Ni som kan Photoshop eller Illustrator

Voeux

Trådstartare
Hur gick ni till väga?

Jag har gett Photoshop ett antal halvhjärtade försök genom åren och sitter nu och försöker lära mig Illustrator. Insåg att jag aldrig kommer att lyckas på egen hand och har nu skaffat medlemskap på Moderskeppet och hinner med lite korta videos under tiden dottern sover på dagarna, men har svårt att finna tiden och orken att sitta med Illustrator och testa parallellt med instruktionsklippen. Det känns som att det är så himla höga trösklar? Nu tittar jag på en film om att färglägga i Illustrator och det är typ 10 videos om att hitta och sortera färger, samt olika typer av färgkoder innan man ens kommer fram till hur man gör.

Nu har jag ingen brådska, det är inget krav i mitt jobb även om jag på längre sikt vill kunna programmen och därmed bli friare i jobbet (marknadsföring) men även för privat bruk tycker jag att det verkar kul. Vill både kunna redigera bilder bättre och lära mig illustrera.

Så ni som kan programmen, ge mig lite hopp? Hur lärde ni er? Blir det lättare när man väl kommer igång ordentligt?
 
Hur gick ni till väga?

Jag har gett Photoshop ett antal halvhjärtade försök genom åren och sitter nu och försöker lära mig Illustrator. Insåg att jag aldrig kommer att lyckas på egen hand och har nu skaffat medlemskap på Moderskeppet och hinner med lite korta videos under tiden dottern sover på dagarna, men har svårt att finna tiden och orken att sitta med Illustrator och testa parallellt med instruktionsklippen. Det känns som att det är så himla höga trösklar? Nu tittar jag på en film om att färglägga i Illustrator och det är typ 10 videos om att hitta och sortera färger, samt olika typer av färgkoder innan man ens kommer fram till hur man gör.

Nu har jag ingen brådska, det är inget krav i mitt jobb även om jag på längre sikt vill kunna programmen och därmed bli friare i jobbet (marknadsföring) men även för privat bruk tycker jag att det verkar kul. Vill både kunna redigera bilder bättre och lära mig illustrera.

Så ni som kan programmen, ge mig lite hopp? Hur lärde ni er? Blir det lättare när man väl kommer igång ordentligt?
Bra med Moderskeppet! Där lärde jag mig väldigt mycket.
Tror jag kunde ta del av Moderskeppet bättre för att jag hade lekt mycket med programmen innan. När jag lekte så kanske jag bestämde mig för att rita en katt i illustrator och så klickade jag bara runt och upptäckte själv hur man gör. Kanske googlade någon gång, blev jättefula grejer! :D

Men det tar tid att bli duktig och framför allt att faktiskt förstå vad man gör och alla små detaljer som kan hjälpa en att göra exakt den där grejen man har som vision uppe i hjärnan. Innan jag började gå igenom Moderskeppets videos tyckte jag att jag kunde allt hyfsat bra redan, men efter att jag lärt mig av dem var allt väldigt mycket lättare.

Så ge det tid! Jag hade lätt mer än 1000+ timmar av lekande bakom mig innan jag hittade Moderskeppet. Skulle definitivt säga att det blir enklare ju mer man lär sig. :up:
 
Jag säger också tid och "lek". Jag lärde mig i tidiga tonåren genom att leka runt en massa och det ger en bra grundförståelse. När jag behöver göra någonting särskilt som jag inte är helt hundra på idag så söker jag på YouTube efter videos men för att kunna överföra kunskaperna till din domän och ditt specifika arbete så tror jag det är bra att vara ordentligt hemmastadd bland funktionerna först. :)

Moderskeppet är bra! Men tiden har nog varit den viktigaste faktorn, åtminstone för mig.
 
Photoshop: Jag rekommenderar verkligen distanskursen Digital bildbehandling 7,5 hp på Linnéuniversitetet. Den går på kvartsfart och man lägger upp studierna helt själv. Kursboken var riktigt bra, det är Adobes egna Classroom in a book, steg för steg övningar och väldigt pedagogisk tyckte jag.
 
Practise makes perfect!
Jag tycker att illustrator är ett svårare program än de andra, Photoshop och InDesign är mer intuitiva för mig.
I min roll som marknadskoordinator/content manager är det också de programmen jag har mest nytta av att kunna, i Illustrator kommer jag ganska långt med de grundkunskaperna jag har de få gånger jag använder det.
 
Photoshop är jag i stort sett självlärd, sen har jag hittat vissa funktioner via tutorials.

Illustrator ska jag ärligt säga att jag enbart lärt mig via högskolan (läst grafisk design) och det är lite annorlunda att jobba i än photoshop.

Det var ett tag sedan jag satt med det. Blev lite nyfiken ska titta när jag kommer hem.
Är det något du vill veta, som du inte fått klarhet i än? Tänker om det kanske går att hjälpa.
 
Kurser ingick i min utbildning, men annars är det mest mängdträning. :) Beroende på vilken typ av vektorgrafik du vill göra och behöver, så är ev Adobe XD enklare.
 
Tack för alla era svar! Har kladdat runt mest i Photoshop hittills och inte så mycket i Illustrator, så ska väl ge mig på att testa mig fram även där. Moderskeppet är verkligen super men som sagts i tråden så ger det ju mer om man är lite varm i kläderna redan.

@TheRedLightning det är inget särskilt jag klurar på just nu utan mest att få grepp om alla funktioner och möjligheter. Känns som att det är oändligt! Måste bli bättre på att börja litet. Vet att Adobe själva har en del instruktionsvideos i sina program som varit rätt bra också. Men ja, måste bara hitta tiden..
 
Tack för alla era svar! Har kladdat runt mest i Photoshop hittills och inte så mycket i Illustrator, så ska väl ge mig på att testa mig fram även där. Moderskeppet är verkligen super men som sagts i tråden så ger det ju mer om man är lite varm i kläderna redan.

@TheRedLightning det är inget särskilt jag klurar på just nu utan mest att få grepp om alla funktioner och möjligheter. Känns som att det är oändligt! Måste bli bättre på att börja litet. Vet att Adobe själva har en del instruktionsvideos i sina program som varit rätt bra också. Men ja, måste bara hitta tiden..
Ja, det är mycket att ta in, vektorer är rätt finurliga när man sen väl greppar hur de fungerar, men en krokig väg innan man kommer dit. Tror det kommer bli jättebra i slutänden när allt faller på plats. 😇
 
Jag tycker att YouTube är otroligt smidigt för att komma igång och få lite idéer om vad som går att göra i programmen och många tutorials är riktigt proffsiga med fina resultat. Jag brukar söka på tex Photoshop autumn edit, Photoshop sunset, Illustrator water drops, vector logo eller något annat jag vill pyssla med.
 
Hur gick ni till väga?

Jag har gett Photoshop ett antal halvhjärtade försök genom åren och sitter nu och försöker lära mig Illustrator. Insåg att jag aldrig kommer att lyckas på egen hand och har nu skaffat medlemskap på Moderskeppet och hinner med lite korta videos under tiden dottern sover på dagarna, men har svårt att finna tiden och orken att sitta med Illustrator och testa parallellt med instruktionsklippen. Det känns som att det är så himla höga trösklar? Nu tittar jag på en film om att färglägga i Illustrator och det är typ 10 videos om att hitta och sortera färger, samt olika typer av färgkoder innan man ens kommer fram till hur man gör.

Nu har jag ingen brådska, det är inget krav i mitt jobb även om jag på längre sikt vill kunna programmen och därmed bli friare i jobbet (marknadsföring) men även för privat bruk tycker jag att det verkar kul. Vill både kunna redigera bilder bättre och lära mig illustrera.

Så ni som kan programmen, ge mig lite hopp? Hur lärde ni er? Blir det lättare när man väl kommer igång ordentligt?
Lärde mig båda på universitetet, en masterkurs i Photoshop, och Illuatrator återkom i flera kurser så grunderna jobbades regelbundet med där. Nuförtiden har jag glömt det mesta av Photoshop 🙈 men jobbar ganska ofta i Illustrator, vill jag göra något nytt finns alltid flera tutorials på youtube som löser problemet.

Jag skulle leta efter en väldigt översiktlig tutorial/genomgång först för att förstå grunderna och sen lägga mycket tid på att testa och leta runt själv innan jag fördjupade mig mer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp