Bukefalos 28 år!

Ni som bara har en katt

Idas

Trådstartare
Hur länge är er katt ensam om dagarna? Min sambo har mycket hemstudier och om han är iväg är jag oftast hemma ändå, så vår katt är oftast bara själv max ett par timmar om dagen.

Nu innan jul kommer vi båda ha lite körigt med schemat och hon kommer få vara ensam ca 5-6 timmar per dag. Det känns som så lång tid, men det kanske är normalt? Hon har inga problem med att vara själv utan det är nog mer jag som har problem med att veta att hon är hemma själv och har tråkigt..

Hur länge brukar era katter vara ensamma om dagarna?
 
Normalt sett blir det väldigt sällan mer än fyra timmar då jag studerar och sambon jobbar skift. Emellanåt, kanske någon gång i månaden, kan hon bli hemma ensam längre om vi t.ex. åker till Sthlm över dagen eller när det firas högtider hemma hos svärföräldrarna. Jag vet precis var hennes smärtgräns går så bara jag håller mig under den så får jag inte dåligt samvete.
 
Hushållet består av mig och katten, så är jag inte hemma är han ensam. Jag åker vanligen strax innan kl 7 på morgonen och kommer hem nån gång mellan kl 17-19. Då tar jag hand om hästen "på hemvägen", eftersom stallet ligger på väg till/från skolan. På fredagarna slutar jag tidigare så då kommer jag oftast hem ett par timmar tidigare.
Jag upplever att han tar det bättre att vara ensam en längre tid i ett sträck, än att jag är borta kl 7-16.45 (den tid jag måste vara borta pga skolan) och sen kommer hem och är hemma någon timme för att därefter åka till stallet = vara borta ett par timmar till. 12h är dock max jag är borta utan att ha någon som tittar till honom (gosar lite om han har lust, ger mat osv.). I veckorna funkar det bra, och på fredagarna och helgerna är jag hemma betydligt mer och ägnar mig mycket åt kissen.
Nån gång har jag varit borta i drygt 13h (trafikolycka = fastnade först ett tag och fick sen ta en rejäl omväg för att ta mig hem), och då var han väldigt klängig när jag kom hem, och ville inte riktigt släppa iväg mig morgonen efter, så det gör jag inte om om jag kan undvika det.
 
Nu bor jag med sambo, misse och vovve. Jag jobbar oftast kvällar och helger och då är ju sambon hemma. Om jag jobbar dag någon gång är han hemma ensam max 5-6 timmar. Hunden är dock hemma med honom de gångerna jag jobbar dag men då kommer svärmor och går ut med hunden såklart någon gång under dagen.
 
Om jag jobbar heltid är han hemma själv 9-13 h beroende på om jag åker till stallet direkt efter eller ej.
 
När vi bara hade en katt var han hemma själv (med andra djur dock ingen annan katt) mellan 10:45-18 ungefär, inga problem även om han trivs bättre nu med två andra kattkompisar :)
Hur länge är er katt ensam om dagarna? Min sambo har mycket hemstudier och om han är iväg är jag oftast hemma ändå, så vår katt är oftast bara själv max ett par timmar om dagen.

Nu innan jul kommer vi båda ha lite körigt med schemat och hon kommer få vara ensam ca 5-6 timmar per dag. Det känns som så lång tid, men det kanske är normalt? Hon har inga problem med att vara själv utan det är nog mer jag som har problem med att veta att hon är hemma själv och har tråkigt..

Hur länge brukar era katter vara ensamma om dagarna?
 
Min kommer bli ensam med hunden när jag jobbar, så helt ensam blir hon ju inte. Jobbar heltid.
 
Det är bara jag och katten, sällskap i form av andra katter vill hon absolut inte ha, så ja, när jag jobbar heltid så får hon vara ensam 10-12 timmar. Rikligt med mat, fräscht vatten, ren låda och hon verkar inte lida av det. Iallfall så är hon inte direkt hysterisk när jag kommer hem. Gör en poäng av att inte komma och möta upp vid dörren utan ligger kvar i fem, tio minuter sedan kommer hon och gosar, bara för att klargöra vem det är som bestämmer hemma :p
 
Min katt är ensam hemma när jag jobbar (heltid) måndag-torsdag. På fredagar kommer barnen och hundarna och på helgerna är han inte ensam alls. Jag tycker inte det är idealt och jag skulle inte skaffa en katt med de förutsättningarna. Min lille plutt blev påtvingat innekatt hos mig då han fick diagnosen vingelsjuka. Han bodde tidigare hos mitt ex med sin kattbrorsa och var då utekatt, men i och med diagnosen tyckte inte veterinären att han skulle vara ute. Så då fick det bli såhär.
 
Min sambo jobbar borta 14 dagar, hemma 14 dagar så emellanåt är vår kisse hemma själv länge. Är det plusgrader vill han vara ute och går ut när jag far hemifrån, är det minusgrader stannar han inne på morgonen och är ute några timmar när jag kommit hem istället. I somras ville han bara in för att äta och gosa lite emellanåt och var helst ute och lekte hela dygnet.

En vanlig arbetsdag är jag borta 10,5 timme om jag inte far till stallet också, då blir det 12-13 timmar som han är själv.

Han tar det bra (speciellt om han varit ute, har han varit inne har han mycket överskottsenergi på kvällen) men blir ganska klängig om jag är borta längre än så, ex far till någon kompis och äter middag efter jobbet eller liknande. Han straffar mig dock aldrig genom att ignorera mig.
 
Som mest brukar hon vara ensam 8-9 timmar/5 dagar i veckan. Även om jag personligen gärna hade haft en kompis till henne men hon avskyr andra katter som pesten så det är inte lönt att ens försöka introducera en till och när jag väl har kommit hem så är jag just hemma med och umgås/leker mycket med henne så jag tror inte det går någon nöd på'na.
 

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
371
Senast: Jeps
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
896
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
935
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 936
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp