Ni som har era dräktiga ston med andra inackorderingar?

Jag tänker eftersom vaccinet ger långt ifrån fullgott skydd?

Nej, men livet har inget fullgott skydd, punkt :p Vi har ett litet eget stall och inga möjligheter att helt separera tävlande hästar/inackorderingar från avelsstona. Kan man inte separera helt får man göra det bästa av situationen. Har på 10 år inte varit med om kastning, virus abort eller av annan orsak.
 
Nej, men livet har inget fullgott skydd, punkt :p Vi har ett litet eget stall och inga möjligheter att helt separera tävlande hästar/inackorderingar från avelsstona. Kan man inte separera helt får man göra det bästa av situationen. Har på 10 år inte varit med om kastning, virus abort eller av annan orsak.

Jag frågar av den anledningen att vi har fått erbjudande att hyra en del av ett stall för våra dräktiga ston. Stället har allt vi kan önska förutom att den andra hyresgästen som vi skulle dela stallet med i sin tur här olika hästar inackoderar och utbildar. Det innebär att det kommer flera av "hennes" hästar kommer att komma och gå. Våra ston är vaccinerade men känner mig fundersam om de är en stor risk för smittspridning? Undrar hur andra avelsfolk gör?
 
Jag frågar av den anledningen att vi har fått erbjudande att hyra en del av ett stall för våra dräktiga ston. Stället har allt vi kan önska förutom att den andra hyresgästen som vi skulle dela stallet med i sin tur här olika hästar inackoderar och utbildar. Det innebär att det kommer flera av "hennes" hästar kommer att komma och gå. Våra ston är vaccinerade men känner mig fundersam om de är en stor risk för smittspridning? Undrar hur andra avelsfolk gör?

Då förstår jag. Jag hade personligen avstått. Även om du inte får in just abortvirus så kan det komma all möjlig skit in med nya hästar, och även om hon inte skulle hantera era ston direkt så blir det sjukt mycket cross contamination som man inte ens tänker på.
Vi har haft tävlande hästar inhyrda i stallet med stona, men då var det bara en häst och de flesta åker bara på tävling med friska fräscha hästar trots allt.
 
Jag frågar av den anledningen att vi har fått erbjudande att hyra en del av ett stall för våra dräktiga ston. Stället har allt vi kan önska förutom att den andra hyresgästen som vi skulle dela stallet med i sin tur här olika hästar inackoderar och utbildar. Det innebär att det kommer flera av "hennes" hästar kommer att komma och gå. Våra ston är vaccinerade men känner mig fundersam om de är en stor risk för smittspridning? Undrar hur andra avelsfolk gör?

I år har jag mitt dräktiga sto inhyrd hos min tränare, som har drygt 20 egna hästar (som mestadels håller sig kvar på gården) samt tar in några tillridningshästar ibland. Den största smittrisken ser jag dock som att tränaren/stallägaren är iväg på andra anläggningar flera ggr i veckan ifm undervisning.... Så människor kan utgöra en minst lika stor risk för smittspridning som hästar. Jag har mitt sto vaccinerat, men de andra dräktiga stona på stallet är inte vaccinerade.

Kan ni separera ston och föl från de andra hästarna på ett bra sätt? Olika hagar som inte ligger precis bredvid varandra, och undvika att samma personer hanterar hästarna? I så fall skulle jag nog ta chansen, om stallet verkligen är allt vad ni önskar i övrigt.
 

Liknande trådar

Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 325
Senast: ameo
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
2 964
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
484
Senast: Cheraderama
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 538
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp