning med bult det vanligaste. Men ni som valt att avliva med spruta, var ni nöjda med det och hur gick det till i just ert fall?
 
Gick kvickt och inga konstigheter. Det negativa är halskanylen som kan upplevas som läskig av framförallt hästägaren.

Jag föredrar bult, men det är för att det är mindre förberedelser. Nackdelen är ju blodet.
 
Jag närvarade vid en sådan avlivning en gång. Det tog väl en knapp sekund innan han föll, men mitt intryck av det var fruktansvärt, man såg liksom i hans ögon att den sekunden var total panik, han började skygga bakåt men hann liksom inte färdigt.
Jag skulle personligen aldrig använda mig av den metoden efter att ha sett det.
 
Gick kvickt och inga konstigheter. Det negativa är halskanylen som kan upplevas som läskig av framförallt hästägaren.

Jag föredrar bult, men det är för att det är mindre förberedelser. Nackdelen är ju blodet.

Jag förstår. Ja alltså om man får tänka lite högt så känns det ganska "grisigt " med bult med tanke på avblodningen efteråt. Det är väl lite det som jag funderar på. Att leva med det på näthinnan sedan. ( Jag vill vara med) En spruta och somna in lugnt och stilla hade vart en trevligare upplevelse för mig men eftersom jag vill sätta hästen i första rummet så känner jag att jag inte vill välja något för min egen skull.

Så om det på något vis kan vara en nackdel för hästen med sprutan så vill jag inte utsätta henne för det. Har läst om lite skräckscenario med sprutan men vet inte huruvida det stämmer eller ej. Att i vissa fall får hästen ligga i flera timmar innan den går bort?

Vad för förberedelser krävs för att avliva med spruta?
 
Jag närvarade vid en sådan avlivning en gång. Det tog väl en knapp sekund innan han föll, men mitt intryck av det var fruktansvärt, man såg liksom i hans ögon att den sekunden var total panik, han började skygga bakåt men hann liksom inte färdigt.
Jag skulle personligen aldrig använda mig av den metoden efter att ha sett det.

Jag trodde att dom somnade in lugnt och stilla?
 
Jag förstår. Ja alltså om man får tänka lite högt så känns det ganska "grisigt " med bult med tanke på avblodningen efteråt. Det är väl lite det som jag funderar på. Att leva med det på näthinnan sedan. ( Jag vill vara med) En spruta och somna in lugnt och stilla hade vart en trevligare upplevelse för mig men eftersom jag vill sätta hästen i första rummet så känner jag att jag inte vill välja något för min egen skull.

Så om det på något vis kan vara en nackdel för hästen med sprutan så vill jag inte utsätta henne för det. Har läst om lite skräckscenario med sprutan men vet inte huruvida det stämmer eller ej. Att i vissa fall får hästen ligga i flera timmar innan den går bort?

Vad för förberedelser krävs för att avliva med spruta?
Hästen faller lika kvickt med spruta, så lugnt och stilla kommer det tyvärr inte bli oavsett.

Gällande de skräckhistorierna, själva medlet är utbytt sen flera år tillbaka, så att hästen skulle ligga i flera timmar är otänkbart. Det handlar om sekunder, veterinären lyssnar på hjärtat och ökar dosen om hästen fortfarande lever. Därav halskanylen.

Ang avblodning, du kan gå undan då så att du slipper se det.
 
Gick kvickt och inga konstigheter. Det negativa är halskanylen som kan upplevas som läskig av framförallt hästägaren.

Jag föredrar bult, men det är för att det är mindre förberedelser. Nackdelen är ju blodet.

Efter att man bultat så känner hästen ingenting av själva stickkniven som används till avblodningen?
 
Lugnt och stillsamt hon bara lade sig ned, hade redan kanyl i halsen pga dropp så det var inget som hon brydde sig om (ens när den sattes för droppet). Lade sig fint och lugnt ned och somnade in.
 
Jag hade en gräslig upplevelse när en häst avlivades med spruta. Vi var redan inne på kliniken och konstaterade krossat bäcken. Hästen kämpade emot in i det sista och ville absolut inte falla/lägga sig.
Det är i och för sig den enda sprutavlivning jag varit med om, men skulle personligen bara välja bult.
 
Efter att man bultat så känner hästen ingenting av själva stickkniven som används till avblodningen?

Nej det gör den inte, den är redan borta då. Avblodningen är bara en extra försäkring om att hästen verkligen är borta. Hängslen och livrem.

Föredrar också bult, helt ok att ge hästen lugnande innan också om man vill vara säker på att den står lugnt så att de kan sätta bultpistolen på rätt ställe i lugn och ro.
Har också varit med om hästar som reagerat illa på sprutan, men det har aldrig någonsin varit flera timmar, det är så det känns, men det rör sig kanske om någon/några minuter i värsta fall. Har aldrig reflekterat över det krystalline #3 skrev, men när jag läste hennes inlägg så slog det mig att det stämmer. Det ser ut som att de hinne,r i någon microsekund känna, att de tappar kontrollen och sen är de borta. Men de som jag varit med om blivit bultade bara faller, den tar ju bort medvetandet/hjärnan direkt, därför avblodning för att stoppa hjärtat så fort som möjligt.
Jag har inga problem med avblodningen, kan man stå där det är gräs, så försvinner det mesta ner i marken nästan på en gång, det är ett litet snitt och de är väldigt professionella och brukar snitta rätt direkt - snabbt och smidigt. Ett stick och det är klart.


Det är inte så många år sedan jag varit med om att en sprutad häst stapplar runt efter avlivningsspruta - det är obehagligt!!

Men även när man bultar dom så kan musklerna få benen att rycka och sparka även efter att hästen är borta.

Spruta då är det en stor kanyl som ska läggas, sys fast och kontrolleras att den verkligen ligger rätt (koksalt spruta) sen kanske man ska flytta hästen ut ur stallet om kanylen är lagd där och så får hästen inte böja för mycket på halsen och sen dubbelkollas det igen att kanylen verkligen ligger rätt. Innan den får den sista sprutan. Med en duktig veterinär blir det väldigt lite blod, ett par droppar när man tar bort kanylen. Det blodet får inga katter/hundar få i sig om man inte vill avliva dom också.
 
Som rubriken lyder. Vad jag förstår så är avlivning med bult det vanligaste. Men ni som valt att avliva med spruta, var ni nöjda med det och hur gick det till i just ert fall?

Avlivade min häst i torsdags med spruta.
Veterinären sätte halskanylen och gav lite lugnande. Hästen stod och åt mat i en hink och var skitglad sen frågade veterinären om vi var redo och gav då avlivningsmedlet. Tog inte så lång tid förrens han ramlade ihop. La sig rakt på sidan och var helt borta. Veterinären gav en spruta i hjärtat också och satt bredvid och lyssnade och kände tills han var helt borta. Gick väldigt lugnt och kändes bra.
Hästens kompis avlivades samtidigt med bult vilket jag inte varit med om förut men även det gick lugnt och bra.
 
Avlivade min häst i torsdags med spruta.
Veterinären sätte halskanylen och gav lite lugnande. Hästen stod och åt mat i en hink och var skitglad sen frågade veterinären om vi var redo och gav då avlivningsmedlet. Tog inte så lång tid förrens han ramlade ihop. La sig rakt på sidan och var helt borta. Veterinären gav en spruta i hjärtat också och satt bredvid och lyssnade och kände tills han var helt borta. Gick väldigt lugnt och kändes bra.
Hästens kompis avlivades samtidigt med bult vilket jag inte varit med om förut men även det gick lugnt och bra.

Beklagar. :heart
 
Fick för några veckor sen hålla häst vid bultning, och jag kommer definitivt välja det när det är dags för min att vandra vidare! Jag har varit med innan vid två bultningar men på håll. Nu fick jag själv hålla i hästen som sagt. Det poffar till och innan hästen ligger i backen så är den borta.

Han som var ut var helt fantastisk, vi berättade innan att vännen ville säga hejdå, sen ville hon cykla iväg, och jag skulle ta över och hålla. Avblodningen ville jag inte vara med på, och grimman ville vi behålla så om han hade möjlighet att få av den innan avblodningen, vilken han absolut skulle göra. Han avvaktade ett tag så att vännen hann iväg en bit, han klappade på hästen medans jag matade med morötter, sen frågade han om jag var redo, sen satte han den i pannan och det poffade till sen gick jag. När vi kom tillbaka så hade han tom sköljt bort lite blod redan, samt hängt upp grimman.

Problemet är ju att det blir mycket blod. Men det går som sagt att spola bort, och har man möjlighet så kan man ju göra det nära dyngstacken tex då den suger upp mycket. Nu fick vi ju skölja länge då det varit så torrt i sommras så det rann ner dåligt i marken.
 
Jag har även jag, liksom flera som skrivit i tråden, mycket dålig erfarenhet av (en) avlivning med spruta.
Det var en gammal häst (inte min, jag var med i stället för fodervärden som inte förmådde, och det var ägaren som propsat på att använda spruta).
Det var svårt att sätta nål, flera stick krävdes. När läkemedlet sprutades in kastade sig hästen iväg, reste sig, föll snett bakåt, tog sig upp igen och föll/ kraschade sedan.
Att se honom sådan, med rullande ögon och näsborrarna vitt uppspärrade, det var inget roligt sista minne av den fine gamle.

Nu verkar det visseligen som att läkemedlet blivit utbytt sedan dess, men jag kommer endast använda mig av det tiilvägagångsättet om det är absolut nödvändigt. Särskilt som jag har så goda erfarenheter av cirka sex, sju bultingar, både vid trotjänaravlivning och på slakteri och privat såväl som i jobbet.
Hästarna har utan undantag varit helt lugna och allt har förflutit utan mankemang. Dessutom har personerna som utfört avlvningarna varit underbara.
 
Föredrar bult men har gjort två med spruta pga akut.
Den senaste gick väldigt fint och fridfullt. Den första var lite otäckare men det var nog mest för att han ramlade lite illa.
Efteråt har jag pga diverse skräckhistorier varit väldigt väldigt noga med att kontrollera att hästen verkligen är borta.
 
Jag förstår. Ja alltså om man får tänka lite högt så känns det ganska "grisigt " med bult med tanke på avblodningen efteråt. Det är väl lite det som jag funderar på. Att leva med det på näthinnan sedan. ( Jag vill vara med) En spruta och somna in lugnt och stilla hade vart en trevligare upplevelse för mig men eftersom jag vill sätta hästen i första rummet så känner jag att jag inte vill välja något för min egen skull.

Så om det på något vis kan vara en nackdel för hästen med sprutan så vill jag inte utsätta henne för det. Har läst om lite skräckscenario med sprutan men vet inte huruvida det stämmer eller ej. Att i vissa fall får hästen ligga i flera timmar innan den går bort?

Vad för förberedelser krävs för att avliva med spruta?
Avblodningen finns ingen anledning att stanna på. Hästen är redan borta då. Man bultar just eftersom djuret då blir hjärndött och känner då inget. Ibland kallas det för bedövning att man bultar men jag kan lova dig att hästen är borta innan hen faller. Hästen märker alltså aldrig av sticket.

Det man behöver förbereda sig på är att det låter när ett djur som är så stort och tungt faller och det gäller ju oavsett om det är med spruta eller bult. Jag tvingades ta bort en av våra när det var snö och det ljudet var jag inte förberedd på då det varit barmark när de hästar jag tidigare har tvingats ta bort har fått somna in.

Jag har gjort så att när alla är redo så vänder jag mig om. Släpper ut grimskaftet när hästen faller, säger hejdå en sista gång, tar grimma och grimskaft (den tar de från lantbrukstjänst av om man ber om det) och går. Allt inom 30 sekunder vilket är tidsgränsen innan de måste avbloda. Sedan bryter jag ihop...
Själva bultningen gör inte att det rinner blod även om lite kan komma. Mina har haft såpass pannlugg att jag inte ens har sett märket (jag har inte tittat efter det heller).

Den senaste avlivningen var nog den allra bästa ur både häst och människohänseende. Hästen som hade en historia av att vara rädd för män fick dubbel dos lugnande (veterinären skriver ut och man ger själv i lagom tid innan det är dags i munnen) och jag bestämde mig då för att så kommer jag göra hädanefter. Det gick så lugnt till och han var knappt medveten om att vi gick ut eller vilka mer än jag som var där. Ger man lugnande så är det viktigt att kommunicera det till lantbrukstjänst så att man kan komma överens om en exakt tid. De brukar ha respekt för det och vilja göra sitt bästa för att det ska bli bra.

Något man kan behöva tänka på om man inte kan begrava hästen hemma är att lantbrukstjänst som vanligen utför bultning/avblodning inte alltid kan komma och hämta hästen direkt om man avlivar med spruta eller ber veterinären bulta. För mig hade det känts väldigt jobbigt att hästens kropp ligger kvar i några dagar efteråt.

Jag beklagar det du står inför :(
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en 13 årig valack som har utvecklat melanom vid huvudet, dessa växer konstant och är uppkollade hos vetrinär. Pågrund av att...
Svar
6
· Visningar
1 048
Senast: Nikan
·
Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 083
Senast: Sedna
·
Hästmänniskan Jag har dragits med tidvis ganska rejäl smärta vid ridning under flera år. För ett par år sen sökte jag hjälp genom sjukvården och då...
Svar
8
· Visningar
469
Senast: MiniLi
·
Hästvård Det finns ju en uppsjö av olika pulver och sprutor som sägs ha en lugnande effekt på hästarna och bättre fokus på arbete. Däremot verkar...
Svar
12
· Visningar
1 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp