Bukefalos 28 år!

Ni som har hennat håret!

Lolita

Trådstartare
Är sugen på att testa å henna håret men vet inte om jag vågar. Frågade en frisör vad hon tyckte om hennafärg och hon påstod att håret blir jättefint de första gångerna man färgar, men att det sedan efter ett tag säckar ihop totalt :S, medan en annan frisör jag frågade inte hade någon erfarenhet av detta. Har läst på mycket om det och vet att man inte kan färga över det med vanlig färg osv. Men hur har erat hår blivit efter ni har färgat? Kan det bli precis vilken färg som helst? Vilket märke är bäst? :crazy::crazy::)
 
Sv: Ni som har hennat håret!

Jag har färgat med Lush rödaste henna 3-4 gånger. Det är bökigt att färga med, tar lång tid men håret blir jättefint och ger ett hållbart resultat tycker jag! den rödaste färgen försvinner efter ett tag men mitt hår får en massa nyanser och folk tycker det ser väldigt naturligt ut. Jag har inte färgat mitt speciellt tätt men har inte märkt att det skulle ta illa vid sig av det.

Nån gång har jag ett tag efter försökt färga med vanlig hårfärg men då blir det inte alls rätt färg.. Antingen får man färga om med henna alternativt låta all henna försvinna
 
Sv: Ni som har hennat håret!

Jag har hennat i flera år och mitt hår är precis som vanligt. Henna kan torka ut håret när det är nyfärgat så jag rekommenderar att ta extra bra hand om det före och efter färgning.

Henna kan bara bli rött, olika skördar och odlingsförhållanden kan dock ge olika nyanser och intensiteter. Om du hittar brun/svart/klar henna så är det inte henna. (Personligen skulle jag undvika Herbiques henna då det är oklart vad som faktiskt finns i blandningen).

Henna är näst intill omöjligt att bleka ur håret, dock kan man, om man använder helt ren henna, ofta färga över om man ledsnar. Dock blir det ju alltid rött i grunden.

Värt att veta är att färgen djupnar successivt. Den färg du har när det är nyfärgat är inte den slutgiltiga färgen.
 
Sv: Ni som har hennat håret!

Jag har i lite henna i håret när det börjar se solblekt och trist ut (jag är naturligt rödhårig). Dessutom lindrar det klåda och eksem i hårbotten.

Senaste gångerna har jag använt Lush hennakaka, men är inte helt nöjd med den. Innehåller lite för mycket smågrenar och skrot för min smak. Men jag har inte provat så mycket annat så jag har inget att jämföra med :D Nästa gång ska jag köpa en mer finmald variant.

Jag brukar blanda med hett vatten, balsam och lite olja. Låter det sitta i så länge jag orkar och duschar ur det, noggrant. Blir så fint så. Och slutar klia!
 
Sv: Ni som har hennat håret!

Jag tänkte färga håret rosa snart, går ut efter 2-3 veckor, Hur mycket längre måste man vänta på innan man kan prova henna? Hur lång tid tar det innan färgen går ur? Mitt hår blir väldigt solblekt och grådaskig, vill färga med något så naturligt som möjligt (som inte är djurtestat) kan henna vara något för mig?
 
Sv: Ni som har hennat håret!

Jag färgade med henna i många år och blev jättenöjd med resultatet. Det blev riktigt knalligt rött på ljusblont hår, skitsnyggt! Tycker jag då ;)

Mitt hår blev tjockt som sjutton, väldigt smidigt att kamma ur efter dusch (vilket ju kan vara krångligt med tjockt långt hår), glansigt och fint i flera dagar efter tvätt och ja, det var super!

Det negativa är att det luktar blött hö när man ska smeta i det och gärna fortsätter lukta så i några dagar. Sedan rann det rött efter tvätt i ett par veckor eller så också trots att jag hade sköljt ur det till vattnet klarnade och mer därtill.

Nu var detta kanske elva-tolv år sedan, men jag tror att jag brukade köpa mitt på Body Shop. Det känns som om det var Apoteket, men det har jag förmodligen helt fel i.
 
Sv: Ni som har hennat håret!

Henna kan bara bli rött, olika skördar och odlingsförhållanden kan dock ge olika nyanser och intensiteter. Om du hittar brun/svart/klar henna så är det inte henna. (Personligen skulle jag undvika Herbiques henna då det är oklart vad som faktiskt finns i blandningen).
Vart att upprepa. Manga forpackningar som pastas innehalla henna ar kraftigt utblandade med andra tillsatser, ibland kemiska sadana.

Dock kan man farga haret svart eller brunt genom att blanda hennan med indigo, amla eller andra vaxter.
 
Sv: Ni som har hennat håret!

Skulle du vilja visa en bild hur det blir då?

Jag är rödblond och vill gärna ha mer rött, men med vanlig färgning sätter mina röda pigment igång och jag ser ut som en clown. Så funderar på henna:)
 
Sv: Ni som har hennat håret!

Jag har använt Lush henna i två år nu, det är helt underbart! Det räddade mitt hår. Höll på att trilla av, jag var sönderblekt och sårig i hårbotten efter en "punk-fas" ^^. Stod inför att typ raka av håret eller testa henna - vanliga hårfärger funkade inte, de rann bara ut eftersom håret var helt paj.

Numera får jag massor av beröm för min hårkvalité och färg :). Använder den rödbruna kakan. Visst, det är lite meckigt, men jag behöver bara göra det var tredje månad och det håller håret i fint skick. Utväxterna är i princip osynliga eftersom jag valde en färg som inte var alltför långt ifrån min naturliga.

Det jag behöver tänka på är att mitt hår blir väldigt flottigt direkt efter färgningen, så jag brukar färga det på tidig kväll, tvätta ut innan jag går och lägger mig (obs! ha inte kuddöverdrag du är rädd om när det är nyfärgat och fuktigt), sen tvätta det på morgonen.

Innehåll:
Red Henna (Lawsonia inermis), Cocoa Butter (Theobroma cacao), Indigo Herb (Fera tinctoria), Ground Coffee (Coffea arabica), Fresh Organic Lemon Juice (Citrus limonum), Irish Moss Powder (Chondrus crispus), Clove Bud Oil (Eugenia caryopyllus), *Citral (*Citral), *Eugenol (*Eugenol), *Geraniol (*Geraniol), *Citronellol (*Citronellol), *Limonene (*Limonene), *Linalool (*Linalool), Perfume (Perfume)
* = occurs naturally in essential oils
 
Sv: Ni som har hennat håret!

KL*
Tack för alla svar! Skönt att höra människor som har färgat i flera år utan att håret tagit stryk som en frisör ville skrämma mig med :) man vill alltid fråga riktiga människor som testat det vad dom tycker för vanliga frisörer är oftast emot medan hennaförsäljare naturligtvis tycker att det är det bästa i hela världen.

Någon som vet vilket märke med henna man kan köpa för att undvika onödiga tillsatser? (mer än Lush, tyckte det lät jobbigt med en kaka :) ) någon skrev att Herbique inte var bra.....

Kopparröd är verkligen min färg, men man blir ju lite osäker på vad det blir för färg efter färgning eftersom att det kan variera också beroende på vad man har för hårfärg innan. Jag vill ha kopparröd, alltså åt det orange hållet, men absolut inte åt vinrött/julrött, vilken färg ska man välja då? Är det de hennorna som finns i olika röda nyanser som innehåller tillsatser?
 
Sv: Ni som har hennat håret!

Inte jobbigt med en kaka, annat än att du får riva den på ett rivjärn innan du blandar den med vattnet. Andra märken köper man "färdigrivna" :).

Jag har inte vågat prova andra märken av samma anledning som du, men jag är rätt "Lush-lojal" också ^^. Vill du prova en Lush-färg och vill ha rödbrunt/kastanjebrunt så är det Caca Marron du ska ha, samma som jag använder. Vill du ha mer orange/kopparröd kanske deras röda kan funka, men jag misstänker att du behöver kolla på andra märken för deras är rätt röd.

Jag hittade två lika risiga resebilder, från före och efter :)! Ser riktigt sliten ut på båda, men dom är åtminstone rättvist risiga, ingen pimpad efterbild direkt :P.

Risig_resebild_fore_henna.jpg


75404_1377536110.jpg
 
Sv: Ni som har hennat håret!

Det är snarare tvärtom, Lush är sammanpressat hack. De "färdigrivna" är helt enkelt bara hackade, inte sammanpressade. Jag tycker bättre om de finfördelade, fint malda pulvren. I Lushs kakor är det så stora bitar, pinnar och skräp..

Jag gillar märken som Jamila, MacUrth. Finmalda och lätta att fördela i håret.
 
Sv: Ni som har hennat håret!

Pinnar och skräp :)? Jag borde ha märkt det vid det här laget, aldrig stött på en pinne ^^.
 
Sv: Ni som har hennat håret!

Va? Jag har haft hur mycket som helst! Fått pilla ut pinnar både ur smeten innan och ur håret efter färgning.. :cautious:
Får väl hoppas det var ett måndagsex jag fick tag i, gillar resultatet väldigt annars!
 
Sv: Ni som har hennat håret!

Hehehe jag kan förstå att du blev "oglatt" överraskad, du borde gått tillbaka med kakan :P. Jag har som sagt kört i två år och aldrig stött på skräp. Det finns dock lite olika grovlek på kornen efter att man blandat med vatten, men det sköljs ju ut när man duschar :).
 
Sv: Ni som har hennat håret!

Men ge mig en bild sthu:p

Blir mer och mer sugen, vill ha typ min vanliga hårfärg fast rödare.
 
Sv: Ni som har hennat håret!

Lånar tråden en aning och kastar ur mig en fråga:

Någon som har en aning om det går att blanda Lushs kakor med varandra? Skulle vilja ha ett mellanting mellan deras Rouge och Marron. Eller tips om andra hennaprodukter som ger en klarar rödfärg utan att det blir helt orangerött?
 
Sv: Ni som har hennat håret!

En bild på pinnar i håret? :p


Jaa, jag kunde fått skicka tillbaka den men skulle inte fått tillbaka pengarna och själv fått stå för frakten.. Jag bor så långt ifrån närmsta butik att det inte var försvarbart att åka dit bara för det :p Men som sagt, jag tycker kakorna är fantastiska om man plockar bort småskräpet :p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är lite trött på min hårfärg. Har väldigt varmt blont hår, nästan lite åt strawberry blonde-hållet men kanske lite mer guldiga toner...
2
Svar
28
· Visningar
3 046
Senast: Blimblom
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 849
Senast: fejko
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 306
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 427
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp