ni som inte har täckesbytning...

M

Mina

Hur gör ni med täcken under året? Nu till exempel... vi har mellan 0-4 grader på natten och kväll/morgon timmarna, men runt 12 grader mitt på dagen. Känns för varmt att skicka ut dem med täcken på dagen men för kallt för att låta bli täckena nattetid. What to do?

Jag packar på min pålle ganska ordentligt höst och vinter trots att jag oftast inte klipper honom...
 
Jag låter hästen gå utan täcke så länge det bara är möjligt, brukar slänga på täcket när det börjar krypa ner mot noll dagtid.
Det är visserligen kallt om natten, men med gott om grovfoder att äta på har det gått bra och hästen har inte verkat särskilt frusen.
 
Är din häst klippt? Annars tror du väl inte på allvar att din häst måste ha täcke inne vid dom temperaturerna? Eller inne öht.
 
varför inte ett vanligt tunt regntäcke med bomullsfoder ;)
perfekt att ha både inne och ute nu
 
Jag gör¨så att min pålle står med ett typ bomullstäcke på natten, sen åker jag inom stallet innan jag sticker till jobbet och byter till regntäcke.

//Becky
 
Hur tror du hästen mår med så mycket täcken. Han förlorar sin värmeregleringsförmåga. Vad ska han med pälsen till månntro???
 
Vad gör bomullstäcket för nytta? Det är ju ingen värme i det om det nu skulle vara det som behövs.

Folk är helt hysteriska med sina täcken. Skrämmande. Hästar har päls och fungerar inte som människor. Om ni har intresse av hästar ist för täcken så lär er åtminstone lite fysiologi.
 
Är det verkligen 0-4 grader inne i stallet? Vi bor ju väldigt nära varandra och det e ju visserligen de graderna ute men i stallet e det varmare. Vi har dörrarna öppna under natten och har ändå ca 8-10 grader i stallet.(har en termometer som kollar hur kallt det varit under natten)
 
Om hästen inte är klippt, så borde den klara den kylan utan några större problem.
Har mina hästar utan täcke så länge det går. De klipps inte och vistas ute minst 12-15 timmar om dagen, så därför vill jag gärna att de ska sätta lite päls för att kunna hålla sig varma. Vi rider inte i ridhus och det är sällan hästarna rids så svettiga på vintern.
Enbart kyla brukar hästarna inte frysa av, utan det är mer om de kyls ner av regn eller snö, så att de blir blöta också.
 
Flera av svaren ovan är väl egentligen åsikter om hur man kan göra, men du undrar ju hur vi gör, eller hur?

Jag har min häst halvklippt och han har ett ganska tunt fleecetäcke inne och ett tunt regntäcke utanpå i hagen. Om jag inte hade någon täckesservice alls skulle ha få ha regntäcket dygnet runt, om det är ett sådant som andas och har lite rörelseutrymme så att han kan ligga och sova bekvämt. Vi har runt 0 på morgonen nu, någon minus tom, och i stallet är det väl max 10 plus.
 
Jag har min häst ute dygnet runt. Då jag ändå vill kunna träna lite utan att han ska bli sköblöt även på vintern så börjar jag täcka relativt tidigt(enda i sallet som har täcke nu) så han inte ska få jättemycket päls. Han har ett tunnt regntäcke som skyddar mot vinden och det kan nog vara lite skönt när han ligger ner(så pälsen inte blir blöt rakt igenom)
Är det varmt på dan skulle han gärna fått gå utan men då jag inte har någon täckesservice får han oftast gå med(ibland så tar en kille i staller av honom täcket på morgonen om det är varmt :love:)
 

Liknande trådar

Hemmet Jag behöver ett nytt täcke. Men det var alldeles för länge sen jag köpte ett så jag har ingen aning om vad jag vill ha! I nuläget har...
Svar
11
· Visningar
675
Senast: Lingon
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
720
Utrustning Nu står vi i en så där roligt tid när det är 4 grader på natten/morgon och 20 grader mitt på dagen. Min ena häst är klippt sen tidigare...
Svar
11
· Visningar
1 410
Senast: super
·
Övr. Djur Äntligen har drömmen om ett eget hus gått i uppfyllelse och därmed måste självklart ett gäng ankor flytta hit! Men jag läser och lär...
Svar
8
· Visningar
1 577
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp