Ni som byggt nytt, ge mig tips!

Eloise

Trådstartare
Efter många år och turer med kommun, länsstyrelse, domstol osv så har vi äntligen fått klartecken att bygga hus.
Spännande, och skitläskigt!
Jag är med i några bygga hus-grupper på Facebook men vill också veta vad bukes samlade kunskap kan bjuda på.

Ni som byggt nytt, vad är era bästa tips?
 
Jag har inte byggt nytt själv men bekanta till oss byggde för några år sedan. De byggde ett tvåplanshus och valde att ha tvättstugan på andra våningen där alla sovrummen finns, sjukt smart tycker jag! Slipper en kånka alla kläder upp och ner i trappan 👍
 
Jag har.

Förbered dig på en cirkus. Lyssna inte på eventuell husleverantör att de tar hand om allt (de tar mycket men mycket ansvar ligger på dig då de inte kan sköta allt).

Beställ påkoppling av el så fort du bara kan, ffa om du har vattenfall som nätägare. Annars finns det risk att du sitter med snordyr bygg-el länge. Det längsta jag hört hittills är ett år. Ett halvår bör man räkna med. De är långsamma som sniglar.

När vattenfall (om det är dessa ni har) är "beställda": se till att allt går att komma åt. Även om de säger att de ska höra av sig så ni kan öppna en grop eller vad som behövs på platsen är det definitivt inte säkert att de gör det. Det kan falla sig att de dyker upp som någon gubbe i lådan och är det inte klart för dem lämnar de utan att säga nåt. Firman som ansvarade för grund, gräv osv häromkring fick hålla utkik efter dem och springa ikapp och fråga var någonstans de skulle för dagen så de kunde hänga på och eventuellt gräva fram kablar.

Sätt er och gå igenom både 3 och 5 gånger om det finns något ni glömt som ni gärna hade velat ha i huset (och som inte är lätt att få snyggt i efterhand). Jag har i mitt område sett både skitfula eldragningar för utebelysning på fasader som lätt hade kunnat döljas om de gjorts innan allt var täckt och flera som ångrat sig att de inte lagt pengar på kamin på en gång t.ex.


Om du kör med husleverantör:

Beställer du hus från leverantör med oinredd övervåning: se till att få det isolerat. Då är det lite på deras ansvar om det inte är tätt osv och ni kan ägna er åt det roliga👌

Titta noga på produkterna de erbjuder. I vissa fall är det bra prylar men de billigaste kylar och frysar vår leverantör hade var t.ex inte självavfrostande. Vi valde de dyrare pga energiklass men jag är väldigt glad att vi inte gick på den där niten 😂 trodde inte ens det fanns icke-självavfrostande att köpa!

Det finns en del leverantörer som kör på innerväggar utan osb eller motsvarande utan bara gips vilket kan ställa till det en del om man vill hänga upp saker.

Har du akvarium, fläskiga kassaskåp eller nåt du ska ha in kan man behöva kolla hur mycket man får belasta golvet och eventuellt be att få det förstärkt. Vårt golv håller säkert för akvariet vi har men de lämnar inga garantier för att det står pall, om vi inte antingen ställer det precis ovanför del av grunden. Det begränsade ju valmöjligheterna men att förstärka kändes inte riktigt kul heller 🤷


Det är det jag kommer på nu tror jag. Du får väl hojta om det är något jag missat.
 
Just det. Torkskåp+torktumlare i tvättstugan och en groventré dit är perfekt om man har kids, hund, häst osv. När man kommer hem blöt kan man gå in där, få in alla kläder i torkskåpet och så är det torrt efter någon halvtimme -timme. När barnen var i pulkabacken i vintras åkte allt in i torkskåpet över lunchen och så kunde de gå ut direkt efter och leka vidare, i torra och varma kläder! Har man hund har jag sett flera som gjort en hund-dusch i tvättstugan, något upphöjd så det blir bra arbetshöjd. Finns det plats för sånt är det ju klockrent till geggaperioderna!
 
Anlita en arkitekt om ni inte köper färdigt. Kostar inte mycket jämfört om något blir fel. En del förlöjligar arkitektritade hus. Men arkitekten arbetar åt er. Ni berättar vad ni vill ha, arkitekten kommer med förslag, erfarenhet och idéer på sådant ni aldrig har tänkt på. Men det är ni som väljer och bestämmer hur det ska bli.
Vi byggde ut en gammal sommarstuga med hjälp av arkitekt. Arkitekten kom med ett alternativ som vi hade avfärdat direkt men som blev bättre än vi hade trott och garanterat bättre än det som vi kom med till arkitekten. Arkitekten kom också med flera smarta idéer. Önskar att vi hade följt fler av dem.
Om ni anlitar arkitekt, låt den komma till tomten. Det var vändpunkten för oss.

Kataloghus byggs på en platt yta som i regel fylls upp ovanpå omgivande marknivå. Det ser ofta inte klokt ut (speciellt om tomten sluttar) och det blir ingen som helst anslutning till marken runt huset (annat än en brant slänt). Lägg undan pengar för att göra ordning tomten.
 
Jag har inte byggt nytt själv men bekanta till oss byggde för några år sedan. De byggde ett tvåplanshus och valde att ha tvättstugan på andra våningen där alla sovrummen finns, sjukt smart tycker jag! Slipper en kånka alla kläder upp och ner i trappan 👍
Det har bekanta till oss också.
 
Jag har inte byggt nytt själv men bekanta till oss byggde för några år sedan. De byggde ett tvåplanshus och valde att ha tvättstugan på andra våningen där alla sovrummen finns, sjukt smart tycker jag! Slipper en kånka alla kläder upp och ner i trappan 👍
Ett alternativ till den lösningen någon berättade om var att ha som ett nedkast i sovrummen. Som sopnedkast men avsett för kläder och som landade i tvättstugan. Man behöver fortfarande ta upp kläderna men de var nöjda med lösningen.
 
Allt är dubbelt så dyrt och tar dubbelt så lång tid. Bjud hantverkarna på måndagsfika men häng inte runt på bygget i tid o otid.
 
Allt är dubbelt så dyrt och tar dubbelt så lång tid. Bjud hantverkarna på måndagsfika men häng inte runt på bygget i tid o otid.
Mina föräldrar bor redan på tomten och jag har hästarna där också så vi kommer hänga i krokarna typ hela tiden.
Men så klart inte sticka in huvudet och hänga dem i hälarna 😅
 
Allt är dubbelt så dyrt och tar dubbelt så lång tid. Bjud hantverkarna på måndagsfika men häng inte runt på bygget i tid o otid.
Skulle säga att det beror på var man bor. Det huset vi har hade vi fått betala ett par miljoner till för om köpt för ett "färdigt" med samma yta.
 
Det hade min värdfamilj i USA när jag var utbytesstudent - superlyxigt!
Det fanns ett i anslutning till badrummet på bägge våningarna och så landade tvätten i en stor korg i tvättstugan!
Ett alternativ till den lösningen någon berättade om var att ha som ett nedkast i sovrummen. Som sopnedkast men avsett för kläder och som landade i tvättstugan. Man behöver fortfarande ta upp kläderna men de var nöjda med lösningen.
 
Jag har en egen lösning på tvätt och handduksförvaring mellan våra två badrum där den ena toan också är tvättstuga. En "inbyggd" garderob som går att öppna från bägge håll. Tvätt slängs nederst i garderoben. Jag sorterar sen smutstvätten i tvättkorgar allteftersom. Rena handdukar och underkläder ligger på övre hyllorna. Himla smidigt.
 

Bifogade filer

  • 16941765226165435298660790972808.jpg
    16941765226165435298660790972808.jpg
    154,9 KB · Visningar: 31

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 219
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 185
Senast: skiesabove
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 528
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 836
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp