Ni som byggt ny stallbyggnad/Nytt stall

MaRomer

Trådstartare
In med bilder ni som byggt helt nytt stall. Alltså inte ni som renoverat. Skriv gärna pris om ni vill det!

Vill kolla runt lite vad det brukar kosta att bygga ett helt nytt stall. Detta då vi kikar lite på en gård där det inte finns någon gammal ladugård att renovera.

Gärna Lösvirke och Byggsats! Vill gärna ni skriver alla kostnader, så som markberedning, platta, vatten, el, inredning, gödselplatta osv.

Skriv fördelar nackdelar med det sätt ni valt att bygga stallet!

Är det billigast med murat eller med virke?

Jag vill ha ett stall med 4 boxar, varav 1 fölbox. Vill att stallet ska hålla plusgrader hela vintern. Så till viss mån behöver det kanske vara isolerat? Vatten och el är en självklarhet. Likaså spolspilta, sadelkammare, täckesrum, foderkammare och förvaring för strö/grovfoder. Grovfoder kommer finnas plastat, så det kan förvaras ute när det inte används. Strö måste kunna förvaras under tak som det ser ut just nu.

Någon som kanske har en ritning?? :)
 
Sv: Ni som byggt ny stallbyggnad/Nytt stall

Vad synd att ingen har svarat! Jag ska bygga stall i höst och hoppas på lite bilder i den här tråden.
 
Sv: Ni som byggt ny stallbyggnad/Nytt stall

Har tyvärr inga bilder på vårat stall just nu.
Byggde för ca 5 år sedan ett stall med 3 boxar, sadelkammare, en log del och loft till hö förvaring.
Nu vet inte jag vad varje sak kostade men stallet och avstyckning av 1 h mark och staket kostade strax över 300 tusen.
Gjorde det mesta av jobbet själva men köpte takstolar och hade firma som gjöt plattan. Hade även elektriker till el jobben.
Stallet är murat upp över fönstrena och sedan trä. Logdelen är också i trä.
Sadelkammaren är isolerad för att hålla värmen på vintern, men stalldelen kan bli någon minus i när yttertemperaturen går ner under -20.
Måtten på stallet är 18m gånger 6.5m. Hade velat ha det en meter bredare men fick inte plats på det stället vi ville ha stallet.
 
Sv: Ni som byggt ny stallbyggnad/Nytt stall

Du kan kontakta leverantörer av modulstall för att få en offert samt bilder och planlösningsförslag. Då är det enkelt att jämföra.

Vill du ha plusgrader hela vintern behövs båda isolation och under den kallaste delen av vintern även värmekälla. Jag har ett isolerat Bruksbalken stall och det blir flera minus där.

Vad platta, vatten och el går på beror på hur marken ser ut och om du har kontakter. Fråga runt där du bor.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 520
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 178
Senast: Angel
·
Anläggning Vi ska bygga nytt stall. Är precis i början av planeringsstadiet nu. Valet är mellan ett stall som är precis vid boningshuset (nuvarande...
2
Svar
28
· Visningar
2 447
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 603
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp