Ni som avlivat med spruta, vad är era erfarenheter?

När Tant skulle avlivas så blev det spruta (pga logistiska skäl). Veterinären varnade att just fallet kunde se illa ut, delvis pga att en stor häst är stor och faller en bra bit, men också pga att hästar vill stå upp. De kämpar (oftast) för att stå upp så länge som möjligt, till skillnad från tex katter och hundar.

Hon fick kanyl, och en hel hink med havre att mumsa ur medans de gav henne sprutan. Sen behövde hon extra dos för att Tant skulle vara Tant ända till slutet.

Om möjligt väljer jag nog bultning nästa gång.
 
Har varit med vid två avlivningar med spruta (samma vet så hon kan ha varit extra bra). Båda har varit lugna, har inte sett någon panik och det har inte gått våldsamt till. Båda hade fått lugnande först.
 
Först och främst- jag beklagar din situation.

Jag har varit med om både bultning och sprutning samt kombination. Visst, själva fallet efter bultning kan se lite dramatiskt ut eftersom alla kroppens funktioner slås ut, men hästen är då hjärndöd och känner ingenting. Blodar dock en del.

Det jag tycker är viktigast är att det är en bra, kunnig och lugn person som utför avlivingen, sen beror metoden lite på hästen.

För övrigt så tycker jag att man bör vara lite restriktiv med att lyssna på folks ”jag har hört om det och det”-skräckhistorier, då jag upplever att källa ofta saknas och de tenderar till att vara lite överdrivna.
 
Som rubriken lyder. Vad jag förstår så är avlivning med bult det vanligaste. Men ni som valt att avliva med spruta, var ni nöjda med det och hur gick det till i just ert fall?

jag har avlivat två hästar med spruta. Först lugnande vilket gjort att de sakta lagt sig ner. (dvs mina har inte "kämpat för att stå uppe"). När de lagt sig ner har de börjat snarka/sova och sedan fått själva avlivningssprutan. Gjort inne i boxen för att de skulle vara inne i trygg miljö/lägga sig mjukt. Vi hade ganska stora dörröppningar på det stället och sen drog vi ut hästarna med hjälp av en fyrhjuling.

Jag ångrar mig inte att jag valde spruta!

Vet att vissa gjort så att de gett hästarna lugnande bult och avlivningspruta då de haft stora hästar akut utomhus men har velat slippa avblodningen. Vet inte om det är speciellt vanligt numera. Var ett par år sedan.
 
Avlivat både med bult, ”gamla” medlet spruta och ”nya” (inte så nytt numera) medlet spruta.

Föredrar för egen del egentligen ”nya” sprutan när den funkar som tänkt. Haft en häst som blev exalterad och reste sig och slog över innan den föll med spruta. Det var ”ingen hemma” hos hästen så ur den aspekten var det ingen fara. Men det var inte riktigt vad man själv ville se. Det är en välkänd ”biverkning” som drabbar enstaka hästar. Den andra med sprutan höjde huvudet, såg förvånad ut i en nanosekund och föll sen. Fallet är lika snabbt som med bult, pang poff.

I realiteten så faller dock oftast valet på bult, eftersom jag helst inte vill ha kroppen liggande i väntan på hämtning.

Så en akut avlivning av vet - då låter jag vet välja sätt. Skulle vet tycka det är helt upp till mig väljer jag spruta. En planerad avlivning - då ringer jag Lantbrukstjänst och låter de bulta och direkt ta med sig kroppen.
 
Hade jag haft mer tid hade jag valt bultning av den enkla anledningen att kroppen tas om hand på en gång. Att det händer plötsligt och liksom upplevs som att de faller illa (eller snabbt och okontrollerat) spelar mig nog ingen roll.

Nu föll det sig så att det var i det närmaste akut avlivning så ambulerande fick komma och avliva med spruta. Det var i år så det är "nya" medlet som ju ska ha färre biverkningar och vara säkrare.

Allt gick jättebra med en häst som är van vid sprutor, kanyler och att bli behandlad (kolikhäst) och sällan blev upprörd över sådant. Vi fick ge lugnande på platsen han skulle dö på eftersom han var ett kallblod av den mycket lättlugnande typen. Nästan bara rispa med nålen.
När han var lugnad gav vi avlivningsvätska och han tog tre lugna suckar och föll lugnt på sida (lugnt för att väga 400 kg), på sitt ena lår, som vi planerat och så var han borta.

Det var en riktigt bra avlivning måste jag säga.
 
Jag har varit med bra och dåliga med bägge metoderna.
Den senaste jag var med på var i våras med min 28-åring. Där blev det med spruta och det är den finaste jag varit med om.
Han slöt ögonen och la sig ner på sidan. Inga ryckningar eller något. Såg bara ut som han sov. Veterinären hade varnat för att det kunde bli våldsamma ryckningar så jag skulle vara beredd på att flytta mig. Men i hans fall blev det inget.
Jag har också varit med om en häst som behövde tre sprutor innan det var över.
Bulten och lite mat eller godis brukar gå bra och lugnt. En gång så rörde hästen huvudet precis i skottögonblicket så det missade och hamnade fel. Hästen dog inte men blev skadad och det tog lite tid innan nästa skott kunde sättas på rätt ställe. Tror att detta är väldigt ovanligt för han som sköt var erfaren och hade aldrig varit med liknande innan.
 
Jag har också varit med om en häst som behövde tre sprutor innan det var över.
Preparatet doseras efter kroppsvikt, av förklarliga skäl vid tex stor häst så behövs större mängder preparat och således tar det längre tid att injicera. Medlet skall injiceras kvickt för snabbt förlopp. Saker som tex nedsatt cirkulation etc kan påverka förloppet. Nu har jag iofs ingen vetskap om detaljerna i det fall du var med om, men tänkte att det kan vara bra att känna till.

Har varit med om att avliva en bra bit över 100, om inte 200 hästar medicinskt, allt ifrån liggande hästar akut till mindre akuta avlivningar. Jag har inte varit med om att det gått fruktansvärt fel någon gång faktiskt. Däremot har jag varit med om att hästen vacklat till och trillat åt "fel" håll och tagit med sig en skjutdörr i fallet (särskilt instängt rum med "halvvägg" för att skydda personalen)
 
Som rubriken lyder. Vad jag förstår så är avlivning med bult det vanligaste. Men ni som valt att avliva med spruta, var ni nöjda med det och hur gick det till i just ert fall?
Jag har avlivat bägge mina med spruta.

Tussi fick rejält med lugnade och sedan gick vi ner till en fd sommarhage där hon tillbringat många härliga somrar. Hon betade och jag tog avsked. Höll längst ut i grimskaftet när sprutan gavs, hon vek benen och lade sig ner. Allt gick fint och lugnt till.

Danne fick också rejält med lugnade sedan gick vi ner till planen där han skulle sprutas. Han var lite uppe i luften (det var han ofta) men hade ingen koll på sin kropp så det kändes sådär. Ösregnet hjälpte inte direkt till. Fick ta avsked och sedan tog min mitt grimskaftet då jag var gravid och vi inte ville riskera något. Ställde mig lite bakom henne. Han stod pall efter sprutan så vet. Fick putta lite på honom så att han lade sig ner. Sedan var det över.

Jag är oerhört nöjd över att jag valde spruta till mina.
 
Jag har bultat 3 hästar. Kommer inte att välja spruta. Det har varit helt underbara män som kommit för att bulta, med stor respekt för situationen och ett mycket fint och lungt handlag med hästarna.
Vi har alltid valt en avskild men trygg plats, t.ex. i ett hörn av någon av sommarhagarna eller på någon av ängarna vi ridit på där hästen fått beta eller tugga havre och äpple hela vägen tills bulten trycks av.
De senaste gångerna har jag tagit av grimman och gått tillbaka till stallet innan avblodningen påbörjats.
 
Var med om min första avlivning i våras. Det var lantbrukstjänst som kom och avliva den gamla travaren i stallet. Hon bultades bakom stallet där hon stod och åt gräs. Snabbt och smidigt. Kommer definitivt att välja bult när min tant ska tas bort sen. Sprutor undviker jag i den mån jag kan. Tycker sprutor är otäcka.
 
Jag har valt att inte vara med, känner en gammal slaktare. Har lämnat över 4-5 hästar till honom, sen har han skött det själv. Han har dock föredragit att använda älgstudsaren, han har efter rapporterat att allt gått bra. Finns det möjlighet så använder jag gärna honom i fortsättningen också, annars solklart bult.
 
Jag har valt bult alla gånger. Har själv inte varit med på mina egna, men höll en kompis häst när den bultades. Lite läskigt är det när drygt 500kg bara faller, men känns ändå humant. Jag gick innan avblodningen.

Jag har varit med om en sprutning som inte gick som det skulle, det var en gammal häst och sprutan tog inte ordentligt och hästen fick panik. Så efter det så är bult det självklara om jag ska välja.
 
Som rubriken lyder. Vad jag förstår så är avlivning med bult det vanligaste. Men ni som valt att avliva med spruta, var ni nöjda med det och hur gick det till i just ert fall?

Har varit med vid två avlivningar med spruta. Båda två har gått lugnt och hästarna har fallit ihop och somnat in snabbt. Det är ju tunga djur så att de faller tungt är ju inget att göra åt liksom. Jag tror oavsett avlivningsmetod att det kan hända incidenter som att hästen rycker till vid bultningen t ex.
 
Jag förstår. Ja alltså om man får tänka lite högt så känns det ganska "grisigt " med bult med tanke på avblodningen efteråt. Det är väl lite det som jag funderar på. Att leva med det på näthinnan sedan. ( Jag vill vara med) En spruta och somna in lugnt och stilla hade vart en trevligare upplevelse för mig men eftersom jag vill sätta hästen i första rummet så känner jag att jag inte vill välja något för min egen skull.

Så om det på något vis kan vara en nackdel för hästen med sprutan så vill jag inte utsätta henne för det. Har läst om lite skräckscenario med sprutan men vet inte huruvida det stämmer eller ej. Att i vissa fall får hästen ligga i flera timmar innan den går bort?

Vad för förberedelser krävs för att avliva med spruta?

Hästen är "död" vid bedövningsskottet, så du som ägare behöver inte se avblodningen. Jag har varit med och bultat många hästar och massa andra lantbruksdjur, och kan faktiskt inte tänka mig ett bättre sätt att dö på.
 
Som rubriken lyder. Vad jag förstår så är avlivning med bult det vanligaste. Men ni som valt att avliva med spruta, var ni nöjda med det och hur gick det till i just ert fall?

Av att läsa era svar så tycker jag det känns som att de lutar åt bultmetoden. Men om jag går iväg efter att bulten är avlossad kan jag verkligen veta säkert att hon är död sedan då? Det är ju naturligtvis paranoida tankar att inte lita på att hon försvinner helt.. av den anledningen så måste jag kanske även komma tillbaks en stund senare efter avblodningen för att verkligen få se att hon är borta. Men en veterinär lyssnar ju på hjärtat, de gör ju ingen från lantbrukstjänst? Dom utgår från att hästen är död efter avblodningen? Hur kan jag veta att hon är helt avblodad och inte att hjärtat slår när hon sedan forslas bort? Som ni märker en panikslagen orolig hästägare med paranoida tankar.


Som rubriken lyder. Vad jag förstår så är avlivning med bult det vanligaste. Men ni som valt att avliva med spruta, var ni nöjda med det och hur gick det till i just ert fall?[/QUOTE
 
. Men om jag går iväg efter att bulten är avlossad kan jag verkligen veta säkert att hon är död sedan då?

Litar du inte på yrkesmänniskor, anlita andra. Det är mitt enda svar. För vad i ditt handlande skulle garantera att det går på ena eller andra hållet? Vänder du dig om och kontrollerar, då kommer det att gå vägen eller? Och vad ska DU göra om du anser att hästen inte är död? Är du tillräckligt kunnig för att avgöra om det är nervryckningar?
 
Av att läsa era svar så tycker jag det känns som att de lutar åt bultmetoden. Men om jag går iväg efter att bulten är avlossad kan jag verkligen veta säkert att hon är död sedan då? Det är ju naturligtvis paranoida tankar att inte lita på att hon försvinner helt.. av den anledningen så måste jag kanske även komma tillbaks en stund senare efter avblodningen för att verkligen få se att hon är borta. Men en veterinär lyssnar ju på hjärtat, de gör ju ingen från lantbrukstjänst? Dom utgår från att hästen är död efter avblodningen? Hur kan jag veta att hon är helt avblodad och inte att hjärtat slår när hon sedan forslas bort? Som ni märker en panikslagen orolig hästägare med paranoida tankar.
När hästen är avblodad är den död, finns inget blod att pumpa runt.
 
Med min egen häst gick det ganska illa, det var stopp i porten där sederingsvätska sprutats en stund innan så avlivningsvätskan sprutades i ansiktet på veterinären. Men jag hoppas att hästen var död innan hen sprang upp till stallet för att tvätta bort. Jag såg ju att hästen var död en liten stund senare där han låg där jag lämnat över tidigare. Jag vet inte om jag egentligen vill veta allt. :cry: Jag bad om bult men hen hade ingen med sig. Hade velat det alla dar i veckan då jag bara sett bra avlivningar tidigare.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
375
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Har en 13 årig valack som har utvecklat melanom vid huvudet, dessa växer konstant och är uppkollade hos vetrinär. Pågrund av att...
Svar
6
· Visningar
1 074
Senast: Nikan
·
Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 104
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 587
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp