Ni som jobbar i butik!

Casteloro

Trådstartare
Söker ni alltid kontakt med kunden oavsett om kunden verkar vilja kika lite själv (dvs söker ej ögonkontakt, har ryggen till etc.)? Jag jobbar just nu i två butiker varav den ena känns väldigt naturlig att fråga om kunde söker något särskilt eller behöver hjälp. I den andra butiken som har produkter som figurerar ofta på olika tv-shoppar och priserna är högre, så känns det inte lika naturligt. Jag gör min första dag själv nu, men när jag varit tillsammans med andra på inskolning så verkar de nästan "hugga" direkt. Ja, eller på ett trevligt sätt förvisso, men om jag går till mig själv och det beteendet så försöker jag att visa med mitt kroppsspråk om jag vill ha hjälp eller ej. Samtidigt känns det väldigt konstigt att bara stå tyst.

Det bästa är kanske bara att säga hej när de kommer in i butiken men sedan låta kunden ta steget till kontakt om den vill ha hjälp? Å andra sidan så vet jag också av erfarenhet att kontakt säljer och kan få den osäkre kunden att vilja genomföra ett köp. Fast detta beror också kanske på vad kroppsspråket visar hos kunden?

Hur resonerar ni?
 
Sv: Ni som jobbar i butik!

I de butikerna jag jobbade i innan jag började plugga (samma ägare på alla) var vi alltid tvungna att fråga alla kunder. Ibland är det ju omöjligt om kunden verkligen försöker undvika en, men i andra fall där kunden bara inte visar intresse för kontakt måste vi ändå gå fram och fråga om de vill ha hjälp.

Jag tycker att det känns naturligare om man säger hej först, och sedan pillar man själv med något och låter kunden kika lite, för att sedan fråga om denne vill ha någon hjälp :)
 
Sv: Ni som jobbar i butik!

När jag jobbade i butik sa jag alltid hej till kunder men var inte påträngande. Stod dom och kikade på något en längre stund, man såg att dom sneglade mot mig eller verkade allmänt undrande så frågade jag om jag kunde hjälpa till med något.
 
Sv: Ni som jobbar i butik!

Jag gjorde det ganska lätt för mig sedan jag skrev inlägget och säger helt sonika hej när de kommer in i butiken, beroende på vilken kontakt de söker så anpassar jag mig efter det. Vissa söker fortsatt kontakt, andra säger hej och fortsätter att titta på det de eventuellt är intresserad av. Om dessa kunder dröjer sig kvar, om så bara en stund, frågar jag om de undrar något och behöver hjälp. Av någon anledning har de ju gått in i butiken, men är de två stycken tillsammans så känns det som att de flesta bara vill diskutera med varandra. I alla fall i de fall som de bara säger hej och vänder bort blicken direkt...
 
Sv: Ni som jobbar i butik!

Vi "ska" också fråga varje kund, men då jag själv är en person som skräms iväg om butikssäljare är för påträngande så försöker jag läsa av människorna istället (som du verkar göra). De kunderna där jag uppfattar deras kroppspråk som "lämna mig ifred, jag vill kika själv" så hejar jag bara glatt och kan på mig höjd säga att det bara är att hojta till om de undrar något/behöver hjälp. Jag kan också dröja något längre innan jag hälsar på dessa kunder så de inte ska känna sig "attackerade" direkt när de går in i butiken.

Jag är övertygad om att det inte går att bemöta varje kund på exakt samma sätt, utan man måste se till individen och vara lyhörd på hur just den kunden "mår bäst" av att bli bemött.
 
Sv: Ni som jobbar i butik!

Det värsta jag vet är när personal typ springer efter en så fort man kommer in... När jag jobbade i butik så såg jag till att hälsa på alla och sen kan man hålla lite koll för att se om nån verkar behöva hjälp.
 
Sv: Ni som jobbar i butik!

Jag jobbar i butik och vi ska ifall kunden kliver in och man inte är upptagen säga hej och sen har vi en annan regel att inom 3 minuter ska kunden ha fått frågan om de behöver hjälp att hitta något/är det något speciellt du söker?
Jag personligen brukar vänta 2-3 min (vilket blir en liten stund ändå..) och sen går jag och frågar.
 
Sv: Ni som jobbar i butik!

Jag är en av de kunder som mest blir irriterad när folk kommer fram och frågar om jag vill ha hjälp. Inte bara för att jag vill vara i fred, utan också för att det är så otroligt uppenbart att säljarna inte alls är intresserade av att vara extra hjälpsamma, utan väldigt drillade i vad de ska säga, när de ska säga det och hur de ska säga det.

Samma sak som detta med att alla alltid ska hälsa på en. Visst när man kommer in ensam i en liten butik och det står en ensam säljare vid disken. Då är det ju helt naturligt att man hälsar på varandra. Men ofta blir det ju hellöjligt. Igår skulle jag gå till en stor klädbutik för att köpa ett par strumpbyxor. Det var strax innan stängning och jag var den enda kunden i butiken. Innan jag nådde fram till strumpbyxorna hade fem säljare gått förbi och hälsat på mig. Det är ju lite jobbigt när varje besök i en butik blir till en mindre Eriksgata :p
 
Sv: Ni som jobbar i butik!

Tycker man kan säga hej till kunden, kanske tala om för dem att om de behöver hjälp är det bara att säga till. Sen behöver man inte göra mer.
 
Sv: Ni som jobbar i butik!

KL

vi hade alltid att vi var tvugna att halsa pa folk nar dem kom in, och ocksa ga och fraga om dem behovde hjalp en stund senare. Fast fraga nr tva kan ju varieras sa det var ju inga problem, man behover ju liksom inte fraga om dem behover hjalp utan poangen ar ju att fa kontakt med kunden. T.ex. man "rakar" sta i narheten och papekar att tekniska detaljer i plagget dem kollar pa som att den ar vattenavstotande och att den ska torktumlas for att fa tillbaka vattenavstotningen. Mindre inkraktande for kunden och ofta kanner dem att det ar lattare att ga up och fraga saker.

Personligen ar jag en sadan kund som avskyr nar forsaljare kommer upp, trots att jag vet hur yrket funkar. Men tycker att det ar lattare nar folk bara erbjuder info av det man kollar pa utan att fraga om man behover hjalp.

Den klassiska (som jag gor sjalv som Kund) ar ju anda att forsaljaren fragar om man behover hjalp. man sager nej, och nr dem vander sig bort sa borjar man fraga om nagot. :D
 
Sv: Ni som jobbar i butik!

Jag blir helt galen på säljare som är påflugna. Mer än en gång har jag helt enkelt lämnat butiken för att jag inte får titta klart i fred. Jag hälsar gärna när det blir naturligt att hälsa och ett "säga gärna till om du vill ha hjälp med något" är trevligt. Men dom där som efter att man tackat nej till hjälp fortsätter att fråga vad det är jag söker, börjar prata om produkten jag står och tittar på osv :meh: jag flyr!

Var dock med om det motsatta problemet förra veckan. Gick in i större möbelaffär då jag sett att dom var återförsäljare för möbeln jag sökte. Gick runt men kunde inte hitta den jag sökte. Såg tre säljare, ingen annan kund. Ingen hälsade ens. Jag försökte söka ögonkontakt men dom verkade inte bry sig överhuvudtaget om att jag var där. Då åkte jag till nästa affär istället, för jag var för feg för att "vara besvärlig" och börja fråga om dom kunde ta hem möbeln jag skulle ha :o
 
Sv: Ni som jobbar i butik!

När jag jobbade i butik så hälsade jag alltid på folk som kom in. "Säg till om du vill ha hjälp med något."

Jag stör mig väldigt på personal som förföljer mig!!!
 
Sv: Ni som jobbar i butik!

Jag hälsar alltid på alla kunder som kommer in i butiken, vill de ha hjälp så frågar de oftast. Jag jobbar i en butik där 95% av kunderna vet exakt vad dom ska ha så det jag får hjälpa till med ibland är att hitta varan åt dem, ett fåtal har lite andra frågor. Men det är en så liten butik så oftast går de bara in, tar det de ska ha och går ut igen :p

Jag själv avskyr säljare som frågar om jag vill ha hjälp med nått så fort jag kommer in i butiken. Kom gärna fram om jag gått runt en stund och ser undrande ut annars inte. Flera gånger har jag låtit bli att köpa vissa saker p.g.a påträngande personal, då köper jag hellre av nån som kan beté sig!
 
Sv: Ni som jobbar i butik!

Jag försökte känna av varje kund lite grann. Självklart sa jag hej till alla som kom in för att dom ska känna sig välkomna och sedda. Men vissa visar tydligt, precis som du skrev, att dom vill kika själv. Då låter jag dom göra det ett tag för att sedan gå fram och fråga om dom vill ha hjälp med något eller om dom är ute efter något speciellt.
Vissa hugger jag direkt och frågar om jag kan hjälpa dom.

Där får man utgå lite från sig själv också. Ibland tycker man dom bara är dryg när säljare hugger direkt och man vill kika ifred men ibland är det minst lika jobbigt när man faktiskt vet vad man vill ha och vill ha hjälp direkt men inte hittar någon personal tex..
 
Sv: Ni som jobbar i butik!

Jag säger åtminstone alltid hej och visar tydligt att jag sett kunden, verkar hen sen bara gå runt och bläddra så gör jag inget, ser hen ut dom "kom och hjälp mig" så frågar jag om hen vill ha hjälp eller så. Är det en stamkund så kan jag t ex tipsa om nya saker osv och frågar inte direkt om jag ska hjälpa till med ngt, utan jag låter kunden själv be om hjälp om den vill det.

Men det är ibland svårt att veta vem som vill ha hjälp, vissa bläddrar runt i en halvtimme med ryggen mot mig hela tiden och sen kommer och klagar över att de inte fått hjälp. Hur ska jag veta att du behöver hjälp när du utstrålar irritation, surhet och total ignorerar mig. Trots att man sagt att det bara är att fråga om hen vill ha hjälp.

Jobbade i dam/tant klädbutik :p många jätte trevliga kunder men också en del otrevliga som behandlar en som en möbel .:p
 
Sv: Ni som jobbar i butik!

Nu jobbar jag inte i butik, men om jag inte går in i en helt folktom butik (bortsett från personalen) så känner jag i princip för att vända och gå direkt även om personalen bara säger ett "hej". Just därför försöker jag ofta undvika att ens titta åt säljarens håll när jag går in i en affär. Ändå får man ofta höra "Heeeej, behöver du hjälp?". Då biter jag mig i tungan och säger så snällt jag kan att nej, jag bara tittar lite. Egentligen vill jag fräsa iväg något rejält otrevligt svar, men tänker att de säkert fått order från chefen att fråga kunderna och då lönar det sig inte att vara sur på säljaren.

Kort sagt: när jag handlar saker så vill jag handla, inte stå och pladdra med någon försäljare som ändå bara försöker få mig att köpa saker jag inte vill ha.
 
Sv: Ni som jobbar i butik!

Nu jobbar jag inte i butik, men om jag inte går in i en helt folktom butik (bortsett från personalen) så känner jag i princip för att vända och gå direkt även om personalen bara säger ett "hej". Just därför försöker jag ofta undvika att ens titta åt säljarens håll när jag går in i en affär. Ändå får man ofta höra "Heeeej, behöver du hjälp?". Då biter jag mig i tungan och säger så snällt jag kan att nej, jag bara tittar lite. Egentligen vill jag fräsa iväg något rejält otrevligt svar, men tänker att de säkert fått order från chefen att fråga kunderna och då lönar det sig inte att vara sur på säljaren.

Kort sagt: när jag handlar saker så vill jag handla, inte stå och pladdra med någon försäljare som ändå bara försöker få mig att köpa saker jag inte vill ha.

Oj? Så otrevligt. Jag har inga order från min chef att fråga någonting, men då jag mött enorma mängder kunder under de 16 år jag jobbat i zooaffär så faller det sig helt naturligt för mig att alltid hälsa och visa att jag står till tjänst. Jag hjälper lika gärna till att laga en pump som kunden redan äger, som jag säljer en ny till denne. Då får vi hoppas att jag inte frågade om du ville ha hjälp när du var inne och handlade hos oss? ;-)
 
Sv: Ni som jobbar i butik!

Intressant tråd, jag har funderat över vad jag tycker och hur jag reagerar när jag går in i en butik. Jag har kommit på att jag är en ganska känslig shoppare, och hur jag reagerar beror på vad jag ska handla.

Om det handlar om saker jag kan exakt noll om, som förra vintern när jag köpte långfärdsskridskor (iof hade sambon koll), i somras när jag köpte tvättmaskin och när jag går in i en byggvaruhandel - då vill jag ha uppmärksamhet och hjälp. Och jag vill att expediten ska vara kunnig och trevlig, och ha förståelse för att jag inte är expert på ämnet.

I en "skridskobutik" verkade expediten totalt ointresserad av att sälja något till mig, och sa emot den lilla kunskap jag hade om vad jag ville ha = ingen affär.

I tvättmaskinsbutiken stod två säljare och en kund. Ingen sa hej och ingen kom fram för att fråga om jag ville ha hjälp. Trots att jag själv tyckte att det stog skrivet i min panna. Jag menar, vem går in på Elon bara för att titta lite? Butiken var dessutom otroligt rörig, så jag fick inte den trygghetskänslan jag ville ha inför mitt köp.

När jag handlar smink, kläder, väskor, skor och liknande så vill jag gärna få ro och gå runt och titta. Det är butiker som jag ibland går in i utan att egentligen leta efter något, utan bara för att få inspiration. Om då en säljare är väldigt påflugen och flera gånger frågar om jag vill ha hjälp, då blir jag stressad och får dåligt samvete för att jag kanske bara vill titta. I små och exklusiva butiker kan jag ibland nästan känna mig som en misstänkt snattare när personalen stryker två meter bakom mig med händerna bakom ryggen. Eller så känner jag att de tycker att jag egentligen inte har budget för den butikens saker. Eller att jag har för stor storlek för att över huvud taget gå in. Allt sitter säkert i min hjärna!

Däremot när jag är i byggvaruhandeln blir jag jätteglad när alla i butiken glatt hejar när jag går förbi och frågar om jag behöver hjälp. Och sedan inte himlar med ögonen när jag inte vet exakt vilken milimeter jag vill ha på skruven eller exakt vad den där joxen jag behöver heter. Utan istället hjälper till, kommer med förslag och låter mig få öppet köp.

Något jag också kan tycka är jättetrevligt när personalen i en klädbutik florerar runt i provrummet och diskret frågar genom dörren om allt är bra/det passar/man önskar byta något. Det har hänt flera gånger på MQ (på flera butiker) att jag fått en större eller mindre skjorta/tröja/byxa levererat som suttit som en smäck, som jag nog inte gått och bytt på egen hand. Ibland har pesonalen även fått fria händer och hämtat liknande plagg som de tror kan passa, och det har även då blivit ett bonusköp.
 
Sv: Ni som jobbar i butik!

Jag vill ta kontakt själv, ett Hej och glatt leende är trevligt. Ungefär som när man går på en matbutik.

Börjar försäljare springa efter å pracka på går jag nån annanstans...

Whirlie: det tycker jag är obehagligt. Var på en underklädesbutik och säljaren står utanför och frågar om jag vill ha hjälp, jag sa nej. Hon öppnade ändå å skulle bara kolla (!!!) och sa att jag hade rätt storlek. Jag ville inte ha hjälp för att jag visste ju det redan(!). Obehagligt när andra ska titta när man vill göra sitt i lugn och ro. Jag är inte pryd, jag vill vara ifred.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som jobbar i butik!

Ja men jösses, det är ju bara efterblivet och inte alls samma sak som att enkelt ställa frågan och sedan gå därifrån när man fått ett nekande svar. Jag tror inte att jag personligen hade brytt mig så mkt, men jag förstår om man blir förbannad. Är snudd på tjänstefel av personalen att oinbjuden öppna dörren till provrummet! :crazy:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 254
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 112
Senast: Sasse
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
821
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 545

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp