Ni som avlivat med spruta, vad är era erfarenheter?

pentobarbital Isåfall. Där handlar det ju om rent narkotiskt sövningsmedel dvs inte över huvud taget en snabb och effektiv avlivningsmetod.
Somulose som metod så återigen har den varit tveksam ytterst mycket av väldigt konkreta anledningar 👍
Ja alltså narkosmedlet du erfarit används ju öht inte på häst sedan väldigt länge, och Somulose som sagt är ju väl redovisat utifrån nackdelarna det också 👍

Instämmer med flera reflektioner i tråden inkl min egen att ja - bultning är inte alltid numera ordinarie veterinär är van vid utan de använder ofta avlivningsvätska . Dock som sagt så har ju avlivning intravenöst på häst blivit bättre etablerat än det var när just Somulose introducerades, som sagt .
Nuvarande avlivningsvätskor innehåller alla pentobarbital så förstår inte helt ovanstående, i Dk har somoulose aldrig använts, däremot framställde apoteken pentobarbital innan nuvarande registrerade läkemedel kom på marknaden så det är varken en gammal eller ny medicin...

Angående bultning så är det ju inte direkt något man som veterinär har möjlighet att direkt öva sig på, varken som studerande eller som färdigutbildad.
 
Nuvarande avlivningsvätskor innehåller alla pentobarbital så förstår inte helt ovanstående, i Dk har somoulose aldrig använts, däremot framställde apoteken pentobarbital innan nuvarande registrerade läkemedel kom på marknaden så det är varken en gammal eller ny medicin...

Angående bultning så är det ju inte direkt något man som veterinär har möjlighet att direkt öva sig på, varken som studerande eller som färdigutbildad.

Hur menar du att detta är en motivering/svar på det som avhandlats i tråden ang påståenden från flera ? Eller som svar till mig utifrån mina reflektioner/svar i tråden ?

Specificera gärna vad du avser/menar 😄
 
Hur menar du att detta är en motivering/svar på det som avhandlats i tråden ang påståenden från flera ? Eller som svar till mig utifrån mina reflektioner/svar i tråden ?

Specificera gärna vad du avser/menar 😄
Du skriver att pentobarbital är ett gammalt narkotiskt sövningsmedel som inte längre används på häst och som inte är en snabb avlivningsmetod, vilket är fel eftersom alla nuvarande avlivningsvätskor bortsett från soumoluse innehåller pentobarbital.
 
Du skriver att pentobarbital är ett gammalt narkotiskt sövningsmedel som inte längre används på häst och som inte är en snabb avlivningsmetod, vilket är fel eftersom alla nuvarande avlivningsvätskor bortsett från soumoluse innehåller pentobarbital.

Nej det skriver jag inte som helhet i sammanhanget .
 
Jag hittade den gamla fakturan från när DV avlivade min shettis akut med spruta. Nu vet jag inte om det var det ”enda” eller om det var blandat med något. Men euthasol.vet har iaf använts (plus lugnande innan). Enligt fass innehåller det pentobarbital. Och vid IV administration följer medvetslöshet inom 5-10 sekunder efter slutförd administration och döden följer 5-30 sek senare.

Det är snabbt i min värld. Jag räknade inte sekundrar men min upplevelse av avlivningen var att ponnyn föll ”pang poff”. Som på bult. Skillnaden var att bult är ”tryck på knappen” och sprutan behövde injiceras under en kort stund. Men när det var ”klart” och hästens kropp reagerade så var det poff och i backen.
 
Åtminstone somulose ska det finnas annan metod tillgänglig, iom att det ”felat” enstaka gånger.

Jag gissar de flesta vet KAN avliva med bult. Det är inte särskilt svårt. Men jag tycker ändå det är fullt rimligt att de får välja den metod de känner sig mest tillfreds med. Dessutom så finns ju fler aspekter. Med avlivningsvätska kan djurägaren få ta farväl utan stress, men kan avliva var som helst, det finns inget blod som lockar till sig djur etc. Med bult så ska hästen avlivas inom mycket kort tid. Dvs avblodningen ska ske inom mycket kort tid efter bultningen. Dvs en uppriven djurägare kan behöva fösas bort. Om man måste akut avliva i box så är en blodpöl lite opraktiskt. Och om man så är utomhus men kroppen ska ligga i väntan på hämtning så kan det vara än mer opraktiskt med blodpöl.

Så jag ser rätt många fördelar ur flera hänseenden med att veterinären föredrar spruta. Den enda jag behövt ha liggande avlivades med spruta av vet. Var faktiskt väldigt glad kroppen var ”intakt”. Var nojigt nog ändå djur eller nåt skulle börja intressera sig (trots att den var täckt och jag hade tänt marschaller runt för att skrämma bort ev djur)

Jo men om veterinären dömmer ut ett djur den själv anser sig behöva akutavlivas ska ju veterinären själv se till att avsluta lidandet. I det här fallet en kalv, aldrig vart med om sprutavlivning på nöt, men det var en parentes; nu är ju tråden gällande avlivning häst. Jo jag håller med om att det är mer praktiskt med sprutavlivning för att slippa problemet med blod (har själv vart med så vet hur det går till ).
 
Jo men om veterinären dömmer ut ett djur den själv anser sig behöva akutavlivas ska ju veterinären själv se till att avsluta lidandet. I det här fallet en kalv, aldrig vart med om sprutavlivning på nöt, men det var en parentes; nu är ju tråden gällande avlivning häst. Jo jag håller med om att det är mer praktiskt med sprutavlivning för att slippa problemet med blod (har själv vart med så vet hur det går till ).

Aha du menade så. Fast ansåg veterinären kalven behövde avlivas där och då, direkt? Och inte kunde vänta tills nästa dag?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en 13 årig valack som har utvecklat melanom vid huvudet, dessa växer konstant och är uppkollade hos vetrinär. Pågrund av att...
Svar
6
· Visningar
1 048
Senast: Nikan
·
Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 083
Senast: Sedna
·
Hästmänniskan Jag har dragits med tidvis ganska rejäl smärta vid ridning under flera år. För ett par år sen sökte jag hjälp genom sjukvården och då...
Svar
8
· Visningar
469
Senast: MiniLi
·
Hästvård Det finns ju en uppsjö av olika pulver och sprutor som sägs ha en lugnande effekt på hästarna och bättre fokus på arbete. Däremot verkar...
Svar
12
· Visningar
1 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp