Ni som kan hundfoder,hallå!

H

HBB

Vilket hundfoder anser ni är det bästa och varför? Och vad har ni till era hundar?

Hur pass stor skillnad är det egentligen på hundfoder man köper i en vanlig mataffär o sen i en djuraffär? antar att dom fodrena som är lite dyrare och det man köper i djuraffären är bättre=)

Läste på tex Pedigree hundfoder att det var utvecklat i samband med veterinär och hunduppfödare osv och den säcken ja köpte till min vove kostade 60kr o låg på 2 kg ungefär sen fick han prova ett annat foder som hette Eukanuba och den påsen låg på 2 kg ungefär o kosta nåt på 280kr och det stod ungefär samma sak att det va utvecklat tillsammans med veterinär och hunduppfödare osv... så jag undrar hur pass stor skillnad är det på dom billigare och dyrare fodrena? ni som har lite mer erfarenhet.

Ska åka o handla hundfoder nu på måndag och tänkte då åka till djuraffären och höra mej för=) han har bådit ätit eucanuba och pedigree och tyckte om båda sorterna men lika bra o bestämma sig för en sort.

Han är en liten vove på snart ett år,blandras med pudel,terrier,schitzu (hure nu stavas;P)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni som kan hundfoder,hallå!

Man får det man betalar för.

Men foder är högst individuellt o ett som fungerar bra på en kan vara dåligt för en annan hund.

Vad har han fått för mat förut?

Min golden köpte jag när hon var 9 månader. När jag frågade vad hon åt så svarade dom Euroshopper på ica. Hur det kommer sej att man köper en hund för 9000kr o köper skitfoder till den är för mej en gåta. När jag frågade hur mycket hon åt så svarade dom "hon är matglad" (ja hon är ju en golden). Så hon får 1 liter varje mål ungefär ibland mer. Jag bytte genast foder till hills när hon kom hem. böjrade med 1.6 liter mat om dagen men gick ner o nu får hon mellan 4 dl o 5 dl om dagen. (pluss träningsgodis på kanske 1 dl) Hon har gått på olika märken men det hon inte fixade var Eukanubas Goldenfoder hon rasade i vikt. Nu får hon Husses o är pigg o glad o skiter lite o är bra i hull.

Har dock fått för mej att Best in Show (finns på Willys) är ett skapligt lågpris foder. Vet flera som har det o är nöjda med det. Dock kör dom lam o ris ej standard fodret.
 
Sv: Ni som kan hundfoder,hallå!

En bra grund att kolla på är innehållsförteckningen. Hundar mår inte bra av att äta stora mängder spannmål. Pedigree innehåller mer spannmål än kött och eukanubas foder innehåller mer kött än spannmål och är därför bättre än pedigree. Sen är det ju så att bara för man köper ett bra och dyrt foder betyder inte det att hunden fungerar bäst på det. Min hund fick förut Royal Canin, ett bra foder. Men blev lös i magen av det, bytte till ett lite billigare foder och hunden fungerade bättre på det.

En tillsak som jag lagt märke till är att foder som "ser gott ut" i människans öga ofta är ett sämre foder för hunden. tex. så är pedigree hundfoder olika färger och ser lite roligare ut, men det är sämre för hunden. har även lagt märke till samma sak vad gäller kattfoder.

Min hund (dansk-svensk gårdshund, 3år) äter just nu Robur lam&rice
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som kan hundfoder,hallå!

hundmat är en djungel och jag personligen lyssnar inte på någon längre för det är liksom ingen mening ;)
Personal på djuraffärer är rätt partiska då olika fodertillverkare bjuder dem på olika resor (typ ålandsbåt) för kalas och små seminarium om varför deras mat är den bästa.

Dessutom spelar det ingen roll vad som står på påsen eller prislappen, tål hunden maten så gör den det. Min hund kan inte äta Hills eller eukanuba exempelvis utan att bli fet och bajsa mycket, hon går isånnafall bättre på doggy original :crazy:
Om du inte vet vad hunden håller bra hull på, har lagom bajsmängd på och vad den gillar så försök och pröva dig fram utan att kolla dig blind på om något är veterinärrekomenderat eller inte. Det är liksom ingen mening att pressa i hunden dyr mat den inte mår bra på.
Men undvik helst typ euroshopper och sånt, det finns ju gränser :crazy::D
 
Sv: Ni som kan hundfoder,hallå!

Instämmer med övriga, vad som fungerar för hunden är högst individuellt.

Min hund åt Pedigree med god aptit när jag tog över honom men det är inget foder jag har något positivt att säga om. Nu får han Standardt. Jag får det hemkört till dörren så inget släpande på tunga säckar för vår del :) PMa om du vill veta leverantören, de har nog de flesta märken på marknaden.

Nackdelen med Standardt är att för vissa hundar tar det mycket lång tid att vänja in sin mage på det fodret och jag vet andra hundar som det har varit fullständig katastrof på och som aldrig har klarat av det.

Precept är även det ett foder som jag tycker är bra. Men smaken är som baken, delad och det finns tusen åsikter om foder :grin:
 
Sv: Ni som kan hundfoder,hallå!

Man får det man betalar för.

Men foder är högst individuellt o ett som fungerar bra på en kan vara dåligt för en annan hund.

Vad har han fått för mat förut?

Min golden köpte jag när hon var 9 månader. När jag frågade vad hon åt så svarade dom Euroshopper på ica. Hur det kommer sej att man köper en hund för 9000kr o köper skitfoder till den är för mej en gåta. När jag frågade hur mycket hon åt så svarade dom "hon är matglad" (ja hon är ju en golden). Så hon får 1 liter varje mål ungefär ibland mer. Jag bytte genast foder till hills när hon kom hem. böjrade med 1.6 liter mat om dagen men gick ner o nu får hon mellan 4 dl o 5 dl om dagen. (pluss träningsgodis på kanske 1 dl) Hon har gått på olika märken men det hon inte fixade var Eukanubas Goldenfoder hon rasade i vikt. Nu får hon Husses o är pigg o glad o skiter lite o är bra i hull.

Har dock fått för mej att Best in Show (finns på Willys) är ett skapligt lågpris foder. Vet flera som har det o är nöjda med det. Dock kör dom lam o ris ej standard fodret.




Uppfödaren som vi köpte han av gav han sånt där eukanuba foder och jag körde med det ett tag sen har han käkat lite av pedigree & nå annat hundfoder som ja inte kommer ihåg vad det heter och dom fodrena innehöll tydligen mkt spannmål och han åt knappt av dom fodrena,skitpetig va han.. men när han väl åt av dom blev han helskum i magen av:/ baja typ hela tiden och det va rätt löst,kanske va för det va mkt spannmål i dom fodrena att hans mage blev så konstig? sen verkade han inte va nå förtjust i det heller....

men när han fick eukanuba fodret så funka hans mage mkt bättre tyckte jag så det kanske är det som funkar bäst på honom? så jag funderar på att köpa det igen nu på måndag imorgon alltså... men sen när man väl kommer in där i djuraffären så finns det en mängd olika foder o välja på och ägaren till djuraffären bara mal på om massa foder:P


Men vilket foder ska man välja det som innehåller mera spannmål än kött elr tvärt om? min vove verkar iaf föredra det fodret med mera kött än spannmål i iaf...
 
Sv: Ni som kan hundfoder,hallå!

Standardt är i mina ögon ett kanonfoder. Vet massor av hundar som funkar super, och prismässigt tycker jag att man får mkt för pengarna också.
 
Sv: Ni som kan hundfoder,hallå!

Funkar hunden på Eukanuba tycker jag inte du ska byta. Det är dyrt men en mage som inte fungerar som det ska kan bli dyrt i längden.
Blanda inte foder utan ge honom bara en sort.

En hund är köttätare o funkar oftast bättre på ett foder med mer kött i. Ofta så blir dom lösa i magen o fisiga av ett foder med mycket spannmål i.
 
Sv: Ni som kan hundfoder,hallå!

jo jag köper nog det där eukanuba fodret eftersom han funkat hyffsat på det förut så=) men hur äre me sånt där kött foder på burk? har köpt lite sånt nån gång i bland elr nån gång i månaden för o lyxa till det lite för han, han e som galen i det... men det e väl inget som man kan "utfodra" sin hund med dagligen?
 
Sv: Ni som kan hundfoder,hallå!

Jag avråder till det om den nu är lite kräsen för då kan det bli så att den vägrar att äta torrfoder sen. Blanda inte foder o speciellt inte av anledningen att du vill "lyxa till det lite" det är en hund som mår bäst av att äta samma foder hela tiden.

En annan anledning att ge torrfoder är att den får tugga lite o det är bra för tänderna. Kan motverka tandsten till viss del.
I blötfoder är det massa vatten o det får dom i sej på annat sätt.
 
Sv: Ni som kan hundfoder,hallå!

Tror ingen hund skulle klara sej på enbart rått kött.
 
Sv: Ni som kan hundfoder,hallå!

Fast det räcker inte att ge endast rått kött och råa ben, det täcker inte hundens näringsbehov. Då är det bättre att köra på BARF i sådana fall. fast det finn inte heller några riktiga vetenskapliga belägg för att det skulle vara bättre.

Det är som sagt högst individuellt.

Min hund äter James Wellbeloved sen flera år tillbaka. Där kostar 10 kg säck runt 500 kr. Innehåller inga spannmål alls vilket var den största anledningen till att jag valde det fodret. Han har knappt haft några problem med magen alls sen vi bytte (innan var han inlagd på sjukhuset flera gånger pga magproblem)
 
Sv: Ni som kan hundfoder,hallå!

Fast det räcker inte att ge endast rått kött och råa ben, det täcker inte hundens näringsbehov. Då är det bättre att köra på BARF i sådana fall. fast det finn inte heller några riktiga vetenskapliga belägg för att det skulle vara bättre.

)

Förutom att hundens förfäder är utvecklade för att äta just det?
 
Sv: Ni som kan hundfoder,hallå!

KL
Jag har väl inget favorit märke men jag skulle inte ge min hund ett foder som säljs i vanlig mataffär, aldrig.Då betalar jag hellre en slant extra och får ett som jag anser bättre foder.
Min hund äter Hills D/D anka.
 
Sv: Ni som kan hundfoder,hallå!

BARF-produkter, kan det bli bättre?
Det är iaf rovdjur vi har och rått kött, råa ben, inälvor osv
måste ju vara den optimala födan för dem.
 
Sv: Ni som kan hundfoder,hallå!

Ja, jag kan föreställa mig samma diskussion inne på häst. "Njae, det finns inget som säger att gräs och hö skulle vara bättre för en häst än kraft grov sport plus."
 
Sv: Ni som kan hundfoder,hallå!

Den får inte i sej allt den behöver om den bara äter rått kött.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 118
Senast: Och_Aye
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 068
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp