Ni som driver stuteriverksamhet

Gammeln

Trådstartare
Nu skulle jag vilja ha ett gott råd av er. I år har jag fått ett fint hingsföl (travare) som jag hoppas väldigt mycket på. Anser ni att man ska lämna bort det på nån form av lösdrift för hingstar efter avvänjning eller nåt hingstbete till nästa sommar? Eller spelar det ingen roll om han får utvecklas hemma, bland de övriga vuxna hästarna. En del säger ju att om dom får gå kvar hemma så blir det en mera skygg häst osv. Han kommer att bli valack som 1½-åring.

För många år sedan lämnade jag bort en ettårig märr på bete. Hon blev väldigt utstött och blev som ett skelett. Sen dess har jag aldrig lämnat bort mina märr föl. Men det blev ju en starthäst av henne med. Med detta i mina baktankar så är jag inte så pigg att lämna bort honom :crazy:. Men nu står jag ju med mitt första hingsföl och tvekar vad som är bäst. Jag vill inte ha hem honom som ett "lik"

Har ni nån koll på några hingsföl som ej fått gått och "slagits" i en flock hur dessa blivit som vuxna? Har de kunnat hävda sig ändå i löpen, hagen, osv. Min ska ju bli valack....... han är väldigt go och trevlig, han går in o ut i transporten, står som en vuxen häst i kättingarna på stallgången, står snällt o fint för hovslageren som putsat honom 3 ggr
 
Min gamla vapendragare gick hemma tills han var 3,5 år tillsammans med valacker o andra 1 år äldre hingstar...han är en tanks i loppen och ger sig aldrig om han bara KAN stå emot...jag tror inte att det har med varken det ena eller det andra att göra utan det är individen som ger slutresultatet...skallen och kapaciteten föds man med, sen gäller det bara för oss som människor att förvalta vår häst efter dess förutsättningar.
Fördelen med lösdrift är ju att dom får röra sig mycket mera, och ha jämnåriga att slåss med..men jag tror inte att det är en regel för att bli bra tävlingsindivid.
Jag har 2 st 3 åringar som var i Normandie från dom var avvanda tills dom var 2 år....en är bra, den andra krånglar.
Sen så är det ju viktigt att få dom på ett ställe där man veta att det funkar och det finns koll på hästarna, att dom får mat , blir maskade och verkade efter ordning...om du vill så kan jag ge dig ett tipås där du kan vara 100% säker på att allt som behövs görs för din häst...och att det verkligen görs oxå och inte bara pratas....
 
Tar tacksamt emot det där tipset :). Det du säger om individen håller jag med om. Men jag menade just det här med att lillhästen får vara föl ett tag och just få utlopp för dessa betingelser i en flock. Går han hemma så blir han ju "vuxen" på en gång så att säga. Han har 3 vuxna hästar att gå med och ingen jämnårig. Just det där buset missar han ju. Visst kan även de vuxna busa till ibland men ibland ser man på starthästen hur less han är då fölet kommer till honom och vill busa. Fölet liksom klättrar på honom, tuggar både på svans och hans man men han bara ruskar på huvet :D. Just sånt här beteende kan inte det sätta sina spår liksom då de inte får utlopp för sina "känslor"

Sen har vi ju det här med hovvård som ju är så in i bomben viktigt på unghästarna. För det är ju nu man har chansen att rätta upp dom och göra de korrigeringar som behövs för att få en hållbar häst. Det tycker jag slarvas med väldigt mycket då man lämnar bort dom
 
När jag har haft hingstföl som ej sålts direkt som föl, har jag köpt ett ponnyföl som sällskap och kompis. Förra året blev det en welsh, och han och halvblodet har haft oändlig glädje av varandra. De tampas oavbrutet och har nu gått på bete tillsammans. Jag vill inte heller lämna iväg mina hästar på tex hingstbete eller lösdrift och då är detta ett bra alternativ. En sak som är säker är att hingstföl behöver en något sånär jämnårig kompis att få brottas med.
Förra året satte jag ut en köpesannons här på Buke och fick mängder med svar. Jag köpte ett renrasigt föl som kommer att bli stor C-ponny för att kunna sälja den som ridponny såsmåningom, men det har ju ngen som helst betydelse egentligen om den bara ska vara till sällskap.
Ponnyhingsten får hänga med ytterligare ett år som hingst och vara kompis till Jarrahs hingstföl som är fött i år. Efter det blir han valack, men kan säkert vara sällskapsherre några år till om vi får hingstföl.

Dina andra frågor har jag inget bra svar på.
 
Jag har haft en egen lösdrift i miniformat för mina hingstföl (fick ett hingstföl både förra året och förrförra). Jag har haft ute på annons att det finns lediga platser på vår lösdrift och fått hit ett par, tre hingstföl båda åren, så att det blivit en bra liten flock. Jag hanterar dem mycket och binder upp dem vid kraftfoderutfodring så att de inte kan stjäla från varann och sen fri tillgång på hösilage förstås och naturligtvis har jag hovslagaren här regelbundet. Men jag kan föröstå om man inte vill lämna bort dem säsrkilt om man fått hem ett benrangel förut. Trist att inte folk kan sköta sina åtaganden.
I år har jag två stoföl, så nu blir det inga unghingstar här utan jag kör en liten stoflock i stället.
Men att annonsera ut att du har stallplats till ett hingstföl är väl ingen dum idé. Då får du ju sällsakp till din och kan samtidigt hålla koll på dem. Jag tror att det är bra för unghästar att ha jämnåriga att busa med.

Lycka till!
 
Har också ett föl från i våras, en hingst.
Har också dåliga erfarenheter av att lämna bort,
så han blir kvar hemma, tillsammans med en inlånad årings-
hingst, som han kommer gå med. Förhoppningsvis fungerar det.
 
Jag driver ingen stuteriverksamhet och har bara erfarenhet av 1 egen hingstunge. Han är nu 2 år. Så egentligen vet jag inte om jag är kvalifiserad och svara. Men men ...
Sommaren 01, nyfödd: sällskap av 5 vuxna valacker, mamma och en annan hingstunge och hans mamma. Hemma men på bete.
Höst/vinter 01-02; sällskap av mamma, till avvänjning kring december och 3 valacker. Pga av dödsfall så fick han inget jämnårigt sällskap vilket var synd men jag tror inte han tog skada av det egentligen.
Sommaren 02: En vuxen valack och en jämnårig. Borta på bete vilket var ett stort misstag. Skäms och säga det men han blev dessvärre åsidosatt. Skötseln på betet var det absolut inget fel på.
Höst/vinter 02-03: Sällskap två vuxna valacker hemma hos oss i stall.
Sommaren 03: sällskap av två 1-åringar hemma på bete. Det har fungerat utmärkt.

Så hädanefter kommer han att få vara hemma. Han har utvecklats enormt denna sommaren, både fysiskt och psykiskt. I vinter kommer han åter att få gå med våra två vuxna valacker och bo i "vanligt" stall. Det man kunde önska var att han hade en jämnårig även vintertid men han sätter sprätt på de två gamla, de är 9 och 13 år i år så de är inte lastgamla, ibland och mäter sina krafter med dem.
Jag kan inte se att han blivit skygg. Det är det sista jag skulle vilja kalla honom och då har vi ändå varit i ridhuset med honom och bland annat löshoppat.
Det var lite om mina ringa erfarenheter.
 
Vi har lösdriftar under kontrollerade former.
Vi verkar/maskar regelbundet och hanterar dom dagligen, men...
Nej, vi är inte ute och går med dom, inte heller vänjer dom att vara ensamma i box, dom har heller inte grimma på sig och vi lasttränar inte.
(grimmträningen är ju att ta på och av)
Men dom får gå ut och in som dom vill och har en bra foderstat.
Alla kontrolleras noggrant två gånger/dag.

Vi har haft mycket diskussion om detta med olika hästmänniskor.

Vi tar nämligen betalt för vårt arbete men vissa tycker att det är dyrt.

Har märkt en tendens att hästfolk tror att bara för att unghästar går på lösdrift så kostar det ingenting.
Men service ska det tydligen vara...

Såå gott folk.
Vill man ha en ordentlig lösdrift så får man lämna latmasken hemma och åka runt och titta hur det ser ut.
Man får lov att besöka sin unghäst oftare än tre gånger på en vinter.
Och framförallt... fråga vad som ingår i priset.
Är det bara hö och havre????
Eller är det mer?

Och varför tar Tant A 1000 kronor i månaden, och Tant B 1700 kronor i månaden???
När ni sedan hittat ett ställe som ni tycker passar, kolla med dom som har haft unghästar där tidigare.
Inget fel med det.

Vissa "stallinnehavare" gör allt för att trycka in så mycket hästar det bara går, men att sedan 3 ungston aldrig får komma in på lösdriften utan blir utstötta, det skiter dom i.

Visst, vissa perioder är lösdriftshästarna inte världens blankaste i pälsen.
Men kontrollera hull, växer den?
Kontrollera hovar, fråga...

Ser det pigg och fin ut?
Får den vara med i gänget??
lyser ögonen med bus och sattyg??
Då har dom kommit rätt.

AM
 
Helt rätt det du säger. Det som är så olyckligt är ju att man betalar en viss summa och får då skötsel efter detta. Sedan visar det ju sig att man inte lever upp till detta. Man litar ju på den man skriver kontrakt med. Jag betalar gladeligen 1700 ist 1000 om dom får det jag vill ha OCH att det som lovas också hålls. Det är nämligen så att allt är så positivt och bra då man får sin offert men när hästen väl står där då är det inte så bra längre :(. Nu har de och de hänt, då fick vi inte tid till detta. Det finns alltid nåt att skylla på, detta får mig att gå i taket. Jag har betalat och ni har inte fullföljt. Att sedan hästen rullat sig en dag i lera och detta inte görs nåt åt den dagen, det spelar mig ingen roll. Men den ska inte behöva gå med ett "pansarskal" i flera veckor. För vi som är nogårlunda rutinerade ser ju att så är fallet och så vill man liksom mörka.

Sen har vi ju detta med sårskador. Tyvärr har man ju varit med om att hästar gör illa sig/gör illa varandra. Detta är ju inget med detta. Men ibland blir det så att man tar in hästen och tvättar såret, lägger på lite Socatyl och så ut med den igen. Sedan följs detta inte upp mer förren den har blivit så förtjockad i benet att vet får komma och spruta penicillin. Vem får betala detta? Då kan väl nån från stuteriet ringa och tala om att hästen har gjort illa sig och behöver lite extra tid för daglig omvårdnad. Självfallet blir ju detta billigare för mig att betala 500 extra den månaden för daglig omvårdnad av såret för detta är ju i sig en skitsak att läka ett sår. Dessutom är det ju en fördel att hästen slipper en "onödig" pencillinkur.

Självklar håller ju inte alla på så här men det är svårt att hitta de ställen som verkligen står för vad de erbjuder. Det värsta är ju att man känner sig lurad, då man betalar för sina önskemål men ändå blir det trassel med sin häst. Usch vad jag gnäller...
 
Nu kan inte jag ge råd om att lämna bort på lösdrift.
Men när min var hingst så fick jag reda på att det var en tjej som hade en schettishingst i samma ålder som behövde en kompis.
Så vi hade våra ihop en sommar. Och fast min är ett halvblod och den andra var så liten så hade de himla kul ihop.
Jag hade haft min hemma tror jag. Just för att vara på säkra sidan att allt blir gjort som ska göras.
För jag tror som du att prata är det många som gör, sen vad som görs är en annan sak.

Men som sagt, jag kan ju inte ge råd hur en travare blir i löp mm. Med att det dög med en schettis till lek, det vet jag :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 129
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 445
Senast: liiinnea
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 070
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 652
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp