Ni som har eller haft ardenner..

mul

Trådstartare
Vad fodrade ni er med? mängd? sorter? tillskott?
Har nu en 1 1/2 åring som jag gärna vill ha fodertips av erfarna ardennerfodrare till. :bow:
 
Sv: Ni som har eller haft ardenner..

Någon som har något tips? Kom igen ;)
 
Sv: Ni som har eller haft ardenner..

Vi har ett gäng ardenner. Så här fodrar vi dom. 1 1/2 så står dom på fri tillgång på hö. Det blir ca. 15-20kg. per dag. Sedan så är vi väldigt försiktiga med kraftfoder. Vi vill att dom skall växa av höt och inte av massa kraftfoder. Vid den åldern och om dom inte jobbar så får dom 1kg hippo basic och vitlöksmineraler. Är dom tunna i hull så får dom även 0.5kg korn.
 
Sv: Ni som har eller haft ardenner..

Tack, tack. Då är jag inte helt ute och vimsar. Har en dam på nästan 150 som jag har jättebekymmer att hålla hull på.. Hon får så mycket hö hon orkar äta, blir ca 14-15kg plus att hon äter upp all halm i spiltan. Hon får sen skvätt betfor(5dl), havre(1l), kornkross(1l) och mineraler. Hon håller på och körs in nu, men kommer att stå helt om några veckor, när hon blivit körd ett par gånger. Ska öka höet lite till och se om hon kan få i sig mera, och låta bli halmen..
Har du någon erfarenhet av bryggerijäst(den riktiga och inte foderjästen)?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
950
Senast: Amk
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 802
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 519
Senast: warg
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 046
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Lådcykel istället för bil?
Tillbaka
Upp