Ni som har en egen transport!!

amkm

Trådstartare
Jag undrar lite över 1300kg,1400kg och 1500kg's transporter,olika märken.Hur många kilo häst får era transporter ta?? Vilket "märke" har ni? Vilken typ är det?

Är på jakt själv efter en transport men tycker att i stort sett alla 1300kg's släp har så lastvikt.Trane har t ex endast 590 kg om jag inte minns fel,och då får man ju knappt in en stor häst.. :confused: :confused:
 
Du har så rätt! Anledningen till att många transporter har låg lastvikt är att man skall få framföra dessa lagligt med B-körkort. Enligt Hästmagazinets undersökningar så är det inte heller helt säkert att man får lasta vad som står i registreringsbeviset heller för den delen bara för att transportens riktiga vikt inte stämmer överrens med registreringen. Kan vara värt att kolla vad transporten verkligen väger så man inte kör omkring med överlass. Det är böter på det och är det mer än 25 % (tror jag det var)överlass så sitter körkortet löst. Själv har jag ett Umesläp med totalvikt på 1950 kg så jag får lasta 1100 kg med den bil jag har nu. Men så har jag BE-kort. Helt klart värt att ta ett sådant. :)
 
Gisebo -96. Väger 1300 kg, får lasta 650 kg (har tagit ur mellanväggen så jag har väl något kilo mer tillgodo :angel:)
 
Enligt registreringsbeviset får jag ta 650 kg häst med mitt Trane -92 (enkelaxlat 1300-släp). Det är ju inte samma sak som att den verkliga vikten stämmer överens med tillåten lastvikt, tyvärr :(
 
Näe,tyvärr är det väl så,men man får ju börja med att kolla vad som står på reg. papprena,för att åtminstone ha en chans att hitta ett släp för heffaklumpen på 720 kg.. *suck*

Jag har för mig att vi kikade på en ny Trane,med lastikt på endast 590 kg..Kan ha fel också..
Nån som vet vad en Värmlandsvagn 1300kg får "ta" egentligen?
Vi hyr en sån för det mesta..
 
Jag har börjat inse,att det är enklast att ta BE-körkortet istället.Framförallt för att vi har ett hbl på lite över 700 kg..

Nån som har enaxlat boggiesläp??
 
Jag har ett Kylinge -90 med fronturlastning som får lasta 560 kg enligt registreringsbeviset. Jag tror att fronturlastade släp får lasta mindre eftersom luckan väger så mycket, så vikten på släpet blir högre än utan frontlucka.

Om totalvikten på släpet är 1300 kg så får man ju lasta 1300 kg minus vikten på själva släpet, så om själva släpet blir lättare så får man lasta mer.

Nyare släp får väl i regel lasta mer också eftersom de är tillverkade i lättare material.

mvh Jessica
 
Njae,det verkar inte behöva betyda det,jag trodde så..
Jag var in på Kylinges hemsida och kikade i förrgår och där stod det att nya Kylinge Orion 1300 kg får lasta endast 590 kg! Vilket i sig förmodligen gör egentligen de flesta större hbl inte får åka 1300-släp..
 
Jag har också en jättehäst, men vet inte riktigt vad han väger. Jag är alltså också ute efter en transport med så hög lastvikt som möjligt. Bilen får dock endast dra max 1400 vare sig jag har B-körkort eller BE, så det är 1400 kg som gäller för mig. Det jag har kommit fram till är att det går åt mer vikt för boggis och sadelkammare m.m. Just nu kör jag min häst i en enkelaxlad Dalavagn -01 med totalvikten 1300 kg och max lastvikt är 730 kg. Normalt sett ligger dalavagnarna på maxlastvikten 700 kg. Jag har jämfört och jämfört mellan de olika transportmärkena för att få högsta möjliga maxlast på transporten och kommit fram till att dalavagen är "bäst" med tanke på den höga maxlasten i förhållande till den låga totalvikten. Kylingekärran behöver du inte ens titta åt (om du inte ska ha en 2000 kg) för Orion med totalvikt på 1300 kg får bara lasta 580 kg! Observera att jag inte tittat på ex umesläp, för de har jag endå inte råd med.

Ja, det bästa är nog att ta BE-kort. Problemet är bara att då bör även resten av familjen (användarna) ha det och så måste man ha en tillräckligt stark bil. Men det kanske du har...

Lotta
 
Ja, det kan kanske stämma att frontluckan väger runt 50 kg.

Kan det vara så att Kylingekärrorna är tyngre än andra vagnar? De verkar ju helt klart stabila i kontruktionen i alla fall.

mvh Jessica
 
Borde man inte fråga sig varför det är sådan skillnad på vikt på släpen?

Det finns ju en anledning till att vissa släp är tyngre och andra lättare. Jag är rädd att tillverkaren balanserar mellan säkerhet och vikt när de tillverkar vagnarna. En lätt vagn kan aldrig vara lika säker på vägen som en tyngre.

Jag tror ju inte Kylinge tillverkar tyngre släp bara för att vara så jäkliga mot oss konsumenter som möjligt. De skulle ju snarare tjäna på att göra vagnarna lättare och på så vis få en större marknad att bearbeta.

mvh Jessica
 
Jag har en Boj Alumin som är enkelaxlad som är typad till 1400 kg och jag får då lasta 900 kg på B-kort! Så det räcker gott och väl till att lasta mina två islänningar.
 
Ume-släpet får generellt sett lasta lite mer eftersom de har en lättare konstruktion med aluminium.
Sedan vill jag påminna om att flertalet tillverkare faktiskt vägen in sina släp helt utan inredning, dvs gummimatta, mellanvägg, reservhjul, bommar osv. Gissa vad det väger!!! Man blir överraskad... :crazy:
 
Åhhh,Dalavagnen hade jag inte ens tänkt på..
:o
Tackar och :bow:
Ska genast kolla upp den lite mera..

:bow: :bow: :bow:
 
Jag kör en Boj Bravo tvåaxlad. Totalvikt 1300 kg, lastvikt 670 kg. (fast det räcker tyvärr inte till din häst ändå...)

Jag har dörrar som tillbehör men tycker att de är nästan lika tunga som mellanväggen. Om du ligger på gränsen till övervikt får du kanske räkna på eventuella dörrars vikt också.
 
Vi kör oftast utan både mellanvägg och bommar,så vi kanske kan få ngt mera lastvikt..*suck*

Några annan som har andra släp? :confused:

Typ Chess,Caliber osv..
 
Bästa lösningen tror jag faktiskt är att fixa BE- kort. Du har ju en relativt :p tung häst....
Jag vet, för jag har samma problem men som tur är så har gubben körkorten som krävs :smirk:. Min kylinge har en maxlast (enl papperen :angel:) på 760 kg. Sist år vägde hon 645 kg men har ökat i vikt sen dess. HUR mycket vet jag dock inte... :smirk:

Det är svårt med transporter eftersom de har felvikt iom inredningen. I hästmagazinets test var det väl bara 2 vagnar som klarade sig....flera hade stor skillnad :mad:
 
Precis! Vikten på pappret stämmer inte alltid med verkligheten.
Jag hade ett Kylinge 1500, tjänstevikt 640kg, maxlast 860kg.
Ställde det på vågen och tjänstevikten var 840kg så då fick jag lasta 660kg (vilket var grönt för mig ändå då min pålle vägde 600kg när jag vägde honom)
Inte så kul om det är lika mycket på ett 1300-släp med en påstådd lastvikt på 590kg :crazy:

Påpekade detta för de som säljer släp och de sade att de gjorde ofta så förr att de reggade in dem utan inredning. Nu har de ju haft nån koll på det där i nån tidning så de lär väl bli lite mer noga i framtiden för hoppningsvis.
 
Vill passa på att uppmärksamma er på att ringa olika försäkringsbolag när ni försäkrar ett hästsläp. För mig var Länsförsäkringar billigast med 301 kr/år för helförs. medan ett annat bolag tog hela 589 kr.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 426
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej! I ett nytt stall så får jag knappt plats i deras sadelkammare. Det är litet och väldigt trångt och jag har en del grejer tyvärr...
Svar
2
· Visningar
601
Senast: MimmiNO
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 814
Senast: Görel
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp