Ni som har lösdrift med enbart den marken.

Att putsa och sprida ut bajset ger mer parasiter än bara låta högarna vara enligt studie. För att gräset ska få chans växa så behövs ju det stängas av. Annars finns det ju inget gräs som hinner växa upp på 1 hektar om hästarna går där 24/7.
Tja mina hästar överlever med min metod, det funkar bra för mig...
Men nog sjutton växer gräset, den enda skillnaden är att hästarna äter det medan det växer. Och att de får i sig gräs syns på deras omfång...
 
Vi har vinterhage med lösdrift. På sommaren öppnar vi upp till beteshagar via vinterhage. Hästarna får gå på gräset 2 ggr dag. Vi har timergrind och sen hämtas hästarna upp till vinterhagen och man sätter på timern. Gräs hagarna är inte så stora och öppnas upp efter hand när gräset börjar tryta. Vinterhage o ligghall mockas varje dag. Gräshagen dammsugs. Enbart en hage den får ju mockas noggrant om den är liten oavsett om det är hela eller delar av året som den används.
 
Jag har ingen sommarhagen med bete. Två hagar varav den ena har ligghall. Jag försöker hålla efter med mockning. Parasittryck kollas med kolla masken här.
 
Hur stor hage och hur många hästar har du?
Sammanlagt lite drygt en ha uppdelat på två större och en jätteliten. Den jättelika är en gräshage där de får gå lite då och då. Den mockas inte eftersom gräset tar upp näringen från gödseln i den. De större försöker jag mocka varje vecka (vore bättre med varannan dag eller så) Själva ligghallen mockas dagligen.
Jag har två stora hästar och två minisar.
 
Sammanlagt lite drygt en ha uppdelat på två större och en jätteliten. Den jättelika är en gräshage där de får gå lite då och då. Den mockas inte eftersom gräset tar upp näringen från gödseln i den. De större försöker jag mocka varje vecka (vore bättre med varannan dag eller så) Själva ligghallen mockas dagligen.
Jag har två stora hästar och två minisar.
Håller med tycker med bara mina 2 att mockar jag inte nästan varje dag är det jätte jobbigt när jag väntar till varannan. För är hur mycket som helst då. 🥵
 
Jag undrar hur ni andra gör som har lösdrift och använder det året runt till era hästar? Alltså inget bete.
Tänker med parasiter? Mockar ni hagen regelbundet eller hur gör man bäst för att minimera detta när man enbart har tillgång till en hage?
Jag har min vinterhagen uppdelad på två delar och använder dem vartannat år. Jag mockar endast i ligghallen och det område precis utanför som är gemensamt för båda hagarna. En grov uppskattning ger att hagarna är ungefär en halv hektar tillsammans. Om jag inte hade möjlighet till beteshagar (vilket jag har, de används också bara vartannat år) så skulle jag fortsätta att göra som jag gör men troligen mocka lite mer. Mina äldre hästar brukar ha 0EPG medan föl och unghäst har mask som sedan minskat med åren.
 
Jag har min vinterhagen uppdelad på två delar och använder dem vartannat år. Jag mockar endast i ligghallen och det område precis utanför som är gemensamt för båda hagarna. En grov uppskattning ger att hagarna är ungefär en halv hektar tillsammans. Om jag inte hade möjlighet till beteshagar (vilket jag har, de används också bara vartannat år) så skulle jag fortsätta att göra som jag gör men troligen mocka lite mer. Mina äldre hästar brukar ha 0EPG medan föl och unghäst har mask som sedan minskat med åren.
Tyvärr trots marken vilat flera år så har mina haft ett högt epg trots jag varit noga med träckprov. 🙄 Har en unghäst och där har jag avmaskat extra, inrådan från veterinär.
 
Sammanlagt lite drygt en ha uppdelat på två större och en jätteliten. Den jättelika är en gräshage där de får gå lite då och då. Den mockas inte eftersom gräset tar upp näringen från gödseln i den. De större försöker jag mocka varje vecka (vore bättre med varannan dag eller så) Själva ligghallen mockas dagligen.
Jag har två stora hästar och två minisar.
Blir lite nyfiken på att höra kring ditt tänk att inte mocka gräshagen, speciellt eftersom du skriver att den är jätte liten? Hästar vill inte äta nära sitt eget träck och tvingas de göra det ökar risken avsevärt för parasiter. Jag är därmed extra noga, i enlighet med bla SVAs rekommendationer att mocka små beteshagar oftare än de stora.
Jag upplever inte att hagen får mer näring generellt av hästarnas gödsel utan upplever enbart att det blir rator där det är gödsel och hästarna därmed inte vill äta.
 
Vi har hästarna på lösdrift som även är öppet för dem sommartid, även om vi ökar på arealen så de kan gå ned och beta. Vinterdelen mockas varje vecka från oktober t.o.m. april och delarna med bete putsas några gånger varje år. Med 1 ha och två hästar året runt hade jag definitivt mockat hela hagen om jag ville hålla parasittrycket nere.
 
Blir lite nyfiken på att höra kring ditt tänk att inte mocka gräshagen, speciellt eftersom du skriver att den är jätte liten? Hästar vill inte äta nära sitt eget träck och tvingas de göra det ökar risken avsevärt för parasiter. Jag är därmed extra noga, i enlighet med bla SVAs rekommendationer att mocka små beteshagar oftare än de stora.
Jag upplever inte att hagen får mer näring generellt av hästarnas gödsel utan upplever enbart att det blir rator där det är gödsel och hästarna därmed inte vill äta.
Vad anser du är en liten beteshage? Tänker inför min kommande planering 😊 just nu har jag enbart bara mockat min "vinterhage" som är mindre än den jag delade av till sommarhagen.
 
Tyvärr trots marken vilat flera år så har mina haft ett högt epg trots jag varit noga med träckprov. 🙄 Har en unghäst och där har jag avmaskat extra, inrådan från veterinär.

Vad tråkigt, för mig har det verkligen minskat sedan jag flyttade hit och började använda hagar vartannat år. Kanske det blir bättre för dig när unghästen blir äldre?
 
Jag har mina tre hästar dygnet runt, året runt på ca 1,5 ha. Mockar ca varannan dag. Det är bara ungshettisen som har haft lite mask vid varje koll. Min stora har nollat i flera år och russet hade lite första gången och har sedan nollat även hon. Tack vare mockningen betar de väldigt jämnt i hagen och det blir inga rator/ställen med högt gräs. Nackdelen är väl kanske då att de inte har några särskilda toaletter utan sprider ut bajsandet lika bra som de betar jämnt och fint :D
 
Vad anser du är en liten beteshage? Tänker inför min kommande planering 😊 just nu har jag enbart bara mockat min "vinterhage" som är mindre än den jag delade av till sommarhagen.
Jag mockar/putsar ofta de hagar som är under ca 1ha. Vinterhagarna mockas och de hagar med mycket gräs i mockas och putsas med betesputs. De större gräshagarna putsas två gånger per sommar.
SVA rekommendera max 2 hästar per ha för att hålla parasittrycket nere så jag tänker att det är en riktlinje för när man bör mocka/putsa mer noggrant.
 
Blir lite nyfiken på att höra kring ditt tänk att inte mocka gräshagen, speciellt eftersom du skriver att den är jätte liten? Hästar vill inte äta nära sitt eget träck och tvingas de göra det ökar risken avsevärt för parasiter. Jag är därmed extra noga, i enlighet med bla SVAs rekommendationer att mocka små beteshagar oftare än de stora.
Jag upplever inte att hagen får mer näring generellt av hästarnas gödsel utan upplever enbart att det blir rator där det är gödsel och hästarna därmed inte vill äta.
Det är för att de går så sällan där. 3-4 dagar per år. Hästarna kollas för parasiter varje år och har inte varit utanför gården på 10 år, så risken att det kommer in nya parasiter är inte särskilt stor. De högarna som blir tar flugor och maskar hand om. Året efter finns inga högar kvar.
 
Jag mockar/putsar ofta de hagar som är under ca 1ha. Vinterhagarna mockas och de hagar med mycket gräs i mockas och putsas med betesputs. De större gräshagarna putsas två gånger per sommar.
SVA rekommendera max 2 hästar per ha för att hålla parasittrycket nere så jag tänker att det är en riktlinje för när man bör mocka/putsa mer noggrant.
Jag har hagen delad men jag tycker ca en halv hektar är för lite för min unghäst just. Så vill få öppnat upp hela hagen i stället. Har alltid sparat en bit till lite bete. Men jag mockar vinterhagen och gjort ett bra tag. Inte sommarhagen eftersom jag stängt den efter betet. Men tänker jag borde väl hålla nere parasiter om jag även försöker mocka denna regelbundet eller? Oavsett har jag alltid gett hö vid sidan av också.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 156
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 625
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 797
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp