Ni som avlivat med spruta, vad är era erfarenheter?

Verkar så. Skulle det inte varit akut skulle jag beställt motsvarande lantbrukstjänst (heter det så?) i alla fall folk som jobbar med det. Inte en smådjursveterinär som har jour

Verkligen, ja svensk lantbrukstjänst men även sk trotjänaravlivning är ju också väldigt vana vad gäller bultning.
 
Det är ju inte så att de dagligen avlivar. Men de flesta veterinärer sticker dagligen. Så fullt förståeligt de hellre avlivar med spruta tycker jag.

Jo visst kan det absolut vara därför de inte gärna bultar. Och därför skulle jag tveka mer på att låta en veterinär få bulta av den anledningen menar jag.
 
Jo visst kan det absolut vara därför de inte gärna bultar. Och därför skulle jag tveka mer på att låta en veterinär få bulta av den anledningen menar jag.

Absolut. Finns dock här åtminstone en vet som bara bultar (vet de bara för bror ville ha en häst avlivad med spruta men vara bara den vet som kunde komma ut och då blev det bult. DV ansåg det inte akut nog..). Så kan vara bra dubbelkolla om man ringer vet och vill ha spruta.
 
Absolut. Finns dock här åtminstone en vet som bara bultar (vet de bara för bror ville ha en häst avlivad med spruta men vara bara den vet som kunde komma ut och då blev det bult. DV ansåg det inte akut nog..). Så kan vara bra dubbelkolla om man ringer vet och vill ha spruta.

Aha, förstår. Ja verkligen. oavsett metod vill man ju såklart veta att avlivaren vet vad denne gör. Mor min hade en vet. ute som dömde ut en kvigkalv pga gravt hjärtfel. eg. borde hon bultat själv men nix. mamma fick ringa lantbrukstjänst som fick komma ut och avliva dagen efter...
 
Ja så var namnet, jävligt långsamt jämfört med somulose som ska gå väldigt snabbt NÄR det går rätt, men hästar kan ju tex "snetända" alt inte reagera som väntat (var vad avlivande vet. berätta för mig inan min häst fick somulose).

Ja alltså narkosmedlet du erfarit används ju öht inte på häst sedan väldigt länge, och Somulose som sagt är ju väl redovisat utifrån nackdelarna det också 👍

Instämmer med flera reflektioner i tråden inkl min egen att ja - bultning är inte alltid numera ordinarie veterinär är van vid utan de använder ofta avlivningsvätska . Dock som sagt så har ju avlivning intravenöst på häst blivit bättre etablerat än det var när just Somulose introducerades, som sagt .
 
Ja alltså narkosmedlet du erfarit används ju öht inte på häst sedan väldigt länge, och Somulose som sagt är ju väl redovisat utifrån nackdelarna det också 👍

Men då undrar jag, som tack och lov sluppit avliva sedan maj -16, med somulose, vad har man nu istället för somulose? kommit annat alternativ?
 
Blå vätska = pentobarbital troligen.
Fähunden avlivades med en blå vätska, det var 2009.
Aha, förstår. Ja verkligen. oavsett metod vill man ju såklart veta att avlivaren vet vad denne gör. Mor min hade en vet. ute som dömde ut en kvigkalv pga gravt hjärtfel. eg. borde hon bultat själv men nix. mamma fick ringa lantbrukstjänst som fick komma ut och avliva dagen efter...
När jag hade lantbruksdjur bultade jag oftast själv, mest kalvar o får.
 
Min poäng är; veterinären har väl ändå skyldighet i sitt yrke att kunna avliva oavsett metod...

Åtminstone somulose ska det finnas annan metod tillgänglig, iom att det ”felat” enstaka gånger.

Jag gissar de flesta vet KAN avliva med bult. Det är inte särskilt svårt. Men jag tycker ändå det är fullt rimligt att de får välja den metod de känner sig mest tillfreds med. Dessutom så finns ju fler aspekter. Med avlivningsvätska kan djurägaren få ta farväl utan stress, men kan avliva var som helst, det finns inget blod som lockar till sig djur etc. Med bult så ska hästen avlivas inom mycket kort tid. Dvs avblodningen ska ske inom mycket kort tid efter bultningen. Dvs en uppriven djurägare kan behöva fösas bort. Om man måste akut avliva i box så är en blodpöl lite opraktiskt. Och om man så är utomhus men kroppen ska ligga i väntan på hämtning så kan det vara än mer opraktiskt med blodpöl.

Så jag ser rätt många fördelar ur flera hänseenden med att veterinären föredrar spruta. Den enda jag behövt ha liggande avlivades med spruta av vet. Var faktiskt väldigt glad kroppen var ”intakt”. Var nojigt nog ändå djur eller nåt skulle börja intressera sig (trots att den var täckt och jag hade tänt marschaller runt för att skrämma bort ev djur)
 
På hästar är träffytan för en korrekt bultning stor som en femkrona ungefär, och det går inte riktigt att använda sig av samma riktlinjer som på nöt och får. Det gäller alltså att den som bultar vet vad den sysslar med och har vana på att just bulta häst.

Den blå färgen på avlivningsvätska kommer sig av att det ska vara svårt/omöjligt att blanda ihop den med något annat. Det är alltså inte någon viss substans som är blå, utan vad jag vet är alla avlivningsvätskor färgade av säkerhetsskäl.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en 13 årig valack som har utvecklat melanom vid huvudet, dessa växer konstant och är uppkollade hos vetrinär. Pågrund av att...
Svar
6
· Visningar
1 048
Senast: Nikan
·
Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 083
Senast: Sedna
·
Hästmänniskan Jag har dragits med tidvis ganska rejäl smärta vid ridning under flera år. För ett par år sen sökte jag hjälp genom sjukvården och då...
Svar
8
· Visningar
469
Senast: MiniLi
·
Hästvård Det finns ju en uppsjö av olika pulver och sprutor som sägs ha en lugnande effekt på hästarna och bättre fokus på arbete. Däremot verkar...
Svar
12
· Visningar
1 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp