NI som haft mycket otur/skador/etc - går nojan någonsin över?

Sv: NI som haft mycket otur/skador/etc - går nojan någonsin över?

hej min medsyster Jeeves. Jag undrar igen om vi inte haft samma historia och jag känner igen mig så väl i det du skriver. Min nya unghäst har ju ev något liknande, symptomen flyttar sig och han har ont på nya ställen hela tiden trots att han inte gör något. Hur kunde ni se artrosen i ländryggen? Jag har förstått att ryggen är svårröntgad och här uppe i norr har vi mer begränsat med kliniker med bra utrustning. Jag klämmer också in mig i rockarden efter shettisen emellanåt... :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: NI som haft mycket otur/skador/etc - går nojan någonsin över?

Jag är inte ensam om det här då i a f:crazy:

Min häst är såpass ung och har varken överskottfett eller hunnit "bulla upp" med muskler så veterinären sa att han var lättröntgad i ryggen. Det blev mycket tydliga och bra bilder av hela ryggen. Det som inte funkar att röntga är väl bäckenpartiet om jag förstod veterinären rätt, det ligger för djupt. Vet inte om man kan röntga det på sövd häst, liggande på rygg möjligen?

Det är så tråkigt med vandrande hältor, det enda man kan säga är att det är sällan huvudproblemet sitter där man behandlar:(

Hoppas att ni kan komma till klinik och röntga hästen - gör som jag; var ENVIS med att få dem att titta på hela hästen! Och tycker du att du kan se någonting, något som "retar ditt hästöga" så lita på den känslan och leta efter felet där först. Veterinärer kan vara rätt torra och lite nedlåtande ibland tycker jag när man kommer med egna teorier men har du som jag tur och hittar en bra, lyhörd veterinär så är det värt mycket.
 
Sv: NI som haft mycket otur/skador/etc - går nojan någonsin över?

Efter att jag hade haft min häst i ca. 3 månader kom det fram att han kot och knäledsinflamtion v. f och knäledsinflamation v.b. Fick då stå 3 månader blev sedan frisk förklarad :) så började rida igång han och hade precis kommit upp så att han orkade jobba lite mer i traven och korta stegen. Och då får han ett skärsår, från nånting vid kronranden och vi låter han stå eftersom såret sitter där det sitter, såret såg fint ut och han kändes inte öm eller svullen. I samma veva hade han börjat bli väldigt gallig i alla benen, men mest v.f där han hade kotledsinflamation tidigare, men han hade börjat gå på gräs ca 2 veckor tidigare, men ororade sig ju över gallorna så klart... Provade att longera han två dagar efter att han ahde fått såret och då ser man att han är ju halt, vi tyckte det såg ut som att han haltade på h.f och tänkte om han ombelastade på något sätt. Ringer iaf vet och han kmr ut 2 dagar efter. Börjar med att springa då fick han ua, longerar sedan och då säger vet att det v.f han haltar på :crazy: Då kändes det typ som att man skulle kunna rinag slaktbilen, för trodde det var kotledsinflamationen igen och vi hade ju bara börjar lägga in 2 galoppfattningar när vi red, så isånnafall skulle han nog inte hålla för ridning... Iaf så fick vi springa igen på rkat spår och ua, longerade sedan igen och varfortfarande halt på v.f , sedan gjorde han böjprov och han kände ju då på v.f att han var väldigt öm vid såret, så när han böjde i kotan, och böjde inte riktigt för att inte förvärra skadan så trodde jag att han skulle ramla ihop när han sprang... och han fick då en 4 på v.f efter böjprov i kotan. Så natagligen hade han gjort illa sig på inre kronrnads ligamentet, och skulle vila 3 veckor för sedan ett återbesök... Känns väl skönt att det inte var kotledsinflamation igen, och får väl hoppas att det inte blir så alvarligt av såret, han har en vecka kvar att vila... Jag tror det är lätt att man blir väldigt nojjig och överreagerar, men om jag tkr min häst verka lite ofräsh så får han hellre stå någon dag än att man rider och sen blir det nånting efter en månad. Tror inte man ska tänka för mkt på allt som kan hända, det blir nog för jobbigt då. Har läst någon stans att om människan visste allt som kunde hända, och gick och tänkte på det hela tiden skulle vi bryta ihop och inte våga gå ut ;) Så inte vet jag hur modiga vi är...
 
Sv: NI som haft mycket otur/skador/etc - går nojan någonsin över?

*kl*

Jag kommer nog snart att tillhöra de nojigas skara....min pålle har hovledsinflammation bf...igen. :(Hade en omgång av detta då han var nyinköpt för två år sedan som läkte ut på en behandling. Nu har han känts konstig (tappat bjudning) så vi åkte in till klinik på en koll. Halt på böjt spår hf, då denna släcktes kom det fram liten hälta äv vf. Det som är svårt är att veterinären tyckte att det var mkt lindrig hälta och hade hästen känts OK att rida, hade hon inte behandlat. Han hade dessutom lätta pålagringar i hovleden (minns inte vilken eller om det var båda), men enl veterinären inget som hon tyckte borde påverka honom. Nu fick han behandling och får vila i form av sjukhage och skrittmotion fram till åb om 14 dagar. Hur blir det nu, undrar jag. Kommer jag att börja noja mig för de där hovlederna fram nu, så fort det är något? :crazy:
 
Sv: NI som haft mycket otur/skador/etc - går nojan någonsin över?

måste få skriva av mig, nu har vårat sto blivit utdömt(röntgenplåtarna visar ful artros sk. spondylos i ryggen) har haft henne snart tre år, har betett sig konstigt när dottern ridit länge med stegringar svårt att galoppera samt tappat bakben ofta. jag känner en lättnad att nu vet vi varför och har tagit beslutet att lidandet får vara slut för hennes del. Mitt i detta elände ska man vara stark och trösta en alldeles förstörd tonårsdotter.
Har bestämt mig för att inte vara nojig angående våran ettåring som vi har ska ha kvar (som är undan henne).
För det som ske det sker och man kan inte oroa sig för framtiden, händer inget så har man ju lagt energi på att oroa sig i onödan.
Djuren dör före oss av olika anledningar, man måste få sörja men sen måste man gå vidare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 850
Senast: Solstig
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 300
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 104
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 696
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp