Bukefalos 28 år!

Ni som lider av tung/stel arm/hand?

SoNo

Trådstartare
Jag har ett problem i min ridning där jag spänner mig från handen upp till axlarna.
Jag försöker tänka på det massor men glömmer det lika fort.
Finns det någon som har tips på hur man kan träna bort detta?
 
Sv: Ni som lider av tung/stel arm/hand?

Träna balansen! Ofta spänner man sig för att man inte har balans. Kan träna dels på att stå i stigbylarna över framvalvet, och inte puta med rumpan och försöka hitta balansen, rida utan stigbyglar, bli longerad. Kan även rulla axlarna bakåt för att få armarna på plats och armbågarna intill sidan
 
Sv: Ni som lider av tung/stel arm/hand?

Jag har problem med axlar och nacke och måste rulla axlarna bakåt emellanåt (så som Ottilia skriver) för att påminna mig själv om att slappna av.
 
Sv: Ni som lider av tung/stel arm/hand?

Jag har efter ett antal olyckor fått träna mycket med min kroppsmedvetenhet, att försöka ha en perfekt hållning oavsett vad jag gör, röra mig i balans där kroppen arbetar rätt, det tar jag med mig in i ridningen och det är verkligen nyttigt! Min sits har blivit så mycket starkare o stabilare utan att vara spänd.
Börja avsuttet och verkligen känn din kropp, vad du spänner o när o varför, gör övningar med pilatesboll och på foamrulle där du använder de inre mag och ryggmusklerna, stärk upp höftpartiet och axlar o armar, det behövs inga tunga vikter utan att du hela tiden ser till att kroppen arbetar korrekt o ihop.

I början gör man små rörelser och ju starkare musklerna blir desto mer kan man ta ut. Det är mycket teknik i början, att man spänner rätt muskel (hittar rätt muskle). Sedan när jag rider börjar jag alltid med att vara lösgjord själv innan, stretchar om det behövs och när jag hoppar upp sitter jag o känner in hästen, känner av att jag sitter rakt, att det inte stränar någonstans, att jag har kraft i en bra hållning utan att vara anspänd. Då blir även axlar o armar "självklara" Under passet påminner jag mig själv hela tiden, titta upp, känn att du är upprätt i kroppen med bröstet "uppåt", sitt på rumpan, släpp ned knäet, slappna av i axlarna etc vad man nu behöver...

Det här är ju jättesvårt att "lära ut" såhär, men börja sök, goggla, det finns även naprapater som har utbildningar i kroppsmedvetenhet.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag är 13 år och börjar tröttna på ridningen. Är inte alls lika motiverad men vill samtidigt inte bara ge upp det som var min dröm...
Svar
7
· Visningar
953
Senast: Lingon
·
Fritid Efter en rätt tung och tuff period i livet känner jag för att komma bort lite och göra något på egen hand. Jag har aldrig varit i Paris...
Svar
8
· Visningar
864
Senast: Javan
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 789
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 348
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp