Ni som har en egen transport!!

Får du verkligen dra mer än 1500 kg med B-kort? Trodde det var den övre gränsen även om bilen i sig orkade dra mer? :confused:
 
Jag har haft ett gammalt Trane -73. 1200 kg Totalvikt, 740 kg lastvikt :rofl:

MEN, förklaringen till detta är såklart den totala avsaknaden av störtbågar, fronturlastning etc. Blev lätt chockad när jag insåg att nya Kylinge på 1300 kg totvikt lastade 590 kg.

MEN, jag hars enaste dagarna roat mig med att djupdyka ner i transportdjungeln. Jag är på jakt efter ett släp som har 1200 kg i totalvikt, och som får lasta minst 550 kg.

Just nu har jag ett Henra Amazone enhästars hemma på prov. på 1200 kg totvikt lastar det 550 kg. Går att vikta upp till 1350 kg. Då lastar det 700 kg :)

Finns fler släp med låg tomvikt också. T ex Boj har sitt Boj Bravo med låg tomvikt, har man råd med ett aluminiumsläp får man ner den ännu mer.

Har inte kollat vad Henra Amazone tvåhästars lastar, men det borde också vara ganska lätt (dvs få lasta tungt).

Men Henra kan ju vara ett tips att kolla upp om man är ute efter låg totalvikt med hög lastvikt.
 
KOllat nu, henra Amazone TVÅHÄSTARS har en tomvikt på 790 kg.

Henra Amazone ENHÄSTARS har en tomvikt på 650 kg. Lastar som sagt vid 1350 kg totalvikt 700 kg.

OBSERVERA då att släpet är invägt UTAN reservhjul. Däremot har försäljaren intygat att de vägs med den utrustning som sitter i som standard. Jag frågade noga, eftersom jag också läst artikeln om släp som väger mycket mer än vad de är typade förr. Men Henra SÄGER iaf att de är vägda med standardutrustningen men inte med reservhjul (eftersom det inte ingår som standard).

men man ska ju vara medveten att om man väljer till fronturlastning, en massa extragrejer etc så ökar man vikten.

(Att Henra enhästars ligger lågt i vikt förklaras ju dels på att det är 2 dm smalare än ett tvåhästars, och att det har kapell istället för liten lucka bak.)

Dock, värt att notera... Henra enhästars är TROTS sin låga tomvikt BOOGIE.

/Alexandra - korsförhört diverse släpvagnstillverkare senaste dagarna
 
Jag har en nästan likadan bil som etienne. Jag har också en A4 Avant Quattro men den drar ingen bensin alls! Den nöjer sig med lite diesel. 0,55 - 0,60 vid normal körning och 0,9 - 1,0 vid transport av släp med två islandshästar i.

Så fyrhjulsdrift behöver inte innebära hög bränsleförbrukning. En Quattro drar väl ca 10% mer än en framhjulsdrivren Audi ungefär.
 
Hmm...kompisens Audi Quattro dricker bensin som en svamp med släp. Drar inte sådär jätteblygsamt utan släp heller, men fullt uthärdligt. Men med släp, ffa med kompisens tuunga släp så dricker den som en jäkla svamp. På 14 mil tomt släp och 20 mil lastat släp, blandad körning, så drack den upp nästan en hel tank a 700 kr. :crazy: Släpet är iofs extra stort på alla ledder och tar en del vind etc. Släpets tomvikt + lasten var ungefär 1400 kg.
 
Min drar 1,1-1,2 med släp och häst. Jag har en enkelaxlad star med häst som väger drygt 650 kg.

Visst är bensinförbrukningen högre än en tvåhjulsdriven men det är den ju även om man tex har en "jeep" som grand vitara eller honda CRV. Jag har kört fast med släp på leriga ängar en gång för mycket, jag vägrar ha tvåhjulsdriven bil så länge jag regelbundet åker iväg med pållen. Förra vintern fastnade jag med 240:n och släpet i en backe, kom inte upp. DET var inte kul.

Nu bor ju jag i stockholm så det gör ju sitt för bränsleförbrukningen, när jag är hemma i skåne ligger snittet på 0,8. Tilläggas bör att motorn är en 1,8Ts, ca 180 hästar.

Jag trivs med den och känner mig tryggare vid taskigt väglag. Det är såklart dyrt att serva den men något som man kan ta i beaktande är audis mobilitetsgaranti vilket jag själv fick utnyttja häromveckan. De har nämligen en garanti som säger att om bilen lägger av så ringer man ett nr och får bilen bärgad och en hyrbil helt utan kostnad. Det hände faktiskt mig, mitt i stockholm, med hästtransport på... en söndag... Tack och lov utan häst, vi höll på att flytta. Kopplingen gick sönder (en förslitningsgrej) och bilen blev stående. Vi fick bärga bil, släp och hela faderullan men det kostade inte en spänn (utom reparationen förstås men den gick på försäkringen). Denna gäller förstås om man servar bilen på auktoriserad verkstad MEN den gäller under bilens hela livstid.

Det låter kanske futtigt men just då var jag j-kligt glad att den fanns. :bow: Bärgning av bil OCH släp är inte billigt, inte heller när man måste fixa hyrbil med dragkrok.
 
En sak till, om det går i soppa för 700 spänn i tanken, är det då inte en A6:a? den är större och drar mer. I min får man inte i så mkt bensin :)
 
Jag bestämde mig för att ha fyrhjulsdrivet en vinter när jag kanade baklänges i en isig backe med släp och hästar i! Då sa jag, det här vill jag aldrig göra om!

Quattron går helt otroligt bra vid dåligt väglag. Faktiskt går den så bra att den största risken är att man aldrig märker att det är halt.

Och visst är Audis mobilitetsgarant bra men den förutsätter ju att man servat bilen på någon av deras svindyra verkstäder för att den skall gälla!
 
Jo och sen funderar jag på om det är Quattorn som ger hög bränsleförbrukning eller om det är en häftig motor som är boven i dramat. ;)
 
Där sa du något :idea:

När jag tänker närmare på det så har hon en "lurvig" motor ja! Vad det är för närmare modellbeteckning (A4, A6 etc) vet jag inte/minns jag inte men jag vet att den har extra "lurvig" motor som drar upp förbrukningen.

PuckoAlex har ju inte tänkt på det där att det är olika ;)

Den är iaf jädra bra, den är även med dubbfria vinterdäck (och dito på transporten) överlägsna framhjuldrivna med dubb =)

Jag är näjd sålänge jag slipper dra (vintertid) med bakhjulsdriven 245:a... Tog mig inte ens av gården när det var is (back och sen 90 graderssväng uppåt i ny backe). Var snökedjor på om man skulle härifrån ;)

Får väl se vad lilla framhjulsdrivna Citroenen klarar av i vinter, lättviktare som den är =) Eller så får jag mordhota grannarna och förklara för dem vad SAND är och hur det används. De plogar förjävla dåligt här. För det första så är det alltid 1 dm packad snö/is. Fungerar bra sålänge det är packat, blir inte kul när det är modd. :mad: Tom pappas lastbil började slira och gira i moddem =/

Ännu roligare är det när det är modd ovanpå blankis *stönar*

/Alexandra - som dörmmer om en fyrhjulsdriven men det lär få vänta..ett bra tag..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 498
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej! I ett nytt stall så får jag knappt plats i deras sadelkammare. Det är litet och väldigt trångt och jag har en del grejer tyvärr...
Svar
2
· Visningar
609
Senast: MimmiNO
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 882
Senast: Görel
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp