Ni som har kandar

mirage

Trådstartare
är era stänger (stångar när man pratar om bett?) lika långa som era vanliga bett eller har ni en strl längre på stången? Tyckte att 13,5 såg lite trångt ut på hästen när jag testade nya stången. :crazy:
 
hej

det varierar lite på storlekar,jag har bara bett som precis får plats,det ska inte sticka ut i sidorna menar jag :)
för att det inte ska åka fram o tillbaka.
testa dig fram
 
Jag har 11,5 i vanliga fall men 12,0 på stången. Den främsta anledningen till det är att den bara fanns i "hela" storlekar och 11,0 hade ju blivit för litet. Men jag har blivit lärd att stången ska vara en storlek större för att inte riskera att fastna i bridongen, om det stämmer eller inte vet jag inte.
Om man som jag har en rak stång (eller svagt böjd då) känns det helt okej att den är lite för lång då det ju inte finns någon tungfrihet som kan bli för bred vid för stor storlek.
 
Njäe, jag har lärt mig att betten ska vara lika eller om något ska vara längre så är det bridongen, för om stången är längre än 'normalbettet' kan ju tungfriheten 'åka snett' i munnen.

Har man, som jag, dessutom en häst som drar precis 13,5, skulle 14,5 bli stort och en tvådelad bridong skulle slå i gommen på honom.
 
Det heter stänger även när det gäller bett. :D

Jag har samma längd på stång- och bridongbett.

Immer
 
Har nog kortare stång än bridong, eftersom stången är rak och bettet böjer sig, dvs. de blir lika långa ändå. Det har iallafall inte inneburit något problem.
 
Jag var tvungen att köpa en storlek större på stången (13.5) än pållan normalt har. Såg alldeles för "tight" ut annars. Bridongen är normal storlek (12.5)
 
jag har 13,5 på stången och 14 på bridongen (bridongen är för övrigt ett eggbett- samma anordning som jan brink har :cool: :D) :)Tycker om att ha bridongen lite längre än stången för annars tycker jag bridongen lätt "fastnar" bakom stången :smirk:
 
13,5 för stort???

Förstår inte riktigt frågan :confused: :)
Alltså 13.5 cm är i normala fall för stort för min häst men inte på kandarstången- då är 13.5 lagom. Fick alltså gå upp en storlek. Om det var det du funderade över :)
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 074
Senast: Fazeem
·
Utrustning Jag har inte tidigare haft några större problem med skav vid skänkeln (lite nött kan det se ut på sommaren, men inte mer) men nu med...
Svar
14
· Visningar
970
Senast: fio
·
Utrustning Jag undrar om någon här kan förslå ett par barfota boots till min nya häst som normalt går barfota utan problem. Men på vissa...
Svar
4
· Visningar
456
Senast: skiesabove
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 134
Senast: JennyLz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp