Ni som ger linfrö!

P

Plingplong

Har för mig att man skulle ha hela lifrön, rätt?
Hur länge ska jag blötlägga och hur mycket ger man per dag?
 
Gav mitt fullblod linfrö för några år sedan.
Jag gav ca 2 dl per dag som jag hällde kokande vatten över, när det svalnat så blandade jag i kli och lite olja och gav hästen, var det inte för varmt ute så gick det att spara lite till nästa fodring också!

/Hippo
 
Jag har gått över till Hippo Lincubs, det är bara att fodra utan några krångligheter. Otroligt smidigt eftersom jag inte har ngt varmvatten i stallet.
 
Kokar 1dl i ca20 min. Jag har fått lära mig att man inte ska ge mer än 1dl/dag till en stor häst.
 
Beror ju på vad hästen väger. Min väger 650 kg och så finns det ju stora hästar som väger 450 kg.
 
Sv: Ni som ger linfrö!

Hej, hela linfrön kan läggas i blöt med kallt vatten !! Jo, för vid 42 grader förstörs det fina fettet i linfröna som är nyttigt för djuret (och oss), omegafetter. MEN då ger man bara slemmet och inte fröna eftersom dessa innehåller "giftigt" ämne. Detta försvinner vid kokning, men å andra sidan förstörs då omegafettet. Jag ger i en 3-månaders intervall på vintern.
Detta har jag fått lära mig utav en veterinär, med specialitet på just hästmagar.
Svartvinbärsolja skall också vara en bra olja.
 

Liknande trådar

Hästvård min häst hade en svullnad som vi upptäckte för ett par veckor sedan och bestämde oss för att kolla upp. Det visade sig vara ett trauma...
Svar
7
· Visningar
438
Senast: NOC14
·
Kultur Jag läser en hel del böcker, på olika sätt (köpta nya böcker (pocket och inbundna), köpta begagnade böcker, låneböcker från biblioteket...
2
Svar
32
· Visningar
1 266
Senast: Motacilla
·
Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
843
Senast: Amk
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
712
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp