Ni som har analyserat eget hö/silage taget från samma ställe

mirage

Trådstartare
fick ni samma värden det här året som förra? Givet att man tar från samma åker och ungefär vid samma tidpunkt. Kommer inte få analysen på ett tag och jag måste räkna på nåt nu. Tror ni att det fungerar med förra årets analys?

Tacksam för svar
 
För mig skulle det inte fungerat; jag har hö tredje året i rad från samma åker. Dock har vädret gjort att det slagits olika veckor, men skillnaden är från usla 26 (förmodligen fel på provet) till braiga 49 med årets mellanläge på 37 smb rp.
Har i allafall för mig att detta är värdena.

Kvoten mellan mj/ smb rp har inte heller stämt.
 
Enligt en av de skickligaste bönderna här i trakten kan värdet sjunka med så mkt som 5 g protein/dag när det går som snabbast. Detta gör att det kan skilja 35 g protein/vecka...
Och NÄR denna tidpunkt infaller, när värdena förändras som mest, beror ju helt på hurdana tillväxtförhållandena varit, när gräset börjar blomma. Det är ju helt beroende på hur mycket regn och sol det varit under våren-försommaren...

Så nej, jag skulle inte heller lita på förra årets analys om jag ville vara noggrann.
Hade inte räknat i såna fall utan börjat med att "gissa" och "fodrat med ögonen"...
 
om jag säger såhär:

Årets hö och förra årets hö slaget ungefär samma tidpunkt (5 dagars skillnad) på samma ställe hade ganska identiska värden. aningens bättre i år, men marginellt. Men alltså BRA värden.

men, förr-förra årets hö, same place, same time hade MYCKET högre värden. I år har jag 53 gr SRP, förra året 50 gr SRP och förr-förr året 64 gr SRP.

Så jag skulle inte våga chansa jag på att det är samma i år. Vet de som i år fått MYCKET bättre värden än förra året, och de som varit säkra på att få kanonvärden som fått lassa värden. Från samma åker, ungefär samma skördetid (någon dags diff)

men visst, ska du chans i en vecka i väntan på analys (för analysen tar ju en vecka från det du skickar provet tills du har svaret i handen. Säg två veckor för attgardera sig extremt), så visst, räkna på förra årets värden. Å andra sidan kan du lika gärna höfta vilt de två veckorna.

Så, det jag minst förstår är "kommer inte få analysen på ett tag". Det tar i normalfallet en vecka att få analysen, max 2 veckor om vi ska gardera oss?
 
555 kr plus 30 spänn i porto. För att vara exakt.

Och visst kan det vara så, men varför skriver man inte att man inte "kan" göra analys då? Utan istället att man får vänta ett tag på analysen?

/Alexandra - som redan vid betessläpp kalkylerar in analyskostnaden. Oftast fungerar det, ibland får man skjuta på den till augusti pga penningbekymmer. Men man har 30 dagar på sig att betala fakturan, så sällan jag behöver skjuta på den, men kanske vänta någon vecka med att skicka den =)
 
Anledningen, för den intresserade, är att stallägaren sagt att hon ska skicka in analys och detta, mig veteligen, har ej blivit gjort än. Fodrar med ögonen än så länge och det har gått bra hittills. Om jag inte får analys snart skickar jag ju självklart in själv!

Tack för svaren dock, ville ju bara veta om man kunde använda samma värden och jag ska inte göra det utan fortsätta fodra med ögonen.

Förresten, någon (duktig) som har lust att hjälpa mig med uträkningen av foderstat när jag väl fått analysen eller som kan tipsa om en bra hemsida där det står tydligt hur man beräknar fodret?
 
Vore jättesnällt! Har kollat på Ninas sida men har aldrig hållt på med detta så det blev lite snurrigt i huvudet... :crazy: :D :bow: Såg att du hade räknat åt någon annan och om du vet vad du håller på med (till skillnad från mig!) så är det ju toppen! Hur exakt måste vikten på hästen vara? Räcker det med tiotals kg?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 460
Senast: karl_h
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 488
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp