Ni som kan foder

Dolce

Trådstartare
Ni som kan....

Den nya hästen har endast fått musli och grovfoder. Han är 6 år och skall börjas träna "hårt". Vad bör jag kompletera med? Betfor? Hur mkt? Hur vet man?
Han är ett kwpn 170cm

Tack för svar!:)
 
Svarar på din sista fråga först...
Man vet genom att man har en analys på sitt grovfoder, så att man därigenom kan räkna ut hur mycket energi och protein hästen får i sig.

Om man har ett bra grovfoder så är det inte säkert att man behöver ge något kraftfodertillskott alls.
 
Dum fråga- dumt svar tycker nog majoriteten....Kul att bjuda på skratt.
Fast egentligen är inte frågan så dum. För om man ställer den vissa "foderrådgivare" kommer man att få svar.
"Blond, då ska du ha 38 i skor om du inte tränar mycket för då måste du ha handsydda 39:or." Så många som ställer frågan i affären kan få svar på något som dom orimligtvis kan veta. Allt för att sälja foder och ibland (när det gäller främst föl) riktigt dåliga på gränsen till farliga råd.
 
Jag är blond, vad ska jag ha för skostorlek?

Allt beror på vad grovfodret innehåller. Om grovfoder inte räcker, behöver du komplettera med kraftfoder. Kompletterar du med annat än det som behövs, kan det bli totalt fel.

Det var väl inte alls en dum fråga? :rage: HUR VET MAN frågar hon!!

Tänk om tjejen som har hästen inte har koll på att grovfoder innehåller vissa saker, är det då inte bättre o fråga än att bara ge något stallkompisen ger? :cautious:

Ibland är Buke riktigt skrämmande :wtf:, tycker att TS ska ha all cred för att hon vill sin häst väl och inte bara matar på med müsli för att det är inne eller ser mumsigt ut! :up::up:
 
@Dolce

Gör en analys på höet och titta på värdena, finns flera trådar här på Buke om vad som är ett bra hö!

Därefter kompletterar du upp bristerna med ev kraft/müsli, mineraler och till sist tillskott! :)

Vill ge ett tips på Dodson&Horells Build Up Mix, den är kanon för hästar som behöver bygga och ha det lilla extra inför att träningen trappas upp! :) Din häst är ju dessutom ganska stor (baserat på höjden) och kommer säkert att behöva mer än bara hö! :)
 
@Dolce
Vill ge ett tips på Dodson&Horells Build Up Mix, den är kanon för hästar som behöver bygga och ha det lilla extra inför att träningen trappas upp! :) Din häst är ju dessutom ganska stor (baserat på höjden) och kommer säkert att behöva mer än bara hö! :)
NU gör du det ju själv, ger tips på foder utan att veta vad hästen egentligen behöver......:angel:
 
Ja. Om höet inte räcker till kommer den behöva kraft och då är det ett bra tips :)

Men skrev ju att först och främst skall höet kollas :)
 
Ja. Om höet inte räcker till kommer den behöva kraft och då är det ett bra tips :)

Men skrev ju att först och främst skall höet kollas :)
Om höet inte räcker beror det ju mer på varför än att just ett specifikt foder alltid är bra. Så det är farligt att rekommendera ett visst foder när man inte har alla fakta.
 
Men snälla du, farligt? :cautious:

D&H är ett sjukt bra foder och det har täckt upp det mesta till alla mina olika analyser! Har vid något tillfälle behövt toppa med mineraler men inte alltid :)
 
Men det beror helt på vilket grovfoder man har. Olika sorters foder passar olika sorters grovfoder, om det skulle behövas.
Tycker att det kan vara lite vanskligt att rekommendera en fodersort innan analys är gjord. Även om jag håller med om att
D&H är ett toppenbra foder! :)
 
Men snälla du, farligt? :cautious:

D&H är ett sjukt bra foder och det har täckt upp det mesta till alla mina olika analyser! Har vid något tillfälle behövt toppa med mineraler men inte alltid :)
Ja D&H är bra foderfabrikat som har massor med olika typer av foder för att kunna passa till olika typer av hästar och foderstater. Det har ju inte varit tal om olika fabrikat utan att rekommendera ett visst utpekat foder när man inte har alla förutsättningar klara för sig.
Build Up Mix som du nämner har till exempel inte gjort någon nytta för mina hästar som behövt bygga upp sig, för det har inte kompletterat vårt grovfoder. Däremot har deras Stud Balancer gjort underverk för våra hästar. Men det är ju inte det samma som att det kommer att göra det för andra hästar eller våra för den delen vid ett annat tillfälle.
Av den anledningen kan det vara farligt att rekommendera ett specifikt foder när man inte vet mer om förutsättningarna. Då är vi inne på Lovisaleonoras svar "Blond = skostorlek 38" igen.
 
Build Up har ju inte fungerat på någon av de tre hästar vi provat på. Trots att vi räknat på det, och senare funnit att andra kraftfoder med liknande värden fungerat bättre.

För mig är D&H ett dyrt sätt att ägna sig åt miljöförstöring, men det är min personliga åsikt.
 
Build Up har ju inte fungerat på någon av de tre hästar vi provat på. Trots att vi räknat på det, och senare funnit att andra kraftfoder med liknande värden fungerat bättre.

För mig är D&H ett dyrt sätt att ägna sig åt miljöförstöring, men det är min personliga åsikt.

Build up känns som du betalar för ett märke och är poppis pga bloggare bloggar om det. Hört från många att det inte "fungerar" på deras hästar heller.
 

Liknande trådar

Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
587
Senast: mily
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 787
Senast: Shixle
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 372
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 230
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Min sambo mår dåligt av hunden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp