Ni som har erfarenhet av semin - hjälp mig se klart

M

marrr

Hej!
Skriver som en ny användare för jag vill inte trampa någon offentligt på tårna, men behöver er hjälp att se på den här situationen.
Kanske det är så här det går till, eller så har jag haft otur :(

Bestämde mig för att använda fryst semin i år.
Stationen ligger belägen i Belgien och hingstägaren bor i ett tredje land.

I kontraktet så står det att man betalar en bokningsavgift på 200 EURO till hingstägaren och 100 EURO till stationen för packetering osv. Frakt tillkommer.
Även såklart seminavgiften på ca 8000 kr men det här inte hit.

I samtal med hingstägaren kom vi överrens om att 10 strån skulle skickas.
Vanligtvis skickas bara 5 strån med denna hingst, men hingstägaren ville gärna att jag skulle "ha över" till mina andra ston, detta är en bra hingst och jag använder honom gärna fler gånger.

JAG trodde med bergsäkerhet att h*n menade 10 DOSER - alltså till 10 brunster.
Fel ett.

Jag är glad i hågen och tror jag gjort ett "klipp" med frakter osv - tills min veterinär upplyste mig om att det var jättesmå strån och att det rörde sig om 5 strån per dos - alltså hade dom skickat till max 2 brunster.
Det snålaste min veterinär varit med om är att de skickat 6 doser.

Ja ja tänkte jag - mitt fel delvis - jag är inte så insatt och vi missförstod varandra. Vi testar med 10 strån.
Skicket kostade 5000 kr. Plus packteringen 1000 kr och även fick jag senare veta att veterinären skulle skriva intyg men det ser jag mer som orutin från min sida.

Räkningen var specificerad i Belgiska France som f.ö inte existerar längre så jag vet inte ens vad varje sak kostar i EURO. Kan ju vara av yttersta vikt till min revisor bland annat.
Jag bad om en räkning i endast EURO men då fick jag inget svar.

Det visade sig att de behövde alla 10 strån till en brunst då hon dröjde med ägget, så vi höll tummarna att hon skulle ta sig.
Det gjorde hon INTE.

Det var ca 4 dagar kvar till ägglossning och jag ringer hingstägaren - inget svar. Inget svar i Belgien heller. Varken på telefon eller mail.

När jag nu får tag i hingstägaren så förklarade jag att jag ÅTMINSTONE ville ha till mina resterande 2 brunster a`5 strån. H*n säger då att h*n ska skicka 20 strån för att vara säker och "snäll". Okej - ytterligare 5000 kr i skick plus 1000 kr packetering och även ett intyg till men då har vi alla fall strån, tänkter jag.
Fel två.

H*n sköter all kontakt med Belgien så h*n ringer och säger att de ska skicka 20 strån.
BRA.

Skicket kommer sedan första påringningen 1 vecka försent så vi måste hoppa den brunsten och spruta igång henne.

När skicket sedan kommer visar det sig att det bara är 10 strån!
Jag ringer hingstägaren som säger att h*n sagt 20 till Belgien och att nu ska dom betala frakten för resterande 10 anser h*n.
Det tycker jag är rimligt då jag redan lagt ut 12 000 kr på skick och packtering som jag ändå anser att dom borde gett mig till 3 brunster direkt.

Hingstägaren ska prata med Belgien och ringa mig.
Ingen ringer.
Jag mailar Belgien som äntligen svarar och säger att dom gjort som dom blivit tillsagda .
Dvs skickat 10 strån enligt anvisningar av hingstägaren.
Jaha....
Jag ringer åter hingstägaren och nu inget svar. Skickar sms och mail - inget svar.
Ringer å ringer - inget svar.

Inte förrän jag skickar ett sms angånde annat ärende och ett "ha det gott mvh" på slutet - då får jag svar om det andra ärendet.
Härligt - nu frågar jag IGEN hur det blir med resternade skick.
Då återigen inget svar.

Så nu står jag med 10 strån för lite och de skyller på varandra - ingen har tänkt stå för de 5000 kr som det kostar att skicka.
Stoet insemineras nu med de sista stråna och jag har en brunst kvar på stationen.

Jag tycker öht det skötts dåligt men jag vet inte vad man kan förvända sig med så många mellanhänder?
Vem har det yttersta ansvaret? Vad kan jag kräva? Vad har jag RÄTT att kräva?

Ni som kan det här - snälla läs mitt långa inlägg!

MVH Marrr
 
Sv: Ni som har erfarenhet av semin - hjälp mig se klart

Just detta förfaringsätt är ju vansinnigt. Dock har jag förstått att det är så halvblodsaveln fungerar...

Det jag undrar över är om din veterinär seminerar INNAN ägglossning?

Det verkar ju skumt när du skriver att ni seminerat upp de tio stråna på två doser 4 dagar INNAN ägglossning.
 
Sv: Ni som har erfarenhet av semin - hjälp mig se klart

Nej nej, fel.

Hon seminerades när veterinären ansåg att ägget skulle gå eller hade gått, men av ngn anledning ville dom använda de sista stråna för att det låg kvar eller dröjde.
Något sådant. Det skedde bara timmar på varandra.
Men dom sa att vanligen så använder man 5 strån.

Det var 4 dagar kvar till en NY brunst så det var bråttom att få hem nya strån.
Det var då som inte svarade och skicket kom 1 vecka för sent.

CK jag tycker inte heller att det är rimligt men jag är lite nyfiken av det jag skrev - vilket tycker du är vansinnigt?
Allt eller bara något?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni som har erfarenhet av semin - hjälp mig se klart

Nej nej, fel.

Hon seminerades när veterinären ansåg att ägget skulle gå eller hade gått, men av ngn anledning ville dom använda de sista stråna för att det låg kvar eller dröjde.
Något sådant. Det skedde bara timmar på varandra.
Men dom sa att vanligen så använder man 5 strån.

Det var 4 dagar kvar till en NY brunst så det var bråttom att få hem nya strån.
Det var då som inte svarade och skicket kom 1 vecka för sent.

CK jag tycker inte heller att det är rimligt men jag är lite nyfiken av det jag skrev - vilket tycker du är vansinnigt?
Allt eller bara något?
Jag tycker att det mesta du skriver låter helt vansinnigt! Är det halvblodsavel vi pratar? :angel:
 
Sv: Ni som har erfarenhet av semin - hjälp mig se klart

Heh heh heh...ja kanske det ;)
 
Sv: Ni som har erfarenhet av semin - hjälp mig se klart

Spelar ingen roll.
Vill inte peka ut nåt eller någon, aveln kan kanske se ut så lite överallt och det jag egentligen vill höra är om det är så här?

Vad kan man kräva? Skulle jag krävt det redan från början?
Vad ska jag göra?
Vem ska jag bita? :angel:
 
Sv: Ni som har erfarenhet av semin - hjälp mig se klart

Spelar ingen roll.
Vill inte peka ut nåt eller någon, aveln kan kanske se ut så lite överallt och det jag egentligen vill höra är om det är så här?

Vad kan man kräva? Skulle jag krävt det redan från början?
Vad ska jag göra?
Vem ska jag bita? :angel:
Då kan jag inte hjälpa till att svara då jag inte vet något om vad som gäller vid betäckningar av andra raser än min egen och det är halvblod!
 
Sv: Ni som har erfarenhet av semin - hjälp mig se klart

Är det skillnad?
Vad kan man då göra om det är halvlbod?
Vad finns att göra då som inte går vid andra raser?

Frågar bara för att det vore högst intressant om det är skillnad och i sådant fall vad skillnaden är. Om det är ex en förening bakom som styr upp saker.
 
Sv: Ni som har erfarenhet av semin - hjälp mig se klart

Är det skillnad?
Vad kan man då göra om det är halvlbod?
Vad finns att göra då som inte går vid andra raser?

Frågar bara för att det vore högst intressant om det är skillnad och i sådant fall vad skillnaden är. Om det är ex en förening bakom som styr upp saker.
Jag vet inte om det är olika regler eller direktiv som gäller för vad som är brukligt mellan avelsförbunden. Det är därför jag inte törs svara förrän jag vet vad vi pratar om. ;)

Hörru´CK vad heter den där boken nu igen som innehåller allting angående semineringar, doser etc. som ni inom travet arbetat efter i så många år. Jag vet att vi hänvisat till en sida i tidigare diskussioner om liknande förhållanden som är tagen ur den boken...

Kommer du ihåg?
 
Sv: Ni som har erfarenhet av semin - hjälp mig se klart

Hur många strån står det att det ska skickas enligt kontraktet? Om det är fler än de strån som du fick med det första skicket så ska inte du stå för skickkostnaden för de strån som ej kom då och som enligt kontraktet skulle kommit första skicket.

Det du kan göra om du anser att ett avtalsbrott är begånget är att kontakta advokat och jag tror inte de råder dig till att processa rättligt då saken rör främmande land.
 
Sv: Ni som har erfarenhet av semin - hjälp mig se klart

Tack för svar.
Clownen: Jag vill inte verkar dum, när jag tänker efter så spelar det ingen roll om jag förstäljer att det inte är halvblod vi pratar om.
Tack för att du funderar åt mig.

Rebus: Det står endast skrivet 10 strån, men som jag skrev så uppfattade jag det som 10 doser på knacklig engelska, men det är endast till max 2 doser.
Så det blev en tilläggsbeställning utan kontrakt (muntligt) på 20 till men då kom det bara 10.

Ska kika på länken nu!
 
Sv: Ni som har erfarenhet av semin - hjälp mig se klart

Rebus: Det står endast skrivet 10 strån, men som jag skrev så uppfattade jag det som 10 doser på knacklig engelska, men det är endast till max 2 doser.
Så det blev en tilläggsbeställning utan kontrakt (muntligt) på 20 till men då kom det bara 10.
Det är ett relativt vanligt fel som många stoägare gör att man stirrar sig blind på hur många strån man får för en summa pengar ;) Strunta i stråna det är inte dom stona blir dräktiga på utan levande spermier. ;)

Jag brukar säga strunta i stråna och ta reda på doserna istället, när ni vill veta vad ni betalar för. Fråga alltid efter vad en garanterad dos om x antal levande spermier kostar i kronor/euro. Kan inte hingstägaren svara på det så skulle jag inte handla :D
 

Liknande trådar

Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 582
Senast: Lobelia
·
Avel Jag är inte ute efter att smutskasta någon med denna tråd, och kommer därför inte att nämna några namn på varken hingst eller ägare. Det...
2
Svar
32
· Visningar
4 805
Senast: JSH
·
Trav Jag har länge siktat på att betäcka mitt sto 2012. Har (som de flesta andra av oss travnördar) lusläst hingstkatalogen hela våren för...
Svar
11
· Visningar
2 067
Senast: Nafayette
·
Hundavel & Ras Såg för ett par år sen ut en ras som verkar passa mig och började leta uppfödare. Hittade några som verkade extra seriösa o passande vad...
Svar
10
· Visningar
1 897
Senast: Buster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp