Ni som har LITE mark

G

Gisburne

Eftersom det finns en tråd om stora marker, så kommer här ett motsatt ämne. Hur gör ni med parasiter, slitage på marken, etc.? Hur ofta måste ni mocka ur hagarna? Vänder mig till er som har väldigt lite mark till fler än en häst, alltså mindre än 2 hektar. Har en bekant som har 6 hästar på cirka 1 hektar, och hennes hagar (4 st) är varken särskilt sönderbetade eller leriga, men hon har också väldigt bra dränerad mark... Hur gör man om det är sämre dränering, typ skogsmark?

Om/när det blir väldigt lerigt i era hagar, hur återställer ni dem? Gör ni det alls? Kan man fylla upp en väldigt lerig och nergången hage med ny jord och så nytt gräs (som man sen låter vila, givetvis) eller är det som att kasta pärlor för svin?

Hoppas ni förstår frågeställningen, det låter lite luddigt. Och jag behöver inga kommentarer om att man bör ha si och så många hektar mark per häst, det vet jag redan. (Är en stor förespråkare av megahagar! :D) Frågeställningen berör bara hur man tar hand om sin mark på bästa sätt, om man har lite för lite mark per häst och därmed får slitna hagar.
 
Sv: Ni som har LITE mark

Jag har 3,5 hektar, uppdelat på 4 gruspaddockar i pluttestorlek, samt 4 gräshagar på ca ett tunnland styck.

Geuspaddockarna mockas varje dag som de använts.

En av gräshagarna används som vinterhage, på våren ser den ut som kom och hjälp mig dö, äcklig, bajsig och upptrampad.

Den får vila hela sommaren och de värsta bajset mockas bort och kratts ut och på hösten ser den ut som en böljande gräshage igen.

Sommarhagarna används bara när det är torrt och sommar. De mockas en gång i veckan hela sommaren och på hösten så klipper en traktor ner allting och då sprids resterande bajs ut som ett pulver över alltihop.

Det är det viktigaste tycker jag, mockning.
 
Sv: Ni som har LITE mark

Jag tycker nog det också, att det inte får bli en parasithärd. Men jag är såklart nyfiken på att höra vad ni andra tycker! Och gärna tips på hur man får en lerig hage att se bra ut igen, med grön växtlighet!
 
Sv: Ni som har LITE mark

På våren ser vår vinterhage ut som en död jord-öken, totalt rensad och bitvis lerig. Men det tar inte länge när värmen kommer innan den också är grön.

Vi mockar den dränerade grusade delen av vinterhagen, gräsdelen mockar vi inte. Inte heller sommarhagarna mockas. Parasittryck har vi inte alls. Ännu iallafall. Tredje året vi kollat och tredje året med 0 EPG.

Sommarbetena höbärgas vartannat år så de hålls därmed parasitfria. Och så flyttar betena mellan olika åkrar när de börjar vara "dåliga" med mycket ogräs och så. 4-5 säsonger.
 
Sv: Ni som har LITE mark

Jag har 0,6 hektar och fem hästar och jag mockar inte eller gör något annat heller....
Men från maj till oktober är dom på bete och då växer gräset upp här hemma.
 
Sv: Ni som har LITE mark

Vi har visserligen 12ha, men bara 2.5ha som är hagar resten är utarrenderat.

höst/vinterhagen är på ca 0,5ha mockar jag 1 gång på hösten och 1gång på vintern när skiten ligger på snön.. Och 1gång på våren. Blir ganska lerig i "skogspartiet" När våren kommer, när det är som lerigast går hästarna i 2 mindre rasthagar för att det inte ska bli söndertrampat. Förra året sådde vi i häst och fårbetesblandning blev riktigt bra.

Sommarhagen är ny för i år. Den sådde vi förra året och där är det överflöd på bete, det är fin åkermark som har varit välgödslad de senaste 5 åren. Där har vi gjort den i 4 rutor så att vi kan flytta runt hästarna, använder 2rutor åt gången(då hinner det växa till sig och varar längre) Till hösten så kör vi med slåttermaskin så att det slår av det som hästarna ratat, efter det kör "sladdar" vi hagen så att skiten sprids. Räknar kallt med att det blir skitbra!!:D
 
Sv: Ni som har LITE mark

Hur gör ni när ni bestämmer vinter/sommarhage?
Jag har en åker, två som är halvåker/halvbjörk och en björkhage. Vilken tycker ni jag ska ha som vinterhage?:confused:
 
Sv: Ni som har LITE mark

Den som är i anslutning till stallet blev för oss det självklara valet för vinterhage.
 
Sv: Ni som har LITE mark

Vi har tyvärr både lite mark och kanske inte den mest lämpliga. Hagarna mockas 1-2 gånger i veckan, vintertid så ofta vädret tillåter. Ur parasithänseende har den strategin hittills fungerat utmärkt, på de träckprov vi tagit har vi 0 EPG båda hästarna.

Delar inte på vinter- eller sommar-hagar, utan har delar avstängt för gödsling (NPK) och insådd av vallfrön (för hand, inte traktor!). Och det blir bättre, faktiskt.

I vår har det varit väldigt lerigt, så det har blivit bara en avstängd rasthage under några veckor. I gengäld finns nu bete i den avstängda delen, så nån bonus får man väl säga att det är :) Där vi sått in frön (två år sen) låter vi dom inte beta ner allt utan det stängs av och får växa upp igen innan det är dags för att det ska få chansen att etablera sig ordentligt.

Oönskade saker som smörblommor och nässlor slår vi så tidigt som möjligt och nässlorna börjar faktiskt att ge sig lite.
 
Sv: Ni som har LITE mark

Tack alla! :bow:

Jätteintressant att höra hur hästägare som inte har mastodontbeten och så vidare löser skötseln av sina hagar! Köra sladd genom hagen lät himla smart! :idea:
 
Sv: Ni som har LITE mark

Visst e' vi klyftiga?! Kom faktiskt på det helt själv:D Vi var inne på att köpa en betesputs, men de kostar en halv förmögenhet..:mad: Så då tog vi en harv som vi vänt upp och ner(river upp förmycket annars) och vips så hade vi en sladd! Ibland är det bra att köpa en gård med maskiner och bråte, man vet aldrig vad man kan göra för fynd!:D
 
Sv: Ni som har LITE mark

Jag har 2 hästar på 1 hektar...

Jag har en vinterhage som används som ridbana på sommaren... Brukar mocka ur det värsta och sen kratta ut det som blir kvar.

På sommaren har jag två små beteshagar som plöjs upp vartannat år. Alltså jag och min hyresvärd byter ställe vartannat år. Ena året har han åker nästa år har jag hästarna där... Funkar kanon bra! Men ska ev. få lite mer hagar snart... Hoppas jag. Hade suttit fint med åtminstonde 1 hage til för atyt slippa stödfodra lika mycket..
 
Sv: Ni som har LITE mark

Clever! :cool: Ja, har man en sån tur att all bråte m.m. ingår i priset så... ;)
 
Sv: Ni som har LITE mark

Gisburne skrev:
Clever! :cool: Ja, har man en sån tur att all bråte m.m. ingår i priset så... ;)

Hrmm, det mesta är tyvärr bråte. Skrotnisse och hans vänner var här och hämtade 4(!!) containrar + 1 lastbils-släp med skrot för några månader sedan. och då har vi ändå kört iväg 5 spannmålskärror med skrot före det och det är inte slut än på lååånga vägar... Vi köpte gården av min sambos farfar på 86 bast så vi hade inte hjärta att säga till honom att ta bort skiten.. Men han har 9 barn som är fullt arbetsföra men arbetsskygga, merparten av skroten
är deras!

Men som sagt en hel del av grejerna går att använda om man blundar hårt och kör så det ryker!! silver tejp och ståltråd är underskattat!!:rofl: :rofl:
 
Sv: Ni som har LITE mark

Sladda är bra om det är torrt så skiten torkar ut direkt. Är det fuktigt så sprider man bara smittan istället...
 
Sv: Ni som har LITE mark

Precis, går det inte att laga med silvertejp, så GÅR det inte att laga! :rofl:

Madick:
Ja, jag har hört det förut någonstans, tack för påminnelsen! :)
 
Sv: Ni som har LITE mark

Fortfarande Grevinnan skrev:
Jag har 0,6 hektar och fem hästar och jag mockar inte eller gör något annat heller....
Men från maj till oktober är dom på bete och då växer gräset upp här hemma.

Jag har 0,6 ha i tomtmark. Dvs Villa, tomt och sen stallet och en till loge. Hästarna går på ca 0,2 ha på vintrarna och hade 3 under vintern utan problem.
Mockar inte hagen. Den är en klockren lerpöl vid ihärdigt regnande men de kommer man nog bara ifrån om man har grusat å de kommer inte göras. Vid "bra" väder går de även ut på 0,2 ha till om jag är hemma då den för tillfället inte är bra inhägnad. Men kommer bli bättre till hösten ...

Har aldrig vart mkt för att låta hästarna gå på x antal ha under vintrarna om de inte går på lösdrift...
 

Liknande trådar

Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 155
Hästmänniskan Hej! :) Hoppas ni kan hjälpa mig att bli lite klokare och kanske kan komma med tips. Jag och min sambo har precis köpt ett jättefint hus...
Svar
11
· Visningar
2 168
Senast: Ainon
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
882
Senast: Lexa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Boräntorna
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp