Ni som har köksassistenter/köksmaskin vilken modell har du? Är du nöjd?

nickan1

Trådstartare
Jag ska köpa ny köksassistent då min gamla började ryka och lukta bränt alldeles förfärligt sist jag använde den så den fick snabbt slängas ut på terassen för att svalna. Röken kom från där motorn sitter och den var mer än 15 år gammal så den fick väl nog helt enkelt. Så nu ska jag då köpa en ny och har kollat runt lite snabbt och insett att det inte är någon billig historia...

Därför gör jag lite research innan har kollat lite på tester men vill gärna ha användarerfarenheter också. Vilken modell har du och vad är du nöjd med med den? Finns det olika typer av skålar till den? Jag hade en med både skål och sån där avlång hög sak för att göra t.ex. milkshakes med och blanda annat med vätskor i huvudsak var jättegott att göra t.ex. krossad is och blanda med saft eller annat drickbart på sommaren. Det kanske är mer en köksmaskin då? Är inte så bra på de här termerna känner jag:D Har inte jättestort behov av att göra större degar i den nu när vi är två i hushållet bara så kapaciteten behöver inte vara jättestor.
 
Jag har både en Kitchenaid 5KSM175PSEBK och en Ankarsrum AKM 6230 (ca 5 och 7 år gamla). Ankarsrummen är bra för större degar. 2 satser lussekatter/deg för 2 limpor bröd funkar inte alls för min Kitchenaid. Däremot att göra tex italiensk maräng är betydligt bökigare med Ankarsrummen. Kitchenaidens ballongvisp har vispen fastsatt i huvudet, medan Ankarsrummen har en insats med en mindre vispskål, där visparna sitter fast i mitten, nerifrån, vilket gör att det blir lite svårare att göra rent.

Jag gillar dessutom metallskålen till KA, jämfört med vispskålen i plast till ANK. KA har också fler typar av skålar, keramik, glas, metall mm, ANK har degskål (metall) och vispskål (plast). KA har dessutom lock till sina skålar, det har jag inte hittat till ANK (för att enkelt ställa in grädde direkt i kylen).

Tillbehör tycker jag är snäppet billigare för ANK, och den har kraftigare motor. KA är färggladare och mer inriktad för smetar, men har även lite mer tillgängligare tillbehör, och finns i fler butiker. Annars går det lätt att beställa till båda. Jag har rivsatserna till Ankarsrummen och den är jätte bra! Jag har även testat pastainsatsen till KA, och den var jag också nöjd med.
 
Den här som jag haft hur länge som helst , pga att jag inte gillar att laga mat och baka. MEN den har verkligen gjort sitt jobb när det behövs, inte gjort korv än .
35762
 
Jag har en 30 år gammal Kenwood Chef som jag fick överta från salig mormor när hon tyckte att hon inte skulle baka lika ofta längre. Hon tog då den mindre, nu minst 45 år gamla assistenten av samma märke som hade varit hennes systers och blev min när jag flyttade hemifrån. :D
Den har degkrok, K-spade och ballongvisp som standard, sedan går det att köpa till alla möjliga tillbehör.
Jag har köttkvarn och en blender/mixer i glas.
Syrran köpte en ny Kenwood för några år sedan och den verkar hålla samma kvalitet som de äldre varianterna.
 
Jag ska köpa ny köksassistent då min gamla började ryka och lukta bränt alldeles förfärligt sist jag använde den så den fick snabbt slängas ut på terassen för att svalna. Röken kom från där motorn sitter och den var mer än 15 år gammal så den fick väl nog helt enkelt. Så nu ska jag då köpa en ny och har kollat runt lite snabbt och insett att det inte är någon billig historia...

Därför gör jag lite research innan har kollat lite på tester men vill gärna ha användarerfarenheter också. Vilken modell har du och vad är du nöjd med med den? Finns det olika typer av skålar till den? Jag hade en med både skål och sån där avlång hög sak för att göra t.ex. milkshakes med och blanda annat med vätskor i huvudsak var jättegott att göra t.ex. krossad is och blanda med saft eller annat drickbart på sommaren. Det kanske är mer en köksmaskin då? Är inte så bra på de här termerna känner jag:D Har inte jättestort behov av att göra större degar i den nu när vi är två i hushållet bara så kapaciteten behöver inte vara jättestor.

Jag har en Kitchen Aid som jag är jättenöjd med. Använder den mest till degar, ska jag vispa något tycker jag elvispen är smidigare, plus att bunken till Kitchen Aiden är onödigt stor (speciellt i diskmaskinen sen.)
Nackdelen är ju såklart att den inte klarar mer än 7,5 dl degvätska, så bakar du jättesatser bullar/bröd bör du nog kika på en Ankarsrum eller liknande.

Jag fick till ett riv-tillbehör till min, grymt om man vill riva mycket ost eller potatis till raggmunk och så vidare.

Annars låter det ju som du har mer behov av en mixer.
 
Vad du ska ha beror på vad du vill kunna göra. Jag skulle t ex aldrig kunna bli nöjd med en kitchenaid som många tycker är så bra. För mina behov är den alldeles för liten och klen. Jag har en gammal (30 år) hederlig elektrolux hushållsassistent och skulle den dö hade jag letat efter en likadan/likvärdig. Assistenten klarar nästan allt när det handlar om större volymer. Fixar degar på 10-15 dl degvätska utan problem och jag har alla tillbehör som mixer, iskross, kvarn osv. men det är inget jag plockar fram för att göra smågrejer och små degar (under 5 dl degvätska) blir helt enkelt inte lika bra som i en mindre maskin. Till mindre degar fungerar andra maskiner bättre.
Jag har också en enklare variant som heter bosch electronic. Fast skål med två olika vispar och en degkrok som fungerar toppen till pyttedegar som typ pizzadeg och till tunn smet, maräng osv. men jag skulle aldrig baka bröd, bullar eller andra större degar i den för det fixar den inte men den gör små degar (under 5 dl degvätska) ypperligt bra. Jag har också en vanlig matberedare som fungerar fint till diverse kakdegar och annat man använder matberedare till som att riva, skära, hacka och mixa. Den är så mycket enklare att ta fram om jag ska riva mindre volymer än vad kvarnen till hushållsassistenten är.
 
Har en matberedare och en bakmaskin från Anderson som jag fick av svärmor. Är uppvuxen med Electrolux Assistent. Tycker Anderson blandar deg bättre än Electrolux faktiskt. Den knådar liksom degen på ett sätt som gör degen väldigt trevlig. Den har ju en stor krok med non stick medan E mer trycker och snurrar runt degen. Det negativa är att man inte kan hälla i mer mjöl utan att stänga av och ta upp huvudet, vilket är irriterande. Så det hade jag rekommenderar att kolla upp. Min skål funkar fint till 5-6 dl degvätska, tror inte jäsningen räcker för en större deg.

Assistenten är mycket tyngre, mycket större skål, starkare motor.

Matberedaren är underbar till typ mördeg, hacka/skiva/strimla grönsaker. Min har bara kniv (samt insats för skiva/strimla) men hade valt en med krok också om jag hade köpt en ny. Har en Bosch som nu borde vara 9 år gammal och den funkar finfint.
 
Jag har en 30 år gammal Kenwood Chef som jag fick överta från salig mormor när hon tyckte att hon inte skulle baka lika ofta längre. Hon tog då den mindre, nu minst 45 år gamla assistenten av samma märke som hade varit hennes systers och blev min när jag flyttade hemifrån. :D
Den har degkrok, K-spade och ballongvisp som standard, sedan går det att köpa till alla möjliga tillbehör.
Jag har köttkvarn och en blender/mixer i glas.
Syrran köpte en ny Kenwood för några år sedan och den verkar hålla samma kvalitet som de äldre varianterna.
Jag har haft samma. Men min hette Hugin och var runt 45 år. Den dog höglljutt i våras.

Nu har jag en 7-liers Kenwood chef. Den är tyst, jobbar snällt och knådar mina stora bröddegar utan knot. :love:Det finns en massa tillbehör för den som vill ha. Det vill inte jag.

Att blanda isdrinkar kräver en mixer och finns som tillbehör men då kanske en ren mixer är lika bra. Och billigare??
 
Jag har haft samma. Men min hette Hugin och var runt 45 år. Den dog höglljutt i våras.

Nu har jag en 7-liters Kenwood chef. Den är tyst, jobbar snällt och knådar mina stora bröddegar utan knot. :love:Det finns en massa tillbehör för den som vill ha. Det vill inte jag.

Att blanda isdrinkar kräver en mixer och finns som tillbehör men då kanske en ren mixer är lika bra. Och billigare??
Den här mixern kostar under tusenlappen på flera ställen och det är väl hyfsat prisvärt om en kollar tråden för ren mixer/blender?
 
Jag har en Electrolux assistent som nog är i ungefär samma ålder som jag själv (30+). Den klarar ungefär vad som helst utan att ens låta ansträngd, och skulle den klappa ihop skulle jag säkert skaffa en likadan. Tradera kryllar av dem till vettiga priser, och alla tillbehör går också lätt att skaffa både begagnade och nya (!).

Särbon har en Bosch maxximum av någon slags värstingmodell med väldigt stark motor. Det är också en riktig arbetshäst som man inte kan överanstränga, och vad jag skulle satsa på om jag ville ha en modern maskin. Lite fler funktioner än min, men jobbigare att rengöra.
 
Tack så hemskt mycket för alla svar! Jag har läst och begrundat. Nu blir det en Bosch Mum48R1 den kändes lagom i storlek och kom med ett tillbehörs paket med blandannat blender och jag fick ett riktigt bra pris på den under 2000 kronor vilket känns rimligt.
 
Jag ska köpa ny köksassistent då min gamla började ryka och lukta bränt alldeles förfärligt sist jag använde den så den fick snabbt slängas ut på terassen för att svalna. Röken kom från där motorn sitter och den var mer än 15 år gammal så den fick väl nog helt enkelt. Så nu ska jag då köpa en ny och har kollat runt lite snabbt och insett att det inte är någon billig historia...

Därför gör jag lite research innan har kollat lite på tester men vill gärna ha användarerfarenheter också. Vilken modell har du och vad är du nöjd med med den? Finns det olika typer av skålar till den? Jag hade en med både skål och sån där avlång hög sak för att göra t.ex. milkshakes med och blanda annat med vätskor i huvudsak var jättegott att göra t.ex. krossad is och blanda med saft eller annat drickbart på sommaren. Det kanske är mer en köksmaskin då? Är inte så bra på de här termerna känner jag:D Har inte jättestort behov av att göra större degar i den nu när vi är två i hushållet bara så kapaciteten behöver inte vara jättestor.
Det var nog kondensatorn som är enkel att byta om man gör det innan den börjar brinna. Jag hade en fin Electrolux Assistent som började att lite svagt lukta bränt så jag slängde den och alla tillbehör, fattar inte vad jag tänkte egentligen om jag alls tänkte. Efteråt läste jag att problemet är en motorkondensator som med tiden "torkar" och behöver bytas, kostar inte mycket.
 
Jag har en kitchen aid som är inne på sitt 10:e år nu. Den duger till det jag gör, än så länge bakar jag aldrig dubbel sats bullar eller bröd och till en enkel sats då räcker den gott och väl.
Men jag kommer köpa en Ankarsrum när den ger sej eftersom vi har två växande barn och då tror jag behovet kommer öka.
 
Är det någon som har koll på vad som är skillnaden mellan kitchenaids olika modeller? Deras hemsida listar ju bara en enorm mängd modeller - en del skiljer sig bara på färgen, men andra på ett antal parameter.
 
Tack så hemskt mycket för alla svar! Jag har läst och begrundat. Nu blir det en Bosch Mum48R1 den kändes lagom i storlek och kom med ett tillbehörs paket med blandannat blender och jag fick ett riktigt bra pris på den under 2000 kronor vilket känns rimligt.

Jag har samma (dock utan blender). Jag är väldigt nöjd med min.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp