Ni som avlivat med spruta, vad är era erfarenheter?

Angående bultning så ser man på hästens ögon direkt vid knallen, att den är borta. Även om benen rycker som de gör så ser man på ögonen att nu är det bara skalet kvar.
 
Jag tog nyligen bort min häst och valde veterinär och så låg kroppen kvar till eftermiddagen och det hjälpte nog mig att lättare acceptera att hon var borta faktiskt.
Jag hade sån tur att lantbrukstjänst skulle köra förbi här på eftermiddagen och han kunde plocka upp min häst trots kort varsel och plats i kontainern. Jag hade inte velat ha hästen liggande på parkeringen nån längre tid.
 
Jag hade sån tur att lantbrukstjänst skulle köra förbi här på eftermiddagen och han kunde plocka upp min häst trots kort varsel och plats i kontainern. Jag hade inte velat ha hästen liggande på parkeringen nån längre tid.
Jag hade kollat av med Lantbrukstjänst innan men det är ju inte alltid de kan med kort varsel
Lantbrukstjänst är oftast väldigt duktiga men min häst stressade tyvärr upp sig så jag var glad att det var veterinären som skulle göra det och kunde ge lugnande
 
Avliva stående häst med gamla medlet (namn? ) tycker jag är djurplågeri när hästen står upp då den kämpar emot så dant har jag hört talas om, inga egna erfarenheter. Har avlivat med det en gång då vetten vart obekväm när jag frågade efter somulose, men gick fort ändå; hästen var redan liggande och därför gick jag med på det.

Min 37 åring avlivades med somulose och det gick alldeles perfekt! Gick jättefort! Han tog ett halvt vackelsteg baklänges sen slog han ihop på sidan; gick alltså precis så som man önskar. Eftersom somulose orsakar hjärtstopp går det nästan lika fort som bultling. Morfars hästar bultades och den mannens på svensk lantbrukstjänst åsikt var att att somulose går lika smidigt som bultling, om vi bortser från proceduren med att sy fast kanylen då. Shettisen jag växte upp med fanns bara bultling som humant alternativ, hon var fruktansvärt nålrädd.
 
Senast ändrad:
På min häst så syddes inte kanylen fast utan veterinären använde peanger istället. Fungerar lika bra och enkelt att ta bort efter
 
Har tagit bort häst med spruta, men i Holland och där får hästarna först lugnande. Sedan får de narkosmedel, samma som vid operation. Hästen lägger sig lugnt och sedan när de sover får de avlivningsvätskan. Sedan stannar veterinären och kontrollerar flera gånger att hjärtat stannat. Allt går väldigt lugnt. Fördelen är att man kan sitta hos sin häst när den får sista sprutan och även efteråt, vilket har hjälpt mig mycket.
Även i England gör man såhär.
Har även varit med vid bult och hästen är borta innan den landar i backen. Jag har lite svårt för knallen bara.
 
Avliva stående häst med gamla medlet (namn? ) tycker jag är djurplågeri när hästen står upp då den kämpar emot så dant har jag hört talas om, inga egna erfarenheter. Har avlivat med det en gång då vetten vart obekväm när jag frågade efter somulose, men gick fort ändå; hästen var redan liggande och därför gick jag med på det.

Min 37 åring avlivades med somulose och det gick alldeles perfekt! Gick jättefort! Han tog ett halvt vackelsteg baklänges sen slog han ihop på sidan; gick alltså precis så som man önskar. Eftersom somulose orsakar hjärtstopp går det nästan lika fort som bultling. Morfars hästar bultades och den mannens på svensk lantbrukstjänst åsikt var att att somulose går lika smidigt som bultling, om vi bortser från proceduren med att sy fast kanylen då. Shettisen jag växte upp med fanns bara bultling som humant alternativ, hon var fruktansvärt nålrädd.

”Det gamla medlet” är ju just Somulose ? 😳

Jag kanske helt missförstår vad du menar?

Det var mycket kritik runt Somulose just när det kom som första alternativ att avliva häst då tidigare inga andra alternativ än bultning funnits.
Pga hur medlet fungerade/inte fungerade, dvs problematiken utifrån det, som många veterinärer reagerade på och uttryckte sig om, att avlivningsvätskan på så stora djur som häst hade brister.
 
avlivat med spruta. Först lugnande och sedan spruta på det (tror ingen kanyl lades men var inte med vid själva avlivningen) 45 min senare levde hästen ännu, medvetslös men hjärtat slog. Fått 2-3 doser avlivningsvätska. Där och då krävde jag bult vilket jag ville ha från början men veterinären kände sig säkrare på spruta så accepterade det. Så min häst fick avlivas med både spruta och bult. Akut avlivning
 
”Det gamla medlet” är ju just Somulose ? 😳

Jag kanske helt missförstår vad du menar?

Det var mycket kritik runt Somulose just när det kom som första alternativ att avliva häst då tidigare inga andra alternativ än bultning funnits.
Pga hur medlet fungerade/inte fungerade, dvs problematiken utifrån det, som många veterinärer reagerade på och uttryckte sig om, att avlivningsvätskan på så stora djur som häst hade brister.

Näe, menar ett ännu äldre som dödar hästen lååååångsamt. Somulose ska ju döda direkt.
 
avlivat med spruta. Först lugnande och sedan spruta på det (tror ingen kanyl lades men var inte med vid själva avlivningen) 45 min senare levde hästen ännu, medvetslös men hjärtat slog. Fått 2-3 doser avlivningsvätska. Där och då krävde jag bult vilket jag ville ha från början men veterinären kände sig säkrare på spruta så accepterade det. Så min häst fick avlivas med både spruta och bult. Akut avlivning

Överlag verkar alt färre veterinärer behärska bultning?!
 
Näe, menar ett ännu äldre som dödar hästen lååååångsamt. Somulose ska ju döda direkt.

Vilket medel skulle det vara menar du ? Somulose var det första medlet på häst som fanns på marknaden gällande intravenös avlivning av häst .
Om du har någon annan info så upplys mig väldigt gärna .
 
Mina 2 hästar avlivades med spruta.
Gammeltanten på Ultuna (vi var där för fångröntgen).
Gammelman i boxen hemma. Han hade fått en stroke av sin PPID, och kom inte upp en morgon. Så han fick somna in med huvudet i mitt knä, helt lugnt. Var ej med när de hämtade honom
 
Vilket medel skulle det vara menar du ? Somulose var det första medlet på häst som fanns på marknaden gällande intravenös avlivning av häst .
Om du har någon annan info så upplys mig väldigt gärna .

Osäker på namnet men var det inte pentothal ? ihop med annat. Nån blå vätska som fans före somulosen kom.
 
Osäker på namnet men var det inte pentothal ? ihop med annat. Nån blå vätska som fans före somulosen kom.

pentobarbital Isåfall. Där handlar det ju om rent narkotiskt sövningsmedel dvs inte över huvud taget en snabb och effektiv avlivningsmetod.
Somulose som metod så återigen har den varit tveksam ytterst mycket av väldigt konkreta anledningar 👍
 
pentobarbital Isåfall. Där handlar det ju om rent narkotiskt sövningsmedel dvs inte över huvud taget en snabb och effektiv avlivningsmetod.
Somulose som metod så återigen har den varit tveksam ytterst mycket av väldigt konkreta anledningar 👍

Ja så var namnet, jävligt långsamt jämfört med somulose som ska gå väldigt snabbt NÄR det går rätt, men hästar kan ju tex "snetända" alt inte reagera som väntat (var vad avlivande vet. berätta för mig inan min häst fick somulose).
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en 13 årig valack som har utvecklat melanom vid huvudet, dessa växer konstant och är uppkollade hos vetrinär. Pågrund av att...
Svar
6
· Visningar
1 048
Senast: Nikan
·
Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 083
Senast: Sedna
·
Hästmänniskan Jag har dragits med tidvis ganska rejäl smärta vid ridning under flera år. För ett par år sen sökte jag hjälp genom sjukvården och då...
Svar
8
· Visningar
469
Senast: MiniLi
·
Hästvård Det finns ju en uppsjö av olika pulver och sprutor som sägs ha en lugnande effekt på hästarna och bättre fokus på arbete. Däremot verkar...
Svar
12
· Visningar
1 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp