Bukefalos 28 år!

Ni som bara har en katt

Idas

Trådstartare
Hur länge är er katt ensam om dagarna? Min sambo har mycket hemstudier och om han är iväg är jag oftast hemma ändå, så vår katt är oftast bara själv max ett par timmar om dagen.

Nu innan jul kommer vi båda ha lite körigt med schemat och hon kommer få vara ensam ca 5-6 timmar per dag. Det känns som så lång tid, men det kanske är normalt? Hon har inga problem med att vara själv utan det är nog mer jag som har problem med att veta att hon är hemma själv och har tråkigt..

Hur länge brukar era katter vara ensamma om dagarna?
 
Normalt sett blir det väldigt sällan mer än fyra timmar då jag studerar och sambon jobbar skift. Emellanåt, kanske någon gång i månaden, kan hon bli hemma ensam längre om vi t.ex. åker till Sthlm över dagen eller när det firas högtider hemma hos svärföräldrarna. Jag vet precis var hennes smärtgräns går så bara jag håller mig under den så får jag inte dåligt samvete.
 
Hushållet består av mig och katten, så är jag inte hemma är han ensam. Jag åker vanligen strax innan kl 7 på morgonen och kommer hem nån gång mellan kl 17-19. Då tar jag hand om hästen "på hemvägen", eftersom stallet ligger på väg till/från skolan. På fredagarna slutar jag tidigare så då kommer jag oftast hem ett par timmar tidigare.
Jag upplever att han tar det bättre att vara ensam en längre tid i ett sträck, än att jag är borta kl 7-16.45 (den tid jag måste vara borta pga skolan) och sen kommer hem och är hemma någon timme för att därefter åka till stallet = vara borta ett par timmar till. 12h är dock max jag är borta utan att ha någon som tittar till honom (gosar lite om han har lust, ger mat osv.). I veckorna funkar det bra, och på fredagarna och helgerna är jag hemma betydligt mer och ägnar mig mycket åt kissen.