G
Gisburne
Eftersom det finns en tråd om stora marker, så kommer här ett motsatt ämne. Hur gör ni med parasiter, slitage på marken, etc.? Hur ofta måste ni mocka ur hagarna? Vänder mig till er som har väldigt lite mark till fler än en häst, alltså mindre än 2 hektar. Har en bekant som har 6 hästar på cirka 1 hektar, och hennes hagar (4 st) är varken särskilt sönderbetade eller leriga, men hon har också väldigt bra dränerad mark... Hur gör man om det är sämre dränering, typ skogsmark?
Om/när det blir väldigt lerigt i era hagar, hur återställer ni dem? Gör ni det alls? Kan man fylla upp en väldigt lerig och nergången hage med ny jord och så nytt gräs (som man sen låter vila, givetvis) eller är det som att kasta pärlor för svin?
Hoppas ni förstår frågeställningen, det låter lite luddigt. Och jag behöver inga kommentarer om att man bör ha si och så många hektar mark per häst, det vet jag redan. (Är en stor förespråkare av megahagar!
) Frågeställningen berör bara hur man tar hand om sin mark på bästa sätt, om man har lite för lite mark per häst och därmed får slitna hagar.
Om/när det blir väldigt lerigt i era hagar, hur återställer ni dem? Gör ni det alls? Kan man fylla upp en väldigt lerig och nergången hage med ny jord och så nytt gräs (som man sen låter vila, givetvis) eller är det som att kasta pärlor för svin?
Hoppas ni förstår frågeställningen, det låter lite luddigt. Och jag behöver inga kommentarer om att man bör ha si och så många hektar mark per häst, det vet jag redan. (Är en stor förespråkare av megahagar!