Ni som har T-märkta hästar

Alexandra_W

Trådstartare
Ni som har T-märkta hästar, hur ser eran veterinärvårdsförsäkring ut? har ni reservationer i den för det hästen blev T-märkt för t ex?

(Sorry igen om det ligger fel)

/Alexandra - försöker förstå obegripliga försäkringsvillkor
 
Alldeles riktigt. Det är reservation för vad det nu är ssom gör att hästen blev T-märkt. Men annars fungerar försäkringen som vanligt.
 
Är det alltså reservation även i veterinärvårdsförsäkringen? (jag är alltså inte ett dugg intresserad av LIVförsäkringen, utan bara vetvården).

Isf ligger jag pyrt till, får jag reservation för hältor även i vetvården så blir det ju knas..
 
Suck..jävla skit då..

Dår börjar det ju framstå som om det vettigaste är att bita i det sura äpplet, och inse att alla pengar man lagt på livförsäkring under de här åren är helt bortkastade. Och helt enkelt bara säga upp livförsäkringen och låtsas som det regnar.

Då borde vetvårdsförsäkringen stå kvar utan reservationer iaf? Eller är det risk bolaget får spel och börjat peta dit reservationer i efterhand. Fast det kan de väl inte göra bara sådär?

Fast frågan om de ALLS tänker ersätta för det här om det är medfött återstår att se..
 
Stå på dig. Det är ju inte säkert att du hamnar i samma sits som jag. Min häst var ju till åren.
 
Tja, reservation för hältor på alla fyra kommer jag ju inte undan om jag T-märker. Men jag kommer bli arg & elak om de kommer försöka smita undan att betala vetvård för det nu iaf.

Nåja, vi får väl se, än kan de inte säga ngt iaf :devil:
 
Du har alltså haft en häst som varit försäkrad utan reservationer tidigare, men nu har en skada som är så pass dålig att du ska triangelmärka? Har jag fattat rätt då?

I så fall bör du ju ha fått ut vetvårdspengar under den tid ni behandlat skadan som hästen ska triangelmärkas för?

Triangelmärkning innebär sedan att du får ut nästan hela livförsäkringen (är det minus 10 000 eller är det ändrat?) så då har du ju haft nytta av livförsäkringen också.

Därefter är det ju inte så svårt att förstå att försäkringsbolaget inte är så intresserade av att betala på att fortsätta behandla en skada som redan inbringat nästan hela livförsäkringssumman...
 
Jag har en häst som är A1 försäkrad för 40 000 kr. Dock reservationer för beloppet över 30 000 kr för hältor bägge bak och ryggen (bolaget fick fnatt och tryckte in reservationer utifall att typ). Så han står alltså egentligen i A1 30 000 kr utan reservationer eftersom detta är just bakben.

Jag har inte tänkt T-märka nu, men det är nog den mest troliga fortsättningen. "Problemet" är att det troligen är medfött och ivf gammalt.(Rtgförändring) men har inte gett problem förrän nu. Och ska man tolka reglerna strikt så gäller varken liv eller vetvårdsdelen för det. Men än har det inte bevisats att ledinfl nu kommer från rtgförändrngen. Så än tror jag inte de kan krångla.

Däremot, om det slås fast att problemen kommer från rtgförändringen, så är ju frågan om de tänker betala varesig vetvård eller livdel...=/

Det är fortf 10 000 kr för häst och 7 000 för ponny (hur räknar de det där förresten? min är ju arab, men ponnymått..). Så vad jag max kan få ut om de övht betalar en T-märkning är 20 000 kr.

Om de INTE skulle betala T-märkning/livvärde så har jag faktiskt full förståelkse för det (men det känns surt). Och även att de sen sätter res för hälta alla ben. (det ben skadan är på, och de andra för kompensationshälta)

MEN, det jävliga är ju att om jag bergär T-märkning, de säger "haha, glöm det du får inga pengar", så får jag ÄNDÅ res på alla fyra för hälta i vetvården. Och DET har jag mindre förståelse för.

Så frågan är ju (om de övht tänker betala en enda krona i vetvård) om det är smartare att strunta i livvärdespengarna (och att T-märka) och istället låta det vara, så jag ivf har en vetvård utan reservationer.

Det läge jag vill undvika att hamna i är att de INTE betalar ut livvärde OCH sätter reservationer på alla fyra för hälta. Det finns ju liksom fortfarande en risk att han får en ledinfl på ett ANNAT ben som INTE är en kompensationshälta (utan pga vrickning etc), och då står jag helt utan skydd för det med, och inte fått ut någon livvärdesdel som jag kan använda. Har jag res på alla fyra så är det ju i princip bara benbrott och liknande olycksfallskador på ben jag får ut för. Och visst att de inte vill betala en krona till för det han isf blir utdömd för, men de tar ju samtidigt de andra tre benen som en säkerhetsåtgärd, och jag förstår det som sagt, men det slår väldigt hårt..

Får jag ut livvärdet och får res så har jag ju ändå 20 000 kr till ev framtida behandlingar för det jag har res för. Men om jag INTE får ut T-märkningen och får res så ligger jag ju sämre till som sagt..

Men, än ska han inte T-märkas, och jag måste börja med att ta reda på om vetvårdsförsäkringen han har nu (sen fyra år, utan res) övht tänker ersätta vetvården, och sen får jag fundera vidare på T-märkning.

men jag vill ha klart INNAN vad det är jag riskerar. Jag vill ju som sagt till varje pris undvika att inte få ut liv och som "bonus" stå med reservationer på alla fyra i vetvården. Isf är det (om det går) bättre att strunta i livpengarna, och istället behålla vetvården som den är.

men som sagt, det jag ska göra pronto på måndag är kolla om de övht ersätter i den vetvårdsförsäkring han har nu. Det blev genast trassligt värre liksom =/
 
Min ponny är triangelmärkt med reservation för hälta båda bakbenen pga spatt. Hon står nu i 4000 kr (26 år gammal). Vi triangelmärkte för 9 år sedan. Hon var försäkrad för 45 000 kr och hamnade då i 7000 kr så det var rätt mkt pengar vi fick ut emellan.

Vi har reservation för veterinärvård på hennes bakben oxå, ja.

När det gäller din häst är det ju mer tveksamt om man tjänar på att trinagelmärka om man får reservation på veterinärvården. Han kan ju, som du säger, få problem med kotor som beror på annat i framtiden. Och då är det ju bra att ha veterinärvården. Min hästs spatt var ju ej möjlig att operera så skulle hon blir sämre i den skulle vi ju ändå måsta ta bort henne. Och problem med kotor hade hon aldrig haft. Så där var valet att trinagelmärka enkelt.
 
Men du fick bara på bakbenen, inte alla fyra benen? Hmm, då kanske jag skulle "klara" mig med res på "bara" bakben med. Då är det ju ett lite annat läge.

Min kära lilla pålle har alltså en ful röntgenförändring i hasen. Inte spatt, inte ens i närheten, inte ens samma led. Utan något ytterst ovanligt som vet aldrig sett förr. I nuläget går inte att avgöra HUR stor betydelse rtgförändringen har, men han kommer inte kunna fungera som tävlingshäst och det är tveksamt om han kommer kunna träna dressyr ens. vet anser dock att det inte ska vara problem att ha honom som skogsmulle/promenadhäst i skogen. Men på vilken nivå han kommer att kunan fungera vet man inte än.

han har en hasledsinflammation, och det som är prio ett just nu är ju att häva den. För att sedan kunna prova och se för vilken nivå träning han håller för, dvs på vilken nivå kan han ligga utan att han får problem igen. Det finns ju en mikroskopisk chans att ledinflammationen beror på något annat, men det är osannolikt. problemen kom när jag trappade upp ridningen (saaakta och långsamt) från skogsridning till LÄTT dressyrträning. Dessutom stör röntgenförändringen i bakbenet i galopp på böjda spår. Om han har ONT av det vet man inte än, men däremot så innebär det att han inte klarar att galoppera på böjda spår om man ställer krav på samling eller försöker rida på volt övht (rakt fram går bättre, ibland blir det problem där med men betydligt mindre). Så tävla kan man ju glömma, och antagligen träna med.

Och frågan är om det inte är medfött, det är vad vet tror. Men möjligen kan det ha varit en cysta eller vara gammal OCD från början. Oavsett så är det gammalt skräp, som dock inte gett symptom förrän nu. (och som sagt, vet tror det är en medfödd defekt). Men svårt att SÄKERT säga det ena eller det andra, och det är väl pga det jag är lite orolig vad f-bolaget tänker hitta på. De kan ju lätt hävda att dte fanns när försäkringen tecknades. Men ska forska mer i det på måndag som sagt..

Men får jag res på bägge bak "bara" så är det ju en helt annan sak. Då har jag ju fortfarande lite skydd mot om han får problem fram pga annat än överbelastning. (kommer han in med diagonalhälta hf och vb kan man ju ganska lärr täkna ut hur dte gått till, men en hälta på vf borde bero på något fristående t ex).

Samtidigt så är det ju inga stora pengar jag får ut vid T-märkning, så avstå det men behålla skyddet är inte hela världen. Utan det är ett så heltäckande vetvårdsskydd som möjligt jag vill åt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 341
Senast: fio
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
708
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Min häst visar ofta missnöje över allt från täcken och schabrak (lägger öronen bakåt, höjer nacken och biter i luften) till ryckt...
Svar
16
· Visningar
1 391
Senast: MimmiNO
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp