Ni som har ardenner!

sommarvind

Trådstartare
För ca 2 år sedan fick jag upp ögonen för just rasen ardenner:love: Vore superkul att komma i kontakt med lite andra ardennerfreak om det finns några här? Ni kan väll berätta vilka dom är efter,användning, vad ni har för mål osv:laugh:

Jag har 3 stycken. Min äldsta är 2 år gammal och heter Maxim han är en valack. Köpte honom som hingst vid 8 månaders ålder. Han är efter hingsten Max och modern Talana.
Ställde ut honom som 1-åring på ardennerriksen och han åkte hem med 38 poäng. 9 på traven:) Ställer ut honom på elmia riksutställning nästa år som 3-åring. Ska bli spännande och se om han har höjt sig något poängmässigt. Han är nyligen inkörd. Har gjort delvis mycket jobb själv med inkörningen men också fått enormt mycket hjälp av en duktig hästkarl som har lagt ner ett jättefint arbete på honom. Han kör nu både rockard och 4-hjulsvagn. Kör honom rent för hobbyns skull och arbetar ingenting i skogen med honom.Drar lite stockar ibland men det är också det enda skogsmässiga vi gör. Skulle vilja lära honom att skotta snö i vinter om jag bara kommer på något bra redskap man kan använda. Någon som har en idé om det?
428981_10150658221735692_1012758535_n.jpg

Maxim.
Här är innan han blev "klar" med sin inkörning. Här testar han på att dra en björkslana.

431588_10150672734265692_1913954694_n.jpg

Maxim.

Sophine 1 år gammal. Hon är efter hingsten Jasper och hennes mor är Talana, alltså halvsyster till Maxim. Sophine var på sin första utställning nu i början på augusti på ardennerriksen och åkte hem med 38 poäng. Hon slant och satte sig på rumpan inne i ringen så jag upplever att hon höll igen lite med sin trav av ren försiktighet och fick därför kritiken "kort trav". Pappa Jasper om jag inte är helt ute och cyklar fick en 10 på sin trav så hon har lite att "leva upp till" :D Hon tömkörs ett par gånger i veckan ca 10 minuter per gång. Ska dra igång nu i höst igen med detta för nu har hon bara gått och ätit mat och haft det gott under sommaren. Sophine har samma lugna och harmoniska lynne som sin bror Maxim. När hon kom till oss 6 månader gammal var hon dock skygg och väldigt reserverad.

391561_10151167566475692_988278824_n.jpg

Sophine.


Jonna 1 år gammal efter Expo De Feulen och hennes mor är Frida.
Jonna ställdes också ut på ardennerriksen i år och fick åka hem med 37 poäng. Flyttade till oss som 6 månader gammal och är en kaxig dam med lite väl mycket skinn på näsan i mellan varven. Blir dock trevligare och trevligare!
Jonna ska också fortsätta tömköras i höst.


309494_10151100267130692_1713848135_n.jpg

Jonna.


Framtida mål? Finslipa inkörningen på Maxim få honom riktigt välkörd. Inridning när han fyllt 3 år. Inom 10 år så är en dröm att köra tvåbet med Maxim och hans syster Sophine.

Framtida mål för Jonna och Sophine är att fortsätta med tömkörningen och sedan få dom inkörda när dom fyllt 2 år. likaså inridning vid 3 års ålder.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som har ardenner!

Snöplog är ganska enkelt att bygga. Lägg 2 plankor/reglar/whatever av lagom storlek som ett v. Sätt sedan en stötta så du får ett A och ordna en fästanordning för skakel eller draglinor eller vad du vill använda dig av i spetsen på A:et.

Mamma har 2 ardenner hemma som jag pysslade en del med när jag bodde hemma. Det är trevliga djur med mycket bus för sig :)
 
Sv: Ni som har ardenner!

Så fina hästar du har! Tycker ardenner är så utomordentligt rejäla och goa hästar. Har ingen egen, men min mor har ett ungsto som är underbar i alla lägen.

554600_10150871414071814_1774770362_n.jpg

533297_10150871392596814_144092796_n.jpg
 
Sv: Ni som har ardenner!

Åååh ser att du kör bettlöst:)!! Hur funkar det tycker du? Pappa ska snart få hem sin 3 åriga ardenner. Inkörd med vagn mm på 2 delat bett med parellstänger (stavas?) är även lite riden och jag kände att han var lite stum osv i munnen. Och snart börjar han väll tappa tänder och då kan man ju inte ha bett, så vi funderar på att prova bettlöst:)! Jag själv rider bettlöst, men det är väl en annan saka att köra elr?
 
Sv: Ni som har ardenner!

Jag körde bettlöst i början av inkörningen innan han hade fyllt två år, (började tömkörningen redan vid 1 års ålder) När han va två åkte vi till hästklinik för att kolla upp tänderna på honom och drog även en vargtand.

Sedan började jag vänja honom vid ett novabett. Sedan gick vi över på ett vanligt rakt muffbett. Nu när vi kör honom med rockard och fyrhjulsvagn så går han på ett postkandar.

Fungerar jättefint på det. Det var min inkörare som hjälpt mig att köra in honom som rekommenderade detta bett till just körning.

Har ingen aning om de kan bero på ur säkrhetssynpunkt? Dom kan ju får ju rätt mycket mer kraft när dom drar... Skulle vilja hitta ett till körbett så man kan varira lite.. Vilken hinst är pappa till er sto?:)
 
Sv: Ni som har ardenner!

Åh, vad kul med en ardenner tråd! Jag har en ardenner, köpte henne som helt ohanterad 9 månaders föling i Maj i år :laugh:
Har hunnit ha henne i 3 månader nu och älskar verkligen den lilla prinsessan :love:

Har haft halvblod och fullblod och tävlat i hoppning innan så "sadlade" verkligen om när jag skaffade mig henne, kan inte säga annat än att jag är super nöjd! Ska användas som familjehäst och ridas i dressyr, köras mm.. När jag väl lyckades få hennes förtroende (var totalt livrädd om man kom i närheten av henne i början) så kändes det otroligt!

Många har faktiskt skrattat åt mig när jag har berättat att jag köpt en ardenner, blir så jäkla irriterad på människor med fördommar..

Har inte ångrat mig en enda sekund!

När hon kom till mig:

574978_10151707635355574_1529849995_n.jpg


Så här ser hon ut nu:

404074_10152077291975574_1712629577_n.jpg


527905_10151910505090574_473651343_n.jpg


527003_10151994832385574_1582725937_n.jpg


542509_10152056770370574_1234000790_n.jpg
 
Sv: Ni som har ardenner!

Vilken fin flicka =) Hur tycker du att det går i hanteringen i dagsläget? Jag var ute och tömkörde mina två 1-åringar igår, för första gången utan medhjälpare framme vid huvudet. Lite vingligt i starten men sedan tuffa de på:) Enda gången ja skicka fram medhjälparen var i samband med bilmöte vilket även det fungerar bra nu:)

Ska du ställe ut henne något? Vem är hon efter? :laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som har ardenner!

Tack! :laugh:
Jag tycker det går bra med hanteringen, vi har mest tagit det lungt nu i sommar, då jag är höggravid :angel: Men har henne på bete och har dagligen åkt ut och hälsat på henne, hon kommer fint när man ropar på henne (så roligt att hon har lärt sig sitt namn, som min man valde: Klara) lyckades efter mycket om och men få på henne grimma med flugpannband, var ju totalt livsfarligt i början :grin: men hon är så lyhörd och lyssnar bra så man kan lugna ner henne snabbt!

I början hade jag ett helv**e med att leda henne, hon slet sig och sprang överallt, kan säga att det gick några grimmor och grimskaft! Nu följer hon med fint i slakt grimskaft :D

Väntar bara på att bebisen i min mage ska vilja komma ut, så ska vi sätta igång med mer träning nu i höst.

Jag har funderat på att ställa ut henne, hade jätte gärna gjort det! Men vet inte hur man går tillväga :confused: Hon är efter Kanon 11790
 
Sv: Ni som har ardenner!

Passar nog Klara bra att har fått ha en lugn sommar och att hon fått ägna tid åt att växa och bara vara:) Mina har också vilat större delen av sommaren. Först nu i augusti som vi börjat lite smått igen. Dom va ju på sin första utställning nu i början på augusti. Det är andra gången jag ställer ut så jag är också ny på detta. Men det är såååå kul!!!!!

Nästa gång är ardennerriksutställningen på elmia. En del väljer att vänta med att ställa ut tills hästen är 3 år, ställer man ut tidigare så är ju inte hästen färdigutvecklad och poängen man får när dom är te x 1 år , kan ju vara helt annorlunda som 3 år osv.. Men jag kommer ställa ut varje år bara för att jag tycker det är så himla kul! =)

Det är bra miljöträning för pållen, samt att det är roligt att få ett utlåtande om dom.

Sedan träffar man ju en massa roligt folk på utställningen så man får lite kontakter från likasinnade och det är ju väldigt kul det med!

Är du med i ardennerföreningen? En bra början kan vara att gå med där;)
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som har ardenner!

Tack för svaret :) Jag ska absolut ställa ut henne, hade varit super roligt! Köpte Klara i Linderöd av hennes uppfödare, var och hälsade på Kanon innan vi fick hem Klara (praktiskt då han står i grannstallet, ca 1 km från vårat stall :D) och han är super trevlig, så lugn och cool :)
 
Sv: Ni som har ardenner!

Hej är denna tråden aktiv än tro? Vi har ett ardenner sto på 15 år som vi ägt i snart 3¨år planerar att skaffa en till yngre ardenner i vår, det är egentligen min sambos ardenner och han som håller på med körning men jag är under upplärning min sambo håller på att kör in mitt 5 åriga tinker sto nu så meningen är väl att jag också ska kunna köra för fullt så småning om, jag har bara kört ardennern med trilla någon enstaka gång känner mig så osäker bakom hästen men hoppas kunna bli säkrare, jag har nu i alla fall kört ved med tinkern för första gången i helgen. :)

Min sambo har kört nästan allt som går med sin ardenner både inom jord och skogsbruk, samt kör henne i olika evangenmang, som marknader, skjutast skolbarn på lucia mm hon har även deltagit i ett byggdespel, men mest kör han henne i skogen.

De va lite om oss det :)
 
Sv: Ni som har ardenner!

Jag har en ardennertjej på 5 år (e:Rubon) som är helt fantastisk! När jag köpte henne för ca 2 år sedan så var hon inte alls hanterad. Hatade folk och allt som hade med folk att göra. Men efter mycket slit och jobb med henne är hon inriden (gick på 2 mån!) och nu påbörjad inkörning. Jag har smått börjat träna henne i dressyr men ligger på is just nu pga vädret :( Men så fort våren kommer så ska vi börja igen. längtar! (Förstår tyvärr inte hur jag får in bilder)
 
Sv: Ni som har ardenner!

Jag har en ardennertjej på 5 år (e:Rubon) som är helt fantastisk! När jag köpte henne för ca 2 år sedan så var hon inte alls hanterad. Hatade folk och allt som hade med folk att göra. Men efter mycket slit och jobb med henne är hon inriden (gick på 2 mån!) och nu påbörjad inkörning. Jag har smått börjat träna henne i dressyr men ligger på is just nu pga vädret :( Men så fort våren kommer så ska vi börja igen. längtar! (Förstår tyvärr inte hur jag får in bilder)

Jag har oxå ardenner. Har inte ångrat mig en sekund. Jag använder min märr till körning och ridning. Ni kan kolla in henne på www.rosa-gard.se hon har medverkat i byggdespel och jag kör bröllop med henne. Hon är det bästa som har hänt mig.
 
Sv: Ni som har ardenner!

Rubon är en grann hingst;) Hade vart superkul att se bilder på henne! Kan du inte länka från fb? om du har det:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp