Ni som började rida som äldre!

feliciaalmqvist

Trådstartare
Hej! Jag känner att jag gör väldigt många trådar men jag har så många frågor och jag är så nyfiken på allt hehe :grin: Började rida för 1 månad sen, är alltså 15 år. Det var det bästa jag har gjort! Ridningen/hästarna räddade mig ur en lång depression. Hästarna gör mig så grymt lycklig. Man behöver inte vara 7 år för att börja rida. Man kan börja rida som tonåringen/vuxen och fortfarande bli en bra ryttare! Någon här som började rida i sen ålder och nu har häst? Berätta! Min dröm är att skaffa häst om några år också! Så vill ha lite inspiration från ryttare som började lite senare. Berätta!! :)
 
Sv: Ni som började rida som äldre!

Jag började rida när jag var 12, kanske inte jättesent.
När jag var 14 började jag som skötare på en liten och då vinglig dressyrhäst som jag köpte för 2,5 år sedan, så vi har hängt ihop i över 15 år nu!
Hade turen att dåvarande ägaren dessutom är ridlärare och det hjälpte mig framåt massor, välutbildad häst och gratis träning. :)
 
Sv: Ni som började rida som äldre!

Jag tror att jag svarat dig en gång tidigare i en annan tråd :D

Iallafall så var jag 25 år och redan småbarnsmamma när jag tog min första ridlektion. Kan säga direkt att det är aldrig försent att börja rida MEN det finns vissa fördelar med att börja när man är yngre. Dels har man inte "stelnat i sin form" som en av mina ridlärare sa och dels är man ung och dum nog att inte fatta hur farligt det kan vara ;)
När man blir äldre blir man fegare (eller mer försiktig) och därmed kan det ta lite längre tid att lära sig saker. Men inget är omöjligt.

Egen häst skaffade jag efter ca 10 år på ridskolan, kan lugnt säga att jag inte kunde allt som hade med hästar och hästskötsel när jag skaffade häst. Men jag hade, och har, stort stöd där jag har den inackorderad. Detta har hjälp mig mycket.

Det jag skulle ha gjort annorlunda är att jag skulle ha skaffat mig en medryttarhäst ett tag innan jag tog steget att skaffa egen, att rida på ridskola är roligt för man träffar mycket folk och får bra tips och råd från lärare (i allafall från min), men att lära sig mer om stallskötsel är inte fel heller. Och dessutom tycker jag det är kul.

Blev lite långt kanske...:D
 
Sv: Ni som började rida som äldre!

Tja, en bekant (numera avliden) tog sin första ridtur på min häst i 70-årsåldern. Han slog sedan vad om 100 kr att han skulle kunna rida själv en liten runda från värt stall. Fick hjälp av stalltjejen och vann vadet. Hade fått blodad tand och drömde om att en gång få känna på hur det kandes att galoppera. Med väldigt mycket övertalning fick vi honom att våga säka sig till ridhuset där han började rida lektion, blev skötare och "stalltomte". Red 2-timmarsturer på helgerna. Åkte på ridläger med småtjejerna och vann den avslutande hopptävlingen - förmodligen väldigt låga hinder, men en stor dag för honom. Eftersom hans fru var helt dement och jag tror han var väldigt ensam var det nog framför allt den sociala delen som totalt förändrades för honom. Han skaffade visserligen aldrig egen häst, men jag tycker nog att det visar att man kan komma hyfsat långt även vid förhållandevis hög ålder.

Jag själv "åkte häst" på nordsvensk och tog någon enstaka lektion tills jag flyttade hemifrån. Då började jag rida regelbundet, skaffade sedan häst på halvfoder och så småningom egen häst. Hoppade någon enstaka LA och var på gränsen att kunna starta MSV när jag lade av med hästeriet.
 
Sv: Ni som började rida som äldre!

KL
Jag har åkt häst hela mitt liv, men började rida när jag var 28 år. Nu har jag ridit i 3 år, men känner mig fortfarande som nybörjare ibland. För varje sak man börjar förstå i teorin tar det ca en termin innan man kan omvandla det till praktiken och det är massa saker man lär sig hela tiden. Och tur är väl det, annars hade ju alla varit experter :idea:
 
Sv: Ni som började rida som äldre!

Jag började rida när jag va 14 år med min 5 år yngre syster^^ Haha tyckte det va lite pinsamt/komisk då när jag fick rida tillsammans med en massa småknattar på schettisar och b-ponnier,och jag lärde mig dessutom saker dubbelt så snabbt som dom små,så det va lite segt i början ;) dock så va det kanske inte världens bästa ridlärare heller,så bytte stall efter ett år och sen dess har jag lärt mig mycket mer. Har i stället fått hoppa in i grupper som varit "något lite bättre än mig" just för att jag skulle utveckla min ridning,och det trivdes jag bra med :P red på ridskolan fram tills för ett år sedan,för att sen bli medryttare på annat håll eftersom lektionstiderna inte gick ihop med jobbtider :/ Nu har ja iaf flyttat hemifrån,är medryttare på en annan häst och ska snart inom några veckor köpa min alldeles första egna :D är så taggad nu så ja spricker! :D
 
Sv: Ni som började rida som äldre!

Hej! Jag känner att jag gör väldigt många trådar men jag har så många frågor och jag är så nyfiken på allt hehe :grin: Började rida för 1 månad sen, är alltså 15 år. Det var det bästa jag har gjort! Ridningen/hästarna räddade mig ur en lång depression. Hästarna gör mig så grymt lycklig. Man behöver inte vara 7 år för att börja rida. Man kan börja rida som tonåringen/vuxen och fortfarande bli en bra ryttare! Någon här som började rida i sen ålder och nu har häst? Berätta! Min dröm är att skaffa häst om några år också! Så vill ha lite inspiration från ryttare som började lite senare. Berätta!! :)

Jag började rida när jag var superliten, MEN min mamma började när hon var 40 år och hon älskade det. Hon tog nybörjargrupper som vuxen och det var superkul att se henne lära sig. Ridning är inte svårt om man vill ha extra motion =) Man kankse inte kan vinna en värlskupp men ridning har ingenting med ålder alls att göra utan det är ett intresse som sitter i hjärtat =)!!
 
Sv: Ni som började rida som äldre!

Jag började när jag var 15 år, som du! :-) Efter 1 år skaffade jag min första foderhäst, och 1 år senare (hade alltså ridit i 2 år då) köpte jag mig en helt outbildad travhäst som jag nu skulle skola om till ridhäst. Envis som jag är. Jag såg givetvis till att ha rätt hjälp med mig, dvs jag hade en tränare från start som hjälpte oss med grundutbildningen.

Nu 6 år senare är jag 21 år, och jag kan tycka att jag är rätt duktig faktiskt. Har fått höra en hel del fina ord, så visst går det att göra en bra ryttare även av någon som börjar rida i senare ålder. De mesta handlar om viljan, och att ta hjälp av rätt person/personer. Det är viktigt att vara kritisk och ha självinsikt, och inte köpa allt alla säger. För som vi vet finns det lika många åsikter som det gör hästmänniskor.

Ridit 1 år och skaffat min första foderhäst:
s6004157_178884706.jpg


När jag ridit i 2 år och nyss köpt min travhäst:
19-augusti-ridning-021_173672136.jpg


6 år senare i min ridning, och 4 år senare med/på samma häst:
dsc_0697_50793de79606ee2c02896a30.jpg
 
Haha, brukar inte ha åldersnoja men nu blev det lite roligt 😃
Läste trådtiteln och tänkte att den kunde vara intressant för mig...40+ som vill lära mig att rida...så såg jag att ts var 15 😃
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 855
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 223
Senast: JohannaB
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
954
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 447

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp