Bukefalos 28 år!

Ni som gått utbildning till Usk, hur tog ni er igenom praktiken.

I_skogen

Trådstartare
Valde att skapa en anonym användare då jag inte vill att det kommer ut vem jag är. Är det någon som listar ut det ändå så ber jag er vänligen att hålla det för er själva.

Jag började plugga till undersköterska strax efter årsskiftet och gick denna veckan ut på min första praktik. Blev tyvärr sjuk första dagen och igår var första dagen jag var där. Praktiken är lagt på ett ålderdomshem, ett demensboende.
Sammanfattat så gick jag därifrån, satte mej i bilen och illtjöt i 30 min och har sen inte kunnat sova inatt. Imorse var jag så förstörd att min sambo bad mej att vara hemma för att inte bryta ihop mer. Ringde praktikplatsen och meddelade vad jag hade upplevt igår och sen tänkte jag ringa min handledare på skolan.
Hann inte ringa då praktikplatsen hann först, så hon visste redan om vad som hade hänt. Hon var väldigt förstående och menade att ingen kan ju tvinga mej, men om jag vill ha betyg i ämnet och då alltså kunna bli Usk så måste jag göra vissa grejer.

För att förtydliga det jag tyckte var så jobbigt så är det allt som har med avföring/underlivshygien att göra. Det andra är inga problem, tandproteser, matning, kräk, klä på och av, förflyttning, det fixar jag. Ni tänker ni nog, men vad väntade hon sej? Ja, faktiskt inte detta, det är min första praktik och jag har aldrig tidigare jobbar inom äldreomsorg. Ingenstans står det i mina papper att jag ska behöva utföra dessa moment. Det står utförligt vilka saker jag ska visa att jag klarar för att få godkänt, men ingenstans står det något om detta.

Så nu har jag att välja på att hoppa av eller tvinga mej igenom det, och tvingar jag mej själv får jag inte visa att jag har jobbigt med det inför de äldre. Min handledare ville att jag skulle ta helgen att fundera på det, men som det känns nu är det bara stopp. Det går inte..

För att förtydliga det hela ännu mer så har min tanke aldrig varit att jobba med äldre på detta sättet när min utbildning är klar, utan jag har tänkt plugga vidare och behöver denna utbildningen som grund.

// I_skogen
 
Sv: Ni som gått utbildning till Usk, hur tog ni er igenom praktiken.

Jag tror inte jag fattar riktigt, mår du så dåligt av sköta en gammal människas underlivshygien att du sitter i bilen och storgråter i 30 min?
 
Sv: Ni som gått utbildning till Usk, hur tog ni er igenom praktiken.

Men du måste väl ha tagit reda på vad det innebär att vara undersköterska innan du påbörjade utbildningen? De flesta vet väl vad det innebär även om man aldrig ens har tänkt jobba som det.

Självklart får du inte visa att du tycker att det är jobbigt. Du får ju tänka dig in i den människans situation som du ska hjälpa. Hens situation är ju långt mycket värre än din som hjälpare. Tänk dig själv om någon skulle visa avsky för dig vad hemskt det skulle vara.

Jag förstår inte vad som kunde vara så hemskt att det fanns anledning att sitta och tjuta i bilen i 30 minuter faktiskt men du får hemskt gärna förklara.

Det måste ju finnas andra utbildningar du kan gå för att nå samma mål om du ändå inte har tänkt jobba som undersköterska där du slipper liknande situationer.
 
Sv: Ni som gått utbildning till Usk, hur tog ni er igenom praktiken.

Jag tror inte jag fattar riktigt, mår du så dåligt av sköta en gammal människas underlivshygien att du sitter i bilen och storgråter i 30 min?

Ja. På det sättet jag blev introducerad till det igår så blev det ett rejält bryt för mej. Nu pratar jag inte om att hjälpa dem efter de gått på toaletten. Utan att rengöra och byta blöja där det är skit överallt förutom där det ska vara.

// I_skogen
 
Sv: Ni som gått utbildning till Usk, hur tog ni er igenom praktiken.

Det är ju en del av jobbet som undersköterska, och som sjuksköterska ibland också om man jobbar på ett ställe där patienterna behöver hjälp med sånt. Så du får väl helt enkelt fundera igenom om du klarar att bita ihop under praktiken (den är väl ändå begränsat lång, får man anta), eller om du ska satsa på något annat yrke där du inte behöver en undersköterske- eller sjuksköterskeutbildning i botten.
 
Sv: Ni som gått utbildning till Usk, hur tog ni er igenom praktiken.

Håller med Mabuse.

Jag förstår att du tyckte att det var obehagligt, det skulle nog jag också tycka. Däremot förstår jag inte hur du inte kunde veta att du skulle bli tvungen att byta blöjor även på gamla, redan innan du sökte till utbildningen.
 
Sv: Ni som gått utbildning till Usk, hur tog ni er igenom praktiken.

Ja. På det sättet jag blev introducerad till det igår så blev det ett rejält bryt för mej. Nu pratar jag inte om att hjälpa dem efter de gått på toaletten. Utan att rengöra och byta blöja där det är skit överallt förutom där det ska vara.

// I_skogen

Det är ju så det är, det är ju inte roligt för patienten heller såklart. Patienterna är ju där för att de behöver vård, och hjälp med t ex sånt, annars kunde det ju vara hemma. Vård är mellan varven rätt mycket handgriplig omsorg, för att folk som är på sjukhus inte alltid är i skick att klara sig själva på den punkten. Det gäller inte alls bara geriatriken.
 
Sv: Ni som gått utbildning till Usk, hur tog ni er igenom praktiken.

Men du måste väl ha tagit reda på vad det innebär att vara undersköterska innan du påbörjade utbildningen? De flesta vet väl vad det innebär även om man aldrig ens har tänkt jobba som det.

Självklart får du inte visa att du tycker att det är jobbigt. Du får ju tänka dig in i den människans situation som du ska hjälpa. Hens situation är ju långt mycket värre än din som hjälpare. Tänk dig själv om någon skulle visa avsky för dig vad hemskt det skulle vara.

Jag förstår inte vad som kunde vara så hemskt att det fanns anledning att sitta och tjuta i bilen i 30 minuter faktiskt men du får hemskt gärna förklara.

Det måste ju finnas andra utbildningar du kan gå för att nå samma mål om du ändå inte har tänkt jobba som undersköterska där du slipper liknande situationer.

Jag har jättesvårt att förklara det som hände. Jag har vänner som jobbar som undersköterskor på äldredomshem, men de har väl varit på avdelningar där de klarar sej mer själva har jag förstått. Nej, jag hade inte räknat med att jag skulle behöva göra det, i infon jag fick innan min APL står det ingenting om detta. Jag frågade innan praktiken vad det innebar och de sa att det är olika beroende på vart jag hamnar. Men jag har nu förstått att detta är något jag måste göra för att gå betyg i kursen.

Vad som är så jobbigt med det hela kan jag inte riktigt förklara, men det bara sa stopp. Så då behövde jag endast vara med vid sidan igår. Självklart är det hemskt för de äldre att behöva vara i den situationen att de behöver hjälp med sånt här och det är kränkande för dem om jag skulle vilja ovilja för att göra det. Det gör det hela så mycket svårare, det sista jag vill är att såra någon människa genom mitt beteende.

// I_skogen
 
Sv: Ni som gått utbildning till Usk, hur tog ni er igenom praktiken.

Om du inte klarar av praktiken så undrar jag hur du ska klara av yrket sen ?

Inom vården så har jag väldigt svårt att tro att det funkar att säga - nej, ingen har informerat mig (eller det står inte i min arbetsbeskrivning) om att jag göra xxx. I vården så gör man det som behövs.
 
Sv: Ni som gått utbildning till Usk, hur tog ni er igenom praktiken.

Menar du verkligen allvar nu :confused:? Självklart ingår det i den personliga hygienen att inte bara sköta infödet utan även utflödet. Det är ju bara bajs å kiss som vi alla måste få ur oss. Precis som att mocka lr plocka upp efter sin hund el städa kattlådan. Så himla roligt är det inte men det ska göras och man gör det bra, så är det bara.

Använd plasthandskar. Det ska alltid finnas tillhands.
 
Sv: Ni som gått utbildning till Usk, hur tog ni er igenom praktiken.

De finns ingen möjlighet att göra praktiken någon annanstans? I vilken kurs är de du gör praktiken?

Vi hade praktik i Omvårdnadskursen, jag gjorde mkn praktik på.en gruppbostad inom LSS. De andra gjorde sin på ålderdomshem eller sjukhuset.

Annars får du nog försöka ta dig igenom praktiken om du måste ha uska utb.
 
Sv: Ni som gått utbildning till Usk, hur tog ni er igenom praktiken.

När man efter utbildningen väljer arbetsplats så kan man absolut välja en arbetsplats där sånt inte hör till vardagen, men under utbildningspraktiken får man nog räkna med att hamna på ställen man kanske aldrig skulle välja att jobba på den. Jag har kompisar som läst till sjuksköterska, och praktiserat på t ex förlossningen där de absolut inte vill jobba sen, alldeles för mycket blod och slask, men de har bitit ihop de praktikveckorna och sen såklart inte valt att söka sig till förlossningen efter avslutad utbildning.

Jag tror många som jobbar i vården tycker vissa arbetsuppgifter är mindre trevliga, som ändå ingår i utbildningen men som man aldrig skulle välja sen i yrkeslivet - det är ju olika från person till person vad man har svårt för, såklart, men många jag känner har bitit ihop under någon del av utbildningen, man praktiserar ju på flera olika ställen, och alla är kanske inte sånt man hade valt själv precis.
 
Sv: Ni som gått utbildning till Usk, hur tog ni er igenom praktiken.

Om du inte klarar av praktiken så undrar jag hur du ska klara av yrket sen ?

Inom vården så har jag väldigt svårt att tro att det funkar att säga - nej, ingen har informerat mig (eller det står inte i min arbetsbeskrivning) om att jag göra xxx. I vården så gör man det som behövs.

Jag har inte för avsikt att jobba inom äldrevården. Tanken är att vidareutbilda sej eller jobba med den inriktning jag väljer sista terminen vilket tar mej långt ifrån äldreomsorgen.

Självklart hade jag i bakhuvudet att jag skulle göra dessa moment, men när jag stod där igår så tog det stopp. Jag kände att det där klarar jag aldrig av.

// I_skogen
 
Sv: Ni som gått utbildning till Usk, hur tog ni er igenom praktiken.

Hur kändes det att gå med vid sidan då? Kan du få backa ett par steg, prata med handledaren och ansvarig på praktikplatsen om att gå bredvid ett tag vid den typen av praktikuppgifter så att du får vänja dig? Praktikplatsen är trots allt en del av utbildningen, inte ett färdighetsprov.
 
Sv: Ni som gått utbildning till Usk, hur tog ni er igenom praktiken.

Menar du verkligen allvar nu :confused:? Självklart ingår det i den personliga hygienen att inte bara sköta infödet utan även utflödet. Det är ju bara bajs å kiss som vi alla måste få ur oss. Precis som att mocka lr plocka upp efter sin hund el städa kattlådan. Så himla roligt är det inte men det ska göras och man gör det bra, så är det bara.

Använd plasthandskar. Det ska alltid finnas tillhands.

Ja, jag menar allvar. Självklart förstår jag att stoppar man in så måste det komma ut. Jag förstod bara inte riktigt att jag skulle reagera så starkt på det.
Jag gick inte dit och tänkte, ber någon mej torka nån i arslet så vägrar jag, jag är inte den som backar för saker, utan har för vana att knipa och göra saker med gott humör. Men här tog det stopp, hjärnan stängde liksom av och allra helst ville jag gå därifrån.

Och nej, jämföra det med häst, hund, kattbajs är inte samma sak. Inte heller kan man jämföra det med att ta hand om och byta blöja på småbarn eller handikappade barn, vilket jag har gjort. Det är inte samma sak för mej.

// I_skogen
 
Sv: Ni som gått utbildning till Usk, hur tog ni er igenom praktiken.

De finns ingen möjlighet att göra praktiken någon annanstans? I vilken kurs är de du gör praktiken?

Vi hade praktik i Omvårdnadskursen, jag gjorde mkn praktik på.en gruppbostad inom LSS. De andra gjorde sin på ålderdomshem eller sjukhuset.

Annars får du nog försöka ta dig igenom praktiken om du måste ha uska utb.

Jag tror nog att jag skulle kunna få byta APL-plats, men tyvärr är det samma villkor på alla arbetsplatser fick jag förklarat för mej nu i efterhand. Jag ska göra samma uppgifter oavsett vilket ställe jag är på.

Det är i Omvårdnadskursen jag gör praktiken.

// I_skogen
 
Sv: Ni som gått utbildning till Usk, hur tog ni er igenom praktiken.

När man efter utbildningen väljer arbetsplats så kan man absolut välja en arbetsplats där sånt inte hör till vardagen, men under utbildningspraktiken får man nog räkna med att hamna på ställen man kanske aldrig skulle välja att jobba på den. Jag har kompisar som läst till sjuksköterska, och praktiserat på t ex förlossningen där de absolut inte vill jobba sen, alldeles för mycket blod och slask, men de har bitit ihop de praktikveckorna och sen såklart inte valt att söka sig till förlossningen efter avslutad utbildning.

Jag tror många som jobbar i vården tycker vissa arbetsuppgifter är mindre trevliga, som ändå ingår i utbildningen men som man aldrig skulle välja sen i yrkeslivet - det är ju olika från person till person vad man har svårt för, såklart, men många jag känner har bitit ihop under någon del av utbildningen, man praktiserar ju på flera olika ställen, och alla är kanske inte sånt man hade valt själv precis.

Ja, självklart förstår jag det. Frågan är om jag klarar att bita ihop. Jag är nog mest förvånad och förtvivlad över min egen reaktion över det hela. Det känns hemskt att säga att jag inte fixar att hjälpa en äldre människa på det sättet när jag utan problem klarar det på småbarn och handikappade ungdomar.

// I_skogen
 
Sv: Ni som gått utbildning till Usk, hur tog ni er igenom praktiken.

Hur kändes det att gå med vid sidan då? Kan du få backa ett par steg, prata med handledaren och ansvarig på praktikplatsen om att gå bredvid ett tag vid den typen av praktikuppgifter så att du får vänja dig? Praktikplatsen är trots allt en del av utbildningen, inte ett färdighetsprov.

Att stå jämte var okej, jag har stor respekt för de äldre och har inget emot att jobba med dem i övrigt. Tycker att de har rätt att ha ett meningsfullt liv sina sista år och att då behöva ha en ung tjej stå och se ut som sju svåra år när hon ska byta blöjan och rengöra dem innan en ny sätts på det känns som en sådan förnedring emot dem.

Man tycker att man borde ha blivit härdad efter allt man har sett, men tydligen inte, trots att jag inte har långt kvar till 30-strecket.

// I_skogen
 
Sv: Ni som gått utbildning till Usk, hur tog ni er igenom praktiken.

Är det själva "bajseriet" som du upplever som jobbigt och obehagligt, eller det att man blir väldigt intim och går nära med en människa man hjälper på det viset?

Att våga gå så nära med en självklar anda är inte helt lätt, jag kan tänka mig att det är svårare om man är ung (som jag tolkar dig) och lite osäker (praktiserar). Går du på praktik så bör du ha introducerats till arbetsmomenten genom att ha fått gå bredvid tycker jag tills du kände dig bekväm i situationen och med människorna du jobbar med.

Kräk med mera kan också vara obehagligt men blir ju inte lika personligt att ta hand om på ett sätt än vad det är att hjälpa någon på toaletten. Det är svårt att veta innan hur man ska reagera. Jag själv trodde absolut inte att jag skulle klara av det men väl på plats när det var "tvunget att göras" så var det inga större problem (jobbat som personlig assistent). Jag tror grejen handlar om att kunna dra en gräns mellan sitt eget jag och den andra individens behov. Samt att vara omgiven av stöttande personal när man är på praktik.

Fortsätt att gå med vid sidan, det är inte omöjligt alls att du efter en tid när du vant dig lite själv kommer att känna att du vill hjälpa dessa människor och att du då kan ta dig över den tröskeln.
 
Sv: Ni som gått utbildning till Usk, hur tog ni er igenom praktiken.

Då tycker jag att du ska prata om att få gå bredvid ett tag vid den typen av uppgifter. Du ska definitivt inte hoppa av. Det du går är en utbildning och vore märkligt att diskvalificeras bara för att man inte klarar av ett moment på momangen. Ge det en chans och visa din goda vilja. Du är ingen hemsk människa bara för att du inte klarade av det första gången. Du är där för att lära.
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
2 961
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp