Bukefalos 28 år!

Ni som har hund i hundgård!

Linduzz

Trådstartare
Hur gör ni om dom skulle kissa eller bajsa? Det luktar ju inte så gott varma dagar. Hur gör ni rent?
Vad har ni för underlag i hundgården? Plattor, grus, gräs mm?

Vi har en del i huset som bara är förråd (fd, altan som är igenbyggd med trägolv o glipor i golvet små dock) som vi funderar på att göra till ett hundhus då det är enkelt att ta in dom då det går en dörr från huset direkt in dit.
Vi funderar på att lägga nån plastmatta OM dom skulle kissa eller bajsa så att det inte droppar ner i grunden och lätt att göra rent. Eller skall man lägga nån annan slags matta?
Vad kan man använda som "strö" om dom skulle kissa därinne så att det suger upp? Spån? - Fast det är ju inte så kul o få hundarna rena ifrån det o in i huset..

Någon som kan/vill komma med några vettiga förslag?
 
Sv: Ni som har hund i hundgård!

Nu är jag inte riktigt klar över om det är ett "innerum" eller är som en vanlig hundgård men om det är inomhus så tycker jag att klinkers är det absolut mest lättskötta och hållbara.

En vanlig hundgård ute där hade jag valt plattor, tänk bara på att lägga ut tex lastpallar som hunden kan vila på annars får han snart skavsår på armbågarna. Vi har även ett litet hundhus i trä med altan inne i hundgården. Man ska tänka på att ha en god dränering/underlag under platttorna också. Vi har även haft singel och det funkar men är svårare att hålla rent.

Sen är det ju inte meningen att hundarna ska sitta där så länge att de behöver använda den som toalett, men du menade väl mer om det skulle hända någon enstaka gång förstår jag.
 
Sv: Ni som har hund i hundgård!

Jag har ju mina (stora) hundgårdar "ute i det fria" och rengör dem 1 gång per vecka. Underlaget är grus och hundgårdarna luktar inte ;)

Mina hundar kissar och bajsar inte i kojorna alls, så därinne är det alltid fritt från sådant. Vi byter liggmaterial regelbundet ändå, då det dras in sand och regnar det blir ju hundarna blöta = liggmaterialet blir blött = inte så fräscht.

Jag vet inte riktigt hur du tänkt dig din hundgård, då det låter som där du ska ha den är helt inbyggd?
Det bästa är ju om de har ett hus/koja att gå in i och en riktig rastgård utomhus, där de kan leka, kissa och bajsa.
 
Sv: Ni som har hund i hundgård!

Där vi bodde förut hade vi plastmatta inne i hundhuset. I rastgårdarna var det grus/sten, förutom på en del av den ena som vi stängde av när det var valpar. Där var det såna där stenplattor med småsten i (vet inte vad de kallas :angel: )

I den nuvarande hundgården är det cementgolv inne och släta stenplattor ute. De brukar inte skita eller kissa inne så det har aldrig varit något problem. Det som bajsas ute tas enkelt bort med skyffel.
 
Sv: Ni som har hund i hundgård!

Kanske inte det du frågade efter, men jag håller min vovves hundgård - eller snarare inhägnade trädgård - ren genom att rasta honom varannan timme eller lite oftare.
Han sätter sig inte i sin inhägnad så det har han själv valt, och jag tycker det är bra. Vi har en plätt utanför hästhagen där han gör ifrån sig om det inte är promenaddags, det sitter i sen han kom hit som valp.
Men, jag har ju fördelen att vara hemma och ha tid med det, värre om man ska iväg.
 
Sv: Ni som har hund i hundgård!

Allstå förrådet som skall bli hundkoja är i anslutning till huset, har varit en gammal entre. Vi tänkte göra en hundlucka där så dom får det som hundkoja ut i hundgården.
Förstår ni nu?

Naturligtvis skall dom inte sitta där hela dagarna, men eftersom dom är tre hanhundar som gärna markerar o den ena kommer från en kennel som bott ute hela sitt liv, han bajsar o kissar bäst han vill i hundgården. Dom andra två gör det inte om det inte är nödfall.
 
Sv: Ni som har hund i hundgård!

Då förstår jag. Satsa på klinkers är mitt tips, av den typ med lite ruggad yta så att de inte halkar omkring. Om man sen vill vara riktigt noga så kan man göra en brunn/avrinning så att det går lätt att spola av golvet. Men det är ju lite överkurs och kanske inte möjligt att genomföra på en redan befintlig byggnad.

Synd på den hund som vant sig vid att göra sina behov i hundgården sedan tidigare. Det blir lätt ganska äckligt, ganska snabbt och jag tycker att beteendet smittar av sig på resterande hundar ibland också.
 
Sv: Ni som har hund i hundgård!

Ja, det är inte så roligt men finns inte så mkt man kan göra åt det tyvärr..
 
Sv: Ni som har hund i hundgård!

Nej, det förstår jag. Det blir till att plocka o spola rent!
 
Sv: Ni som har hund i hundgård!

Precis. Och då borde väl plattor vara enklast att göra rent?
 
Sv: Ni som har hund i hundgård!

Absolut, det är i a f min erfarenhet. Nackdelen är då det här med att hundarna kan få liggsår men det är rätt enkelt avhjälpt som sagt, t ex med en lastpall el liknande. Sen har vi faktiskt halm i kojans innerdel, det är poppis på vintern. Man får se upp bara så att det hålls fräscht och inte går mögel i det.
 
Sv: Ni som har hund i hundgård!

JAg har en gammal lekstuga som hundhus.. Där är det enda jag behöver göra är att typ sopa rent lite då och då så att de inte dör av dammattacker :p Jag har en vanligplastmatta som underlag där inne, dem varken kissar eller bajsar där.

Ute har jag änn så länge jord.. men ska i sommar beställa hem ett gruslast så det kommer bli grusunderlag.. jag rengör så fort det är skit därinne, trevligare för hundarna, tkr det blev så äckligt efter en vecka som jag körde förut.
 
Sv: Ni som har hund i hundgård!

Om hunden kissar och bajsar i hundgården har man rastat den för sällan! Med 3-4 promenader om dagen kommer den knappast göra sina behov i sin hundgård, ingen hund väljer frivilligt att sitta i sin avföring....
 
Sv: Ni som har hund i hundgård!

I mitt fall, så behöver knappast hundarna sitta i sin avföring, även om de ibland kissar/bajsar i hundgården..
(vilket faktiskt händer när man har unghundar :p ) Det är därför man ska ha stora hundgårdar..
 
Sv: Ni som har hund i hundgård!

Om hunden kissar och bajsar i hundgården har man rastat den för sällan! Med 3-4 promenader om dagen kommer den knappast göra sina behov i sin hundgård, ingen hund väljer frivilligt att sitta i sin avföring....

En hund sitter inte i sin egen avföring om den har en stor hundgård..
Bajsar den på ett ställe så sitter den knappast där hela tiden..
Mina hundar skiter i hundgården, när de gör det så är det för att jag kan inte ta med dem överallt, om man åker till släktingar osv.. Men de mår inte dåligt av sitt hundgårds "liv", men städar man regelbundet där så behöver de verkligen inte sitta i sin egen skit.. som de ändå inte sitter i...
 
Sv: Ni som har hund i hundgård!

Rastar du hästen flera ggr. per dag också för att den inte ska behöva ha skit i hagen? :p Man har ju såklart en ordentlig rastgård till hundhuset/kojan.
 
Sv: Ni som har hund i hundgård!

En hund sitter inte i sin egen avföring om den har en stor hundgård..
Bajsar den på ett ställe så sitter den knappast där hela tiden..
Mina hundar skiter i hundgården, när de gör det så är det för att jag kan inte ta med dem överallt, om man åker till släktingar osv.. Men de mår inte dåligt av sitt hundgårds "liv", men städar man regelbundet där så behöver de verkligen inte sitta i sin egen skit.. som de ändå inte sitter i...

Även om dom inte sitter i sin egen skit, så är väl ändå skitandet ett tecken på att dom tas ut från hundgården alldeles för sällan?? En hund skiter max 1-2 ggr per dag, inte flera ggr i timmen som en häst. Jag bor själv på landet med fyra hundar, att dom skitit i hundgården eller på gräsmattan har nog aldrig hänt tror jag..
 
Sv: Ni som har hund i hundgård!

Alla kan ju inte ha med hundarna överallt...

Åker jag iväg med 4-5 stycken av hundarna och tävlar = Borta från ca 05:00 till 18/19:00 på kvällen, så nog har övriga hundar som fått vara hemma i hundgårdarna bajsat.

Finns liksom ingen anledning för dem att knipa igen hela dagen, när de har stora rastgårdar att vara i under dagen :cool:

Inte heller kan jag ha alla 6 jakthundar lösgående som terriers, Lvh'n Och BC'n och hellre än att de ska sitta inomhus hela dagarna och "bara" rastas 4 ggr/dag, så får de vara ute i hundgårdarna. Det är ur deras synvinkel ett mycket bättre alternativ mot att sitta inne i huset :cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som har hund i hundgård!

Om hunden kissar och bajsar i hundgården har man rastat den för sällan! Med 3-4 promenader om dagen kommer den knappast göra sina behov i sin hundgård, ingen hund väljer frivilligt att sitta i sin avföring....

Våra hundar är ute MINST 4ggr per dag.

Två av dem kommer från en kennel och är 1½år, ena av dom fattar inte att man skall bajsa när vi är ute och går! Den ena börjar fatta det nu men sätter sig gärna i hundgården.
 
Sv: Ni som har hund i hundgård!

Även om dom inte sitter i sin egen skit, så är väl ändå skitandet ett tecken på att dom tas ut från hundgården alldeles för sällan?? En hund skiter max 1-2 ggr per dag, inte flera ggr i timmen som en häst. Jag bor själv på landet med fyra hundar, att dom skitit i hundgården eller på gräsmattan har nog aldrig hänt tror jag..

Våra hundar bajsar då inte så sällan, dom bajsar flera gånger per dag.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Något som bekymrar mig är att jag är mörkrädd på kvällen när jag måste rasta mina hundar. Jag har mindre hundar och dom är tyvärr inte...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 579
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
1 827
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 506
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Hej folket, Låt oss prata hundgårdar! Vi letar hus att köpa. Tanken är att bygga hundgård/-ar när vi väl köpt vårt hus. Tanken är 2x30...
2
Svar
21
· Visningar
4 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp