Ni som har egen padock?

F

Fanta free

Ni som har egen padock, vilka låter ni vara där? Jag har alltså lagt mycket tid och pengar på att äntligen ha en egen padock. Då jag har inhyrda hästar i stallet är det självklart att de får rida där hur mycket de vill. Jag är också aktiv i en Islandshästklubb, så mycket av våra aktiviteter har vi hemma hos mig, som träning och löshoppning m.m. Detta bjuder jag gärna på och är ofta den som tar initiativ till aktiviteter som jag bjuder in till. Mina vänner som bor nära får också självklart anväda den.
Men nu börjar det dyka upp en massa människor som helt sonica frågar om det är ok för oss att de rider i vår padock, personer jag knappt vet vilka de är.
Jag har då sagt nej! Då blir de sura o otrevliga. Jag förstår inte riktigt hur man tänker då. Padocken har kostat mig ca tvåhundra tusen att göra.
Bygger ni ridbanor till allmänheten? Om grannen bygger en fin alltan, går ni då in där och frågar om det är ok att ni grillar där?)
Nu är det också så att man måste rida in på min gårdsplan för att komma in i padocken, den är alltså intill hus och stall. Jag arbetar natt och vill inte bli väckt av att människor kommer och går som de vill i min padock( pratar nu om de som tycker de ska få rida där, fast de inte ens känner mig) Mina hyresgäster är kanon och sköter det mycket bra.
Snälla hur gör ni som har byggt padock? Jag vill ju inte vara elak, men tycker inte att det är allmän egendom precis.
Tack på förhand!
 
Sv: Ni som har egen padock?

Du har väl varit lite för snäll, börja ta en avgift av alla utom de inhyrda för att de använder banan. Så gör de jag känner som bor så att det finns andra som rider i området.
 
Sv: Ni som har egen padock?

Om man inte vill ha onödigt slitage på sin paddock tycker jag absolut att man ska säga nej. Om man tycker att det är okej att utomstående ska få tillgång till paddocken tycker jag att du ska ta ut en ordentlig avgift. Jag tycker du gör rätt som säger nej, dels sliter det på din paddock, dels vill du inte bli väckt och som sagt varför ska folk få rida gratis i din paddock bara för att du just har byggt en?

Så är det här, bara för att man har häst kommer folk och vill rida gratis och man har inte en dyr hobby för andras skull. :crazy:
 
Sv: Ni som har egen padock?

Antingen så säger du att ridbanan är till för dem som står inackoderade annars så tar du ut en avgift,de flesta ridanläggningar tar ett ex antal tusen per år för hyra.Typiskt folk att åka snålskjuts,det KOSTAR att ha häst.Stå på dej,låt dem bli sura i så fall.
 
Sv: Ni som har egen padock?

De som får rida i vår paddock är de som finns i vårt stall.
Sen har de som står i grannstallet lova att köpa ett paddock kort som gäller årsvis.
 
Sv: Ni som har egen padock?

Ta en avgift eller säg nej, det blir ju slitage och kan bli trångt och det blir ju trist för alla.
 
Sv: Ni som har egen padock?

Jag tycker du gör absolut rätt!! Sen att dom blir arga som inte får vara där, låt dom bli arga.
Dom vet inte hur mycket det kostar att göra en paddock och att underhålla den.
Helt ok. för dom som är inackoderade att använda den.
Så gör jag med vår paddock.
 
Sv: Ni som har egen padock?

Ta en rimlig avgift! Skriv också en lappa ng. ridregler (att hyresgästerna har företräde för användandet, att skit ska mockas bort etc.) samt att du behöver sova under dagen och att ljudet måste hållas på ett minimum för att det ska vara möjligt att få tillgång till paddocken!
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som har egen padock?

Givetvis ska alla som använder din paddock betala för det. Det gör ju även du själv genom anläggningskostnaden och underhåll. Ju fler som använder den desto dyrare kommer det att bli i underhåll. Även inackorderingarna ska givetvis betala för den. Och det bakar du in i stallhyran.
 
Sv: Ni som har egen padock?

Jag tycker du gör helt rätt! Vi har låtit grannar och bekanta rida utan kostnad sedan vi flyttade till egen gård. Det kom fler och fler:eek: När vi sedan skulle avla fattade folk runt omkring inte att vi ville stänga av paddocken när smittor mm florerade i området.

Folk jag aldrig hört talas om kom och frågade om det var OK att rida där:cool:Och blev sura för att det inte gick. Vi bor i ett område där det finns gott om både ridhus och ridbanor på skrittavstånd och om folk inte är glada för att de kunnat använda den utan arga för att de inte får kan de söka sig någon annanstans!:mad:

Framöver kommer vi emellertid inte att låna ut den mer, bara då vi själva bjuder in.

PS. Detta gäller inte alla, det finns trevliga prickar också så det förslår och de har alltid varit förstående och roliga att ha här DS:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni som har egen padock?

Har själv ingen paddock, ännu, och har sneglat lite på dem som finns i närområdet. Men jag känner att jag vill inte rida inne på nån annans gård. Om jag skulle ta mod till mig och fråga skulle jag absolut acceptera ett nej, har full förståelse för att man inte vill ha folk som ränner i tid och otid hemma hos sig. Det vill inte jag heller ha!

Så att de blir sura är inte ditt problem, de får lära sig att allt inte bjuds ut till alla här i världen!
 
Sv: Ni som har egen padock?

Vem som helst får komma och rida om de har ringt och frågat först och man är med färsta gången de kommer och visar och berättar vilka regler som gäller, och så ska de givetvis betala!
 
Sv: Ni som har egen padock?

Antingen säger du nej, eller så börjar du ta ut en peng, så mycket som du vill ha helt enkelt för störningen och slitaget.

Självklart ska man inte låta folk rida helt gratis - om man inte själv tycker att det är bra så. Förmodligen räcker det bra med att ta ut en lagom peng för att få ned antalet, många tycker bara gratis är gott oavsett om de behöver eller inte....
 
Sv: Ni som har egen padock?

Jag kommer i sommar/sensommar göra iordning vår padock och detta kommer att kosta både i pengar och i MÅNGA timmars arbete, går allting enligt planerna och vi hinner till hösten skall även lyse upp.

Jag kommer att ta betalt om någon vill rida där och jag accepterar endast gott uppförande, både mot andra ridanade och mot hästarna. Jag vägrar ha nån som flängrider eller piskar sin häst gul och blå i min padock....

Så ta du betalt av alla som inte står inackorderade och du har även rätt att neka, man kan ju inte ha hur många som helst heller, då blir det lätt trångt om alla rider samtidigt...

Mvh Domino_s
 
Sv: Ni som har egen padock?

Inga utomstående är välkomna i vår paddock. Vi lägger ner pengar på att hålla den fri från ogräs, tid på att hålla den i fint skick och det är inget vi gör för att utomstående ska komma billigt undan.

Nä, ta en rejäl slant från utomstående. Och sätt upp en skylt att all ridning utan erlagd avgift beläggs med straffavgift 500 kr. Annars riskerar du tjuvridning som ett brev på posten när folk ska börja betala.
 
Sv: Ni som har egen padock?

samt att det inte är så kul med massa främmande folk och hästar springandes på ens gård...
 
Sv: Ni som har egen padock?

... särskilt inte när de låter hästarna skita på gårdsplanen utan att plocka upp, rider ner klippta gräsmattor i trädgården och "råkar" få med ens dyra, färgmatchade Lamicell-grimskaft...
 
Sv: Ni som har egen padock?

... särskilt inte när de låter hästarna skita på gårdsplanen utan att plocka upp, rider ner klippta gräsmattor i trädgården och "råkar" få med ens dyra, färgmatchade Lamicell-grimskaft...

Man upphör aldrig att förvånas....:eek:... Att folk kan me!

//Domino_s
 
Sv: Ni som har egen padock?

samt att det inte är så kul med massa främmande folk och hästar springandes på ens gård...

Nej, fast vissa bygger affärsverksamhet på just det..... Det viktiga är att man styr upp det hela på ett bra sätt, så att man inte känner sig utnyttjad utan att det är ett fritt val.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 066
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 133
Senast: Mabuse
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 784
Senast: NOC14
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 857
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp